SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 13.06.2022 6 min

13–19 czerwca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mariusz Tarkawian, „366 obrotów”, praca z kolekcji Galerii Labirynt

Bytom

CSW Kronika w najbliższą sobotę (18.06) startuje z nowym cyklem wystawienniczym zatytułowanym Dom Kobiet i koncentrującym się na sytuacji kobiet w dzisiejszej Polsce, przedstawianej z osobistego punktu widzenia zaproszonych artystek. Już na otwarcie zobaczymy dwie równoległe wystawy w ramach cyklu. Na Napływie sił zestawione zostaną prace Pameli Bożek i Liliany Zeic, które łączy zaangażowanie aktywistyczne, realizacja postulatów feministycznych i odniesienia do teorii intersekcjonalności. Partycypacyjne, oparte o praktyki opiekuńcze i równościową wymianę działania Bożek koncentrują się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z migracją, z kolei Zeic w swojej praktyce skupia się na kwestionowaniu heteronormy, w ostatnich pracach sięgając także do świata roślin w poszukiwaniu nie-ludzkich strategii oporu i sposobów ustanawiania nowych form wspólnotowych. Do wystawy Musiałam sama stać się słońcem zaproszone zostały z kolei Małgorzata Goliszewska, Dorota Hadrian i Patrycja Orzechowska, a także grupa kobiet z klubu Amazonek.

Lublin

Dorota Hadrian, „Struktura kryształu”, dzięki uprzejmości CSW Kronika w Bytomiu

Galeria Labirynt kontynuuje projekt Kolekcja Dostępna, wychodzący naprzeciw potrzebom różnych grup odbiorczyń i odbiorców, prezentujący prace ze zbiorów instytucji opracowane pod kątem dostępności tak, by umożliwiać swobodny i samodzielny odbiór osobom Głuchym, niewidomym, osobom z niepełnosprawnościami intelektualnymi i w spektrum autyzmu, a także ukraińskojęzycznym migrantkom i migrantom. Trzecią odsłonę projektu będzie można oglądać od jutra (14.06) w głównej siedzibie galerii. Znajdą się na niej prace Mirosława Bałki, Edwarda Dwurnika, Angeliki Markul, Józefa Robakowskiego, Zygmunta Rytki, Mariusza Tarkawiana i Ryszarda Winiarskiego. Każdej z nich towarzyszyć będą tyflografiki lub makiety, audiodeskrypcje i opisy w alfabecie Brajla, polskim języku migowym oraz językach angielskim i ukraińskim.

Znoszenie barier między twórczyniami i twórcami a odbiorcami leży także u podstaw projektu Może się nie udać, do którego można jeszcze przesyłać propozycje prac w ramach trwającego do końca tygodnia (19.06) open calla. Finałowa wystawa prezentować ma projekty nastawione przede wszystkim na proces, nie efekt finalny, umożliwiające interakcję i nie stawiające przed odbiorcami wygórowanych wymagań i barier.

Warszawa

Na stołecznej akademii od minionego weekendu trwają wystawy końcoworoczne pod hasłem Akademia Otwarta, organizowane po dwuletniej przerwie. W ramach programu jutro (14.06) w siedzibie akademii przy Krakowskim Przedmieściu otworzy się wystawa ukraińskich artystów i artystek kuratorowana przez studentki i studentów kierunku Badania artystyczne na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną pod opieką merytoryczną Mariki Kuźmicz. Dzisiaj sny pachną żarem to opowieść utkana z głosów świadków, powstających w czasie wojny obrazów ukazujących kruchość życia i sprzeciwiających się nieuzasadnionej przemocy.

1
Krytyka 03.06.2022

Wołyński sen. „Niebieskie zboże” Mikołaja Sobczaka w Galerii Bielskiej BWA

Portret Arkadiusz Półtorak

Tego samego dnia (14.06) w galerii XX1 otworzy się solowa wystawa Elwiry Sztetner To tylko zabawa. Artystka sięga w niej po konwencję klasycznej prezentacji muzealnej, w tym przypadku złożonej z przedmiotów związanych z dzieciństwem – zabawek, dekoracji, przedmiotów codziennego użytku czy fotografii. Wyłania się z nich jednak nie beztroski, nostalgiczny pejzaż, a obraz przemocowych norm przenikających wszystkie sfery codzienności. Dotyczy to również kierowanych do dzieci zabawek, tworzonych z perspektywy dorosłego i budujących obraz świata podporządkowanego antropocentrycznej dominacji, w którym zwierzęta pozostają podporządkowane ludzkim interesom.

Przy okazji trwającej w Zachęcie wystawy Mariusza Wilczyńskiego poświęconej filmowi Zabij to i wyjedź z tego miasta w tę środę (15.06) odbędzie się spotkanie wokół świeżo wydanego artbooka pod tym samym tytułem. Trzon publikacji zaprojektowanej przez Annę i Magdalenę Piwowar stanowią obrazy i sceny ze świata wykreowanego przez Wilczyńskiego. Towarzyszą im także wchodzące w dialog z filmem teksty trojga zaproszonych pisarzy – Doroty Masłowskiej, Jakuba Żulczyka i Maćka Bielawskiego.

Zabij to…, widok ekspozycji, Zachęta, fot. Jakub Celej, archiwum Zachęty

Wśród akademickich wydarzeń końcoworocznych w tym tygodniu warto zwrócić też uwagę na wspólny projekt studentek i studentów ASP w Łodzi i Warszawie, zaaranżowany przez prowadzące na obu uczelniach pracownie Katarzynę Kozyrę i Ewę Łuczak. Martwa natura prezentowana będzie w najbliższy weekend (18–19.06) w Warszawie, w przestrzeni Cukry na Pradze, a w kolejnym tygodniu powędruje do Łodzi. Projekt wyrasta z wymiany doświadczeń dydaktycznych obu artystek i bazuje na klasycznym zadaniu fotograficznym dla osób studiujących na pierwszym roku Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP, czyli tytułowej martwej naturze, w tym przypadku z kilkoma twistami wykraczającymi poza standardowe szkolne zadanie.

Internet

Już dziś o 19:00 zapraszamy na transmitowaną przez Facebooka premierę nowego drukowanego „Szumu”. O zawartości 37. numeru opowiedzą Karolina Plinta i Aleksy Wójtowicz, przybliżając tematy kilku materiałów, które w nim znajdziecie, o wyjątkowo szerokim zasięgu tematycznym – od surrealizmu po new age i komiks.

Trwa nabór do jubileuszowej, dziesiątej edycji jednego z najstarszych polskich konkursów dla młodych artystek i artystów – Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”, organizowanego przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej w Słupsku. Konkurs otwarty jest na prace we wszystkich mediach, a wystawa finałowa prezentowana będzie we wszystkich przestrzeniach wystawienniczych BGSW: Galerii Kameralnej i Baszcie Czarownic w Słupsku oraz w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Zgłoszenia nadsyłać można do końca lipca.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
13–19 czerwca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności