12-18 listopada
Białystok
Jeśli z okazji wczorajszej rocznicy czujecie już lekki przesyt polskocentrycznymi wystawami niepodległościowymi, polecamy wycieczkę do Białegostoku, gdzie w piątek (16.11) w Arsenale otworzy się wystawa Wyjście z centrum. Kuratorowana przez Agatę Chinowską ekspozycja skupi się na tym, jak definiujemy kategorie centrum i peryferii. Jej bohaterami będą polscy artyści pracujący w odległych geograficznie kontekstach lub na inne sposoby problematyzuacy relację centrum-peryferie, jak w przypadku pracującego na wsi Daniela Rycharskiego.
Gdańsk
W ten weekend (16-17.11) odbędzie się jubileuszowa, dziesiąta edycja Narracji, gdańskiego festiwalu sztuki w przestrzeni publicznej. Kuratorowana przez Piotra Stasiowskiego odsłona opatrzona będzie tytułem Słońca w ciszy były jak wielki śpiew w zenicie, zaczerpniętym z jednego z wierszy Rilkego, którego ostatnie wersy powstały w gdańskim Parku Oliwskim. To właśnie dzielnica Oliwa, o długiej historii i wielowarstwowej strukturze, tworząca swoiste miasto w mieście, będzie areną tegorocznych Narracji. Swoje prace zrealizują w niej m.in. Przemek Branas, Irmina Rusicka i Kasper Lecnim oraz Grzegorz Stefański.
Kraków
Stulecie niepodległości to także stulecie praw wyborczych kobiet w Polsce, o czym przypominają ostatnimi czasy różne instytucje. Na jedną z najciekawszych feministycznych wystaw historycznych w ostatnich miesiącach zapowiada się Zrób to sama w krakowskiej Fundacji Nośna, która otworzy się w piątek (16.11). Dotyczyć ona będzie projektowania graficznego kobiet w historycznym ujęciu, od plakatów sufrażystek po materiały współczesnych kolektywów feministycznych. Przyglądać się będzie tak pojedynczym projektom, jak i mediom jako takim, z feministycznymi zinami i czasopismami na czele.
Dwie wystawy na ten tydzień szykuje galeria Henryk. W piątek (16.11) otworzy się przygotowana przez duet kuratorów z Instytutu Architektury wystawa Corpora Dormiunt. Architekt Piłsudskiego – Adolf Szyszko-Bohusz. Jej koncepcja artystyczna zaprojektowana została przez Jakuba Woynarowskiego, sama wystawa zaś krążyć będzie wokół projektów Szyszko-Bohusza jako sposobów reprezentacji władzy w architekturze międzywojnia. Z kolei w niedzielę (18.11) otworzy się kuratorowana przez Aleksandra Celustę Spółdzielnia Pracy Henryk. W jej ramach Natalia Kopytko i Renata Motyka odnosić się będą do spuścizny PRL-owskich zakładów produkcyjnych i manufaktur, łącząc własne instalacje z pochodzącymi z nich przedmiotami.
Nowe Miasto Lubawskie
Nie codziennie na wernisażowym szlaku pojawiają sie takie miejsca jak Nowe Miasto Lubawskie, warto jednak wybrać się do tego warmińsko-mazurskiego miasteczka w najbliższy piątek (16.11), kiedy to w tamtejszym Miejskim Centrum Kultury otworzy się fotograficzna wystawa kuratorowana przez Tytusa Szabelskiego i Marcina Zalewskiego. Nowe Ciepło: Ciężka Ziemia to kolejna odsłona projektu realizowanego przez Fundację Inicjatyw Krajobrazowych Wybudowania, dotyczącego historii i dzisiejszego charakteru ziemi lubawskiej. Punktem wyjścia dla artystów były historyczne zabudowania rolnicze w tym rejonie, w których odbija się jego historia.
Warszawa
Kolejny intensywny piątek zapowiada się w tym tygodniu w stołecznych galeriach prywatnych. W Fundacji Galerii Foksal otworzy się tego dnia wystawa kolejnej międzynarodowej supergwiazdy, Rosalind Nashashibi. Na Red Sea zobaczymy jej najnowsze obrazy oraz film wyprodukowany wspólnie przez FGF oraz Edinburgh Art Festival, wiedeńską Secession i Witte de With w Rotterdamie.
Po biurowej wystawie Stacha Szumskiego Polana Institute wraca do swojej standardowej miejscówki przy al. Jana Pawła II, gdzie również w piątek (16.11) otworzy się wystawa Magdaleny Karpińskiej Nadmiar palców. Malarka skupiać się będzie na motywach przemijania i niestałości odnosząc się do kwestii ekologicznych, nadchodzących katastrofalnych skutków antropocenu i jednocześnie wierzeń zakładających istnienie pierwiastka nadprzyrodzonego w przyrodzie.
Kolejne ambitne zadanie postawiła przed sobą Marika Kuźmicz z Fundacji Arton, która na Różnicy czasu zaprezentuje prace kolejnego klasyka neoawangardy, Pawła Kwieka. Powstałe w ciągu dwóch dekad fotografie i wideo wybrane na wystawę łączy to, że wymykają się łatwej periodyzacji, odbiegają od równoległych konceptualnych realizacji artysty i zapowiadają jego późniejszy zwrot ku duchowości i metafizyce. Zobaczymy więc prace przysparzające z reguły problemów historykom sztuki, odnoszące się do egzystencjalnych i mistycznych przeżyć Kwieka.
Od końca października w Fundacji Archeologia Fotografii prezentowana jest wystawa Magdy Franczak kaduk, bazująca na tajemniczym zbiorze fotografii portretowych z lat 30. XX wieku, znajdujących się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego. Przy tej okazji w niedzielę (18.11) w ŻIH odbędzie się spotkanie poświęcone temu zbiorowi, z udziałem wicedyrektorki instytucji Anna Duńczyk-Szulc oraz samej artystki, prowadzone przez Katarzynę Bojarską.
Wszystkim studentom czwartego i piątego roku uczelni artystycznych przypominamy, że już jutro (13.11) startuje nabór do kolejnej, osiemnastej edycji Artystycznej Podróży Hestii. Główną nagrodą w konkursie jest jak co roku rezydencja w Nowym Jorku, zmienia się za to nagroda za drugie miejsce – jego zdobywca w tym roku pojedzie na rezydencję nie do Walencji, a do Wilna.
Wrocław
Jutro (13.11) w galerii Entropia zaprezentowana zostanie nowa instalacja Macieja Markowskiego. Monolith to soundartowa praca w formie prostopadłościennego obiektu ze ścianą głośników, wprawianych w regularne wibracje z czasem zmierzające w kierunku coraz większego chaosu.
Przekrojową wystawę Michała Szlagi szykuje BWA Wrocław. W piątek (16.11) w galerii Awangarda otworzy się ekspozycja Fotografowałem polskiego króla, na której znajdą się fotografie pochodzące niemal ze wszystkich serii realizowanych przez Szlagę w ciągu dwóch dekad jego aktywności. Z jednej strony będą to cykle dokumentujące rzeczywistość transformacji, na czele z najbardziej znaną Stocznią, z drugiej bardziej intymne i osobiste, choć także związane ze społeczno-politycznymi realiami serie jak Polska – rzeczywistość czy Pikselowe prostytutki.
Tego samego dnia (16.11) w Mieszkaniu Gepperta otworzy się wystawa 15% abstrakcji, inaugurująca nowy program galerii. Przypomni ona prace Hanny Krzetuskiej-Geppertowej, malarki, nestorki wrocławskiego środowiska. W dialog z nimi wchodzić będą rzeźbiarskie prace Karoliny Szymanowskiej, która odniesie się nie tyle do formalnych aspektów prac Krzetuskiej, co realiów, w których ta funkcjonowała jako kobieta-artystka.
Również w piątek w niedawno otwartym OP ENHEIM odbędzie się z kolei spotkanie z Dorotą Nieznalską, pod hasłem Pamięć i przemoc. Artystka poprowadzi także warsztaty dotyczące metodologii konstruowania projektów badawczych. Rozpoczną one większy cykl spotkań pod nazwą OP_WORKSHOPS.