12-18 kwietnia
Perspektywa otwarcia instytucji oddaliła się o kolejny tydzień, w dalszym oczekiwaniu na koniec lockdownu polecamy natomiast wybrać się po nowy numer „Szumu”, który właśnie ląduje na półkach. Znajdziecie w nim m.in. inaugurujący cykl tekstów podsumowujących minioną dekadę esej Aleksego Wójtowicza o tym, co dziś kryje się pod hasłem „młoda sztuka”. Magazyn dostępny jest w Empikach i dobrych księgarniach lub z darmową wysyłką w naszym sklepie online!
Nie zabraknie także kolejnych wydarzeń online. Polecamy więc rozsiąść się wygodnie w fotelach z popcornem pod ręką, jako że w tym tygodniu czeka nas m.in. premiera nowego filmu Horacego Muszyńskiego. Dzięki współpracy fundacji Art Transparent i holenderskiego stowarzyszenia VHDG artysta odbył na przełomie lata i jesieni zeszłego roku w Holandii specyficzną rezydencję w turystycznym samochodzie, który służył mu także za studio filmowe. W tych okolicznościach powstał nowy horror Muszyńskiego zatytułowany Rixt, z jednej strony sięgający do fryzyjskiego folkloru i historii wiedźmy Rixt van Oerd, z drugiej tworzący dystopijną, choć niepozbawioną (czarnego) humoru wizję przyszłości dotkniętej konsekwencjami katastrofy klimatycznej i trwającej pandemii. jego premiera odbędzie się w piątek (16.04) w formie online, a po odmrożeniu galerii w Mieszkaniu Gepperta we Wrocławiu zobaczyć będzie można także wystawę składającą się z projekcji i elementów scenograficznych wykorzystanych na planie Rixt.
Od jutra do środy (13-14.04) będzie można z kolei nadrobić film starszy, choć również do dziś aktualny – Wideogramy rewolucji Haruna Farockiego i Andrieja Ujică z 1992 roku, dokument poświęcony rumuńskiej rewolucji z grudnia 1989 roku i roli, jaką odegrały w niej – po obu stronach – medialne obrazy. Internetowy pokaz filmu Farockiego i Ujică to jedno z pierwszych wydarzeń w ramach projektu Sztuka, Technologia, Społeczeństwo, który wystartował w zeszłym tygodniu i poświęcony jest badaniom nad tym, w jaki sposób technologie i media kształtują przestrzeń publiczną i relacje społeczne. Pokazowi towarzyszyć będzie transmitowana na Facebooku rozmowa o filmie z Łukaszem Zarembą prowadzona przez Aleksandrę Skowrońską.
Nie zabraknie w tym tygodniu także kolejnych wernisaży online. Trzy nowe wystawy zaprezentuje w czwartek (15.04) Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej. Obrazy Wojciecha Ćwiertniewicza, wypełnione organicznymi formami w duchu malarstwa Jadwigi Maziarskiej czy Marii Jaremy, zobaczymy na solowej wystawie artysty zatytułowanej Poza jakimkolwiek miejscem. Kilka dni po kolejnej rocznicy katastrofy smoleńskiej Jerzy Hejnowicz przypomni z kolei w nowej odsłonie swoją pracę Mayday 2-0-2-1, odwołującą się do innej, o dekadę wcześniejszej katastrofy – śmierci załogi podwodnego rosyjskiego okrętu atomowego K-141 KURSK. W swojej instalacji artysta odnosi się do praktycznego skazania na śmierć ocalałych członków załogi, poświęconych w imię politycznych strategii i ochrony militarnych sekretów. Solową wystawę zatytułowaną Cześć! Cześć! zaprezentuje też w BGSW Grzegorz Bożek.
Dzień później (16.04) w BWA Tarnów w formule online otworzy się wystawa Katarzyny Wyszkowskiej Obudź mnie za pięć minut, realizowana w ramach nagrody w VI Salonie Wiosennym organizowanym przez tarnowską galerię. Kończąca właśnie studia na wydziale malarstwa krakowskiej akademii artystka przyglądać się w niej będzie m.in. narracjom antagonizującym polskie społeczeństwo i obecnym pandemicznym realiom, sięgając przy tym po cały arsenał mediów, od wideo i instalacji po malarstwo i ceramikę.
Choć zapoznawanie się z ofertą uczelni artystycznych wyłącznie zza monitora nie jest z pewnością wymarzonym sposobem na poznanie realiów funkcjonowania danej uczelni, sytuacja jest, jaka jest, a pora rekrutacji kolejnego rocznika zbliża się nieubłaganie. W tym tygodniu (12-19.04) odbędą się więc Dni Otwartych Drzwi ASP w Krakowie, w formie online, za pośrednictwem facebookowego profilu uczelni. Kadra oraz aktualne studentki i studenci akademii zadbali o to, by brak możliwości fizycznego zajrzenia w każdy kąt i nawdychania się zapachu terpentyny zrekompensować intensywnym programem prezentacji, konsultacji, filmów, wykładów, wirtualnych spacerów czy sesji Q&A przybliżających kandydatkom i kandydatom ofertę uczelni.