SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 48/2023 Do zobaczenia 07.12.2023 4 min

Triennale Sztuki Sacrum „Ja i Ty / Ja – Ono” w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Patryk Różycki, „Skrępowany bliskością z kimś, zasłaniam sobie twarz i patrzę na nią, czy ona patrzy na mnie”, 2022, kolekcja mBanku, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie

Temat 11. Triennale Sztuki Sacrum „Ja i Ty / Ja – Ono” podejmuje temat szeroko rozumianych RELACJI. Inspiracją była filozofia dialogu Martina Bubera i to z niej wywodzą się dwa podstawowe wątki wystawy: Ja i Ty jako relacje podmiotowe, dialogiczne oraz Ja – Ono jako zależności uprzedmiatawiające. W wykładni Bubera relacje powstają w trzech, fundamentalnych sferach doświadczeń człowieka: życia z przyrodą, życia z ludźmi, życia z Nadzwyczajnym. Same zaś relacje ustanawiają w każdej z tych sfer pewien stan wspólnoty lub stan bycia obok.

Przygotowując tę wielowątkową ekspozycję kuratorki, wspierane przez Radę Programową Triennale, dokonały wyboru dzieł zarówno klasyków polskiej sztuki współczesnej, jak i artystów najmłodszego pokolenia. Warto odnotować także udział młodych artystek ukraińskich.

Zestawienia dzieł tworzą liczne tropy i wątki do odczytania, a przede wszystkim pole do refleksji dla odbiorców, w tym m.in. wątek wspólnoty (stół), nurt ekologiczny (oikos), wątek napięć i podziałów, wątek wojenny, wątek spotkania, empatii oraz wyobcowania, wątek kręgu życia, nurt mistycyzmu, nieskończoności, wieczności i in.

Jednak wystawa powstaje za każdym razem na nowo w odbiorze zwiedzającego, z których każdy pozostaje inaczej wobec wystawy.

widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Darek Pala, „Ludzka natura i obojętność czasu”, 2022; Katarzyna Kukuła „Drzewo życia, 2012, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Mariusz Kruk, „Nie pokoje”, 1991, Muzeum Sztuki w Łodzi, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Darek Pala, „Domino day”, 2023; Kinga Flasza, „Boże Narodzenie”, 2021, Kolekcja mBanku; Krystyna Brzechwa, „Poranek”, 1968, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Julianna Wińczyk, cykl „Miłości zakazane”, 2019-2020; Justyna Rybak, cykl „Pustka”, 2023, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie

Triennale Sztuki Sacrum jest jednym z ważniejszych wydarzeń wystawienniczych Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, wspartym wieloletnią już historią i tradycją. W ramach Triennale, organizowanego od 1991 roku, zaprezentowanych było kilkadziesiąt wystaw, z udziałem wielu pokoleń artystów, wystaw podejmujących ważne tematy i udokumentowanych katalogami i innymi publikacjami. Triennale ewoluowało, zmieniało swój charakter, a jego przekaz z każda edycją wykraczał poza tradycyjne pojmowanie sztuki określanej jako sakralna. Dziś możemy mówić o wystawach problemowych odnoszących się do doświadczeń człowieka współczesnego.

Dzieła pozyskane na wystawę 11. TSS pochodzą od Autorów oraz z kolekcji Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Propaganda, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kolekcji mBanku m jak malarstwo.

Wobec

Niepozorne, niezbyt często używane w codziennym języku – wobec – słowo o dużym potencjale interpretacyjnym. Spójnik przyłączający – badanie jego pochodzenia wskazuje na słowo obec (j. czeski, j. słowacki) oznaczające zarówno obecność , jak i obcość. Wieloznaczne wobec to: w odniesieniu; względem, razem, wspólnie, ale też: przed, w obliczu, naprzeciw – a zatem wszystkie sytuacje, gdy jeden z obiektów (kategorii, zjawisk) ukazywany jest w zestawieniu / opozycji / w stosunku do drugiego. Równorzędnym bądź hierarchicznym.

Wobec jest zatem wykładnikiem RELACJI.

widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Krystyna Brzechwa, „Poranek”, 1968; Kiejstut Bereźnicki, „Studium z pamięci”, 1979, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu; Patryk Różycki, „Skrępowany biskością z kimś, zasłaniam sobie twarz i patrzę na nią, czy ona patrzy na mnie”, 2022, kolekcja mBanku, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty / Ja – Ono”: Lylia Nebera, „Czerwony piasek”, „Spojrzenie w przyszłość”, 2022, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty / Ja – ono”: Janusz Knorowski, „Ostatni ortalion”, 2021; Zuzanna Janin, „Idź za mną, zmień mnie, już czas”, 1997, Kolekcja ING Bank, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie
widok wystawy „Ja i Ty – Ja – Ono”: Andrzej Desperak, Mirosław Sikorski, Maciej Bieniasz, fot. A. Forkasiewicz, dzięki uprzejmości Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie

Istniejemy tak naprawdę wyłącznie w relacji – wobec kogoś, wobec czegoś, a wielość tych relacji jest nieskończona. Temat relacji, pozostawania wobec nie pozwala na proste ścieżki i jednoznaczne wskazania. Zbudowanie wystawy wokół tego tematu wymagało wyborów i jednak trochę samozwańczego narzucania znaczeń. To prawo, ale i odpowiedzialność kuratorów, właściwa wszystkim wystawom problemowym, w których kurator staje się kreatorem znaczeń prezentowanych dzieł – poprzez ich dobór i zestawianie. Wszystko w myśl ważnego celu, jakim jest refleksja nad współczesnym światem i próby odczytywania go poprzez dzieła sztuki.

Wystawa powstała w oparciu o dwa podstawowe wątki (zaczerpnięte z filozofii Martina Bubera): „Ja i Ty / Ja – Ono” jako relacje podmiotowe i zależności uprzedmiatawiające. Poza tym relacje rozpatrywane są jeszcze na odrębnych płaszczyznach, jako relacje z człowiekiem, przyrodą i Nadzwyczajnym. Ta wielostopniowa kategoryzacja w żaden sposób nie upraszcza przekazu, a wystawa może być tylko zbiorem sugestii, impresji, intuicyjnych wskazań, które pozwolą na porozumienie nadawców tekstu (artystów, kuratorów) z odbiorcami. Niepożądane byłoby też stworzenie wrażenia wyraźnej polaryzacji – podziału świata na stronę jasną i ciemną.

I tu tak przydatne okazuje się słowo wobec, które czyni pewien dystans, nie rozstrzyga charakteru relacji, ale wskazuje na ich wieloznaczność.

Dodatkowo wobec narzuca pewną pokorę wobec sztuki, poddającej się, ale i wymykającej interpretacjom. Pokora, która sprawia, by przed wskazaniem kilku dzieł albo całych motywów tematycznych obecnych na wystawie, zaznaczyć, że zostały wybrane subiektywnie i również sposób ich objaśniania ma taki charakter. Odbiór wystawy dla każdego powinien pozostać otwarty, a proponowane tropy są tylko sugestią. Wystawa bowiem powstaje za każdym razem na nowo w odbiorze zwiedzającego, z których każdy pozostaje inaczej wobec wystawy.

Joanna Matyja

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Zuzanna Bartoszek, Stan Barański, Marcin Berdyszak, Kiejstut Bereźnicki, Maciej Bieniasz, Karolina Breguła, Krystyna Brzechwa, Tatiana Czekalska, Andrzej Desperak, Piotr Desperak, Kinga Flasza, Jacek Gaj, Leszek Golec, Anna Grzymała, Zuzanna Janin, Emilia Jechna Stanisław Zbigniew Kamieński, Janusz Knorowski, Mirosław Koprowski, Mariusz Kruk, Katarzyna Kukuła, Tomasz Kulka, Yana Makukh, Krzysztof Kamil Malewicz, Tomasz Man, Olena Matoshniuk, Tomasz Michałowski, Lilya Nebera, Katarzyna Olma, Paulina Ortenburger, Darek Pala, Cyryl Polaczek, Józej Romasz, Patryk Różycki, Justyna Rybak, Zbigniew Rybczyński, Mirosław Sikorski, Łukasz Skąpski, Leszek Sobocki, Jerzy Filip Sztuka, Andrzej Tobis, Jacek Waltoś, Zdzisław Wiatr, Julianna Wińczyk, Julia Woronowicz, Joanna Woś
Wystawa
Ja i Ty / Ja – Ono, 11. Triennale Sztuki Sacrum
Miejsce
Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie
Czas trwania
16 września – 17 grudnia 2023
Osoba kuratorska
Joanna Matyja
Fotografie
Agnieszka Forkasiewicz
Strona internetowa
galeria.czest.pl/project/11-triennale-sztuki-sacrum-ja-i-ty-ja-ono/
Indeks
Andrzej Desperak Andrzej Tobis Anna Grzymała Cyryl Polaczek Darek Pala Emilia Jechna Stanisław Zbigniew Kamieński Jacek Gaj Jacek Waltoś Janusz Knorowski Jerzy Filip Sztuka Joanna Woś Józej Romasz Julia Woronowicz Julianna Wińczyk Justyna Rybak Karolina Breguła Katarzyna Kukuła Katarzyna Olma Kiejstut Bereźnicki Kinga Flasza Krystyna Brzechwa Krzysztof Kamil Malewicz Leszek Golec Leszek Sobocki Lilya Nebera Łukasz Skąpski Maciej Bieniasz Marcin Berdyszak Mariusz Kruk Mirosław Koprowski Mirosław Sikorski Olena Matoshniuk Patryk Różycki Paulina Ortenburger Piotr Desperak Stan Barański Tatiana Czekalska Tomasz Kulka Tomasz Man Tomasz Michałowski Triennale Sztuki Sacrum Yana Makukh Zbigniew Rybczyński Zdzisław Wiatr Zuzanna Bartoszek Zuzanna Janin

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
3
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
4
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
5
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Triennale Sztuki Sacrum „Ja i Ty / Ja – Ono” w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności