SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 11.01.2021 6 min

11-17 stycznia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Paweł Pierściński, „Hotel Chęciny. Restauracja”, 1975. Dzięki uprzejmości Fundacji Jednostka

Jeśli nic się w najbliższych dniach nie zmieni, z końcem tego tygodnia zakończy się kolejny instytucjonalny lockdown. Do tego czasu wciąż jeszcze skazani jesteśmy na projekty wychodzące poza klasyczny format wystawienniczy – nic więc dziwnego, że początek tego roku w porównaniu do zwyczajowych sezonów poświątecznych zapowiada się dość ospale. Tym, którzy pozostają na głodzie galeryjnych wizyt – zwłaszcza, jeśli przy okazji są też kolekcjonerami – polecamy wycieczkę do Galerii Dawid Radziszewski, gdzie funkcjonują obecnie dwie wersje Showroomu. Jedna ma formę klasyczną – zaplecza z pracami z aktualnej oferty, do którego zajrzeć można po wcześniejszym umówieniu. Druga jednak odwraca shoroomową konwencję i prace skrywane poza codzienną przestrzenią wystawienniczą wystawia na światło dzienne w oknach galerii. Tym sposobem z ulicy, o dowolnej porze dnia i nocy, można aktualnie zobaczyć u Dawida Radziszewskiego prace m.in. Joanny Piotrowskiej, Katarzyny Przezwańskiej czy Serbana Savu.

1
Rozmowy 25.12.2020

Empatia radykalna, aktywizm wizualny. Rozmowa z Karolem Grygorukiem

Portret Marcin Stachowicz

Choć miniony rok w większości spędziliśmy w domach, niemal wszyscy w tym kraju prędzej czy później zmuszeni byli wyjść na ulice w proteście – nie tylko kobiety i środowiska LGBTQ, ale też choćby rolnicy i przedsiębiorcy. Pleniące się w mediach społecznościowych i prasie codziennej dokumentacje tych protestów, jak każda fotografia, nie są przezroczystymi zapisami, ale jednym z elementów bitwy na obrazy i narzędziem pisania historii. W sobotę (16.01) rozpocznie się outdoorowa wystawa 2020. Rok na protestach, organizowana przez Galerię Promocyjną, prezentująca wybór dokumentujących kluczowe momenty roku 2020 fotografii twórców i twórczyń związanych z Archiwum Protestów Publicznych i RATS Agency. Rozlokowane w centrum Warszawy fotografie reportażowe obudowane będą też programem towarzyszącym, m.in. performansami Edki Jarząb.

Materiału ikonograficznego związanego z zeszłorocznymi protestami jest zresztą o wiele więcej – osobną kategorią są same tylko banery z jesiennych protestów przeciw zaostrzeniu prawa aborcyjnego, ukazujące językowo-memiczną inwencję i rozpiętość emocji protestujących. Ich fotograficzną dokumentację zbiera wydany przez kolektyw Imperium Ducha fotoalbum Kobiety delikatne jak bomby z fotografiami No_Pic_No_Chat, zaprojektowany przez Olę Korzelską. Ukazało się właśnie jego drugie, poszerzone wydanie, z którego dochód, podobnie jak w przypadku pierwszego nakładu, przeznaczony zostanie na wsparcie Ogólnopolskiego Strajku Kobiet.

Tatjana Danneberg, Should I show more interest in the world?, 2020, gwasz, druk tuszem pigmentowym, podkład, klej na płótnie, 164 × 246 cm

Ostatnie (?) dni instytucjonalnego lockdownu to także okazja do poszperania w innych, cyfrowych archiwach fotograficznych, nie tylko tych związanych z bieżącymi wydarzeniami. Na stronie internetowej powstałej z inicjatywy Fundacji im. Zofii Rydet, we współpracy z szeregiem instytucji i w ramach programu Kultura Cyfrowa, znajdziecie obszerne archiwum cyfrowe Zofii Rydet, podzielone na szereg cykli klasyczki polskiej fotografii, wykraczające daleko poza najsłynniejszy Zapis socjologiczny.

Do najważniejszych dokumentalistów i pejzażystów w polskiej fotografii ubiegłego stulecia należał też Paweł Pierściński. Również jego dorobek można już od niedawna zobaczyć w internetowym archiwum, w którym aktualnie znajduje się dwa i pół tysiąca fotografii zdigitalizowanych zarówno z negatywów, jak i diapozytywów Pierścińskiego. Znajdują się wśród nich zdjęcia dokumentujące podróże fotografa po całej Polsce, począwszy od lat 50., ze szczególnym naciskiem na jego ulubioną Kielecczyznę, gdzie fotografował tak duże miasta, jak i maleńkie wioski oraz szachownice i pasy pól uprawnych. Oprócz fotografii krajobrazowych w archiwum znajdziecie też świadectwa eksperymentów artystycznych Pierścińskiego w technice izohelii, reliefu czy fotomontażu.

Po niedawnej sieciowej odsłonie cyklu Arton Review w najbliższą środę (13.01) wystartuje program pokazów filmów polskich artystek w Anthology Film Archives, zorganizowany we współpracy z Fundacją Arton i Instytutem Polskim w Nowym Jorku. Obejmie on realizacje polskich artystek z lat 70., m.in. Jolanty Marcolli, Teresy Tyszkiewicz czy Ewy Partum, prezentując cały przekrój formatów i konwencji, w jakich na przekór ograniczeniom poruszały się twórczynie w tej dekadzie: od filmów strukturalnych, przez analityczne, konceptualne prace wideo, po bardziej impresyjne prace dotyczące doświadczenia kobiecości.

1
Podcast 14.08.2020

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Marika Kuźmicz

Portret Karolina Plinta

Niezależnie od okoliczności, tempa z nowymi inicjatywami nie zwalnia wrocławska Entropia, w której ruszył właśnie nowy projekt Entropia na linii, który według planów potrwa co najmniej do 29 stycznia. Będzie on ewoluował w najbliższych tygodniach, docelowo przyjmując także formę wystawy dostępnej dla zwiedzających na miejscu, a cały koncept oparty jest właśnie na napięciu między strefą online i offline – poszczególne projekty materializują się w galerii, ale dostępne są także za pośrednictwem sieciowych transmisji.

Dwie nowe wystawy, otwierane zdalnie w najbliższą sobotę (16.01) szykuje Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Chwila przed katastrofą Krzysztofa Franaszka prezentować będzie najnowsze rzeźby i instalacje artysty, często powstałe w wyniku eksperymentów z nietypowymi rzeźbiarskimi materiałami, jak smoła czy też setek ledowych świetlówek, tworzących formy tak jasne, że wymagające czasu na przystosowanie wzroku. Z bardziej klasycznych materiałów rzeźbiarskich, marmuru, granitu, brązu i drewna korzysta z kolei Danka Jarzyńska, która w Galerii Kaplica zaprezentuje wystawę Impuls.

Tymczasem w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski materializuje się efekt wielomiesięcznej i wieloetapowej pracy badawczo-kuratorskiej w ramach projektu Ko–lekcja wyborów. Choć w ostatnich miesiącach wyjście na wystawę nie było taką prostą sprawą, zamkowy zespół badał w tym czasie badania poprzez spotkania grup focusowych i platformę internetową, zadając publiczności pytania o to dlaczego odwiedzają galerie, czego w nich poszukują i jak wystawiane prace odbierają. W efekcie pracy zespołu kuratorskiego (Iga Fijałkowska, Anna Kierkosz i Aleksandra Rajska) i zespołu badawczego (Paweł Możdżyński i Bartłomiej Walczak) powstała wystawa z oprawą Aleksandry Wasilkowskiej, która otworzy się – najpierw oczywiście tylko online – w najbliższy piątek (15.01).

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 25.04.2025

Mała fikcja. „Transformacje. Nowoczesność w III RP” w Muzeum Narodowym w Krakowie

Portret Aleksy Wójtowicz
3
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
11-17 stycznia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności