SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 10/2024 Na Dobry Początek 11.03.2024 6 min

11–17 marca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Barbara Grobelna ze swoim obrazem na jeziorze Jamno, Osieki, 1970, fot. Wiesława Rolke, archiwum Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie

Kraków

W piątek (15.03) w przestrzeni Składu Solnego odbędzie się organizowany przez osoby studenckie z kierunku Laboratoria kultury współczesnej w Instytucie Kultury UJ performans Nałożono mi oczy. Jego efektem będzie wystawa zdjęć, współtworzona w czasie rzeczywistym przez osoby performujące oraz publiczność, a każda z uczestniczek i uczestników będzie mogła wejść w rolę fotografki, modela, kuratorki czy edytora.

Leszno

Solowa wystawa Łukasza Patelczyka otworzy się w piątek (15.03) w MBWA Leszno. Akt to druga odsłona projektu prezentowanego wcześniej w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. W Lesznie malarz zaprezentuje nieco inny wybór prac, nadal będą to jednak najnowsze obrazy, powstałe w ciągu ostatnich trzech lat, łączące realistyczny pejzaż z abstrakcją geometryczną.

1
Krytyka 27.10.2023

Głowy do wycierania. „Art is not Rest” Wandy Czełkowskiej w Muzeum Susch

Portret Piotr Policht

Orońsko

Na przemianach polskiej rzeźby w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku koncentrować się będzie wystawa kuratorowana przez Tamarę Książek, Waldemara Baraniewskiego i Jana Stanisława Wojciechowskiego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Otwierana w sobotę (16.03) ekspozycja Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby. Polska rzeźba pierwszej połowy lat 70. tytułem nawiązuje do słynnej pracy Wandy Czełkowskiej, zaprojektowanej na początku lat 70., ale po raz pierwszy zrealizowanej właśnie w Orońsku dwie dekady później. Część prezentowanych na ekspozycji prac wystawiana będzie po raz pierwszy od momentu ich powstania.

Poznań

Osada „Koniec Świata”, część wsi Głuszyna w południowo-wschodniej Wielkopolsce, to popularny cel wycieczek, choć zwykle ograniczających się do zrobienia zdjęcia z tablicą na wjeździe. W oczekiwaniu na realny koniec świata do rzeczonej wioski wybrali się Tobiasz Jankowiak i Mateusz Kiszka i Aleksandra Polerowicz, którzy przyjrzeli się osadzie i jej otoczeniu z bliska. Zgromadzone tam materiały dokumentacyjne i artefakty zaprezentują w formie intermedialnej instalacji na otwieranej w piątek (15.03) wystawie Koniec świata w Galerii Szczur.

Radom

Trzy indywidualne pokazy połączone w jeden projekt pod tytułem Bio-Chem zaprezentują w piątek (15.03) w MCSW Elektrownia w Radomiu Diana Lelonek, Paweł Matyszewski i Izabela Chamczyk. Wszyscy troje odnoszą się do systematyki organizmów, ich form i kształtów znajdujących się na pograniczu klasyfikacji biologicznej, przemian chemicznych tworzących materie oraz ekosystemów, w których zachodzą symbiotyczne relacje. Pracują przy tym z odmiennymi mediami, od klasycznego malarstwa i rzeźby po obiekty powstające przy udziale bakterii lub procesów chemicznych.

Yana Bachynska / Jan Bačynsjkyj, „Uprzywilejowany uchodźca”, dzięki uprzejmości Trafostacji Sztuki w Szczecinie

Sokołowsko

Druga edycja Sokołowsko Jazz Meets Punkt Festival, organizowanego przez Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, norweski PUNKT Festival oraz kuratora Piotra Turkiewicza odbędzie się w najbliższy weekend. Zasadnicza część festiwalu, obejmująca cztery różnorodne stylistycznie projekty z Polski i Norwegii, odbędzie się sobotę i niedzielę (16–17.03) w Kinie Zdrowie w Sokołowsku oraz w niedzielę Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, gdzie z kolei jako wydarzenie towarzyszące w piątek odbędzie się koncert symfoniczny Wiosna w Gruzji.

Szczecin

Dwie wystawy indywidualne zaprezentuje w czwartek (14.03) Trafostacja Sztuki w Szczecinie. Ostatnie Tchnienie: Krew, Pot i Poppersy Piotra Michalskiego opowiadać będzie o współczesnej kulturze gejowskiej, dekonstruowanej i oglądanej jednocześnie przez pryzmat dawnych historii i mitów. Yana Bachynska / Jan Bačynsjkyj na Uprzywilejowanym uchodźcy prezentować będzie z kolei nowe prace, na których kształt wpłynął nomadyczny tryb życia artysty po opuszczeniu zaatakowanej Ukrainy. Wśród nich znajdą się m.in. obiekty z ubrań twórcy, w których tkanina pełni rolę nośnika wspomnień dotyczących rodziny i kraju.

Warszawa

W przestrzeni Emi Art Warsaw na poddaszu kamienicy przy Emilii Plater 14 otworzy się w środę (13.03) kuratorowana przez Olgę Mzhelskayą wystawa Oniryczna rzeczywistość. Przestrzeń strychu wypełniona pracami m.in. Liliany Zeic, Xawerego Deskura, Daniela Kotowskiego czy Jana Możdżyńskiego przenosić będzie widza w obszar poza codziennością, w sferę podświadomych emocji i lęków.

Magdalena Król, „Suka”, dzięki uprzejmości Emi Art Warsaw

W ubiegłym roku przypadała sześćdziesiąta rocznica pierwszego Międzynarodowego Studium Pleneru Koszalińskiego w Osiekach, zapoczątkowującego historię jednego z najważniejszych plenerów w historii polskiej sztuki XX wieku, odbywającego się do roku 1981. Pozostała po nim kolekcja należąca do Muzeum w Koszalinie, gdzie trwa jubileuszowa wystawa na temat osieckich plenerów. Towarzyszy jej obszerna publikacja Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963–1981, wokół której w czwartek (14.03) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy Pańskiej odbędzie się spotkanie z udziałem Marcina Szeląga, Łukasza Rozmarynowskiego, Magdaleny Worłowskiej i Jakuba Depczyńskiego, które poprowadzi Łukasz Mojsak.

Jeszcze zanim wyłoniona zostanie nowa dyrekcja Zachęty, galeria po okresie rządów Janusza Janowskiego szykuje nowe programowe otwarcie i w najbliższy piątek (15.03) zaprezentuje dwie wystawy zwiastujące nowy rozdział. Z popiołów, kuratorowana przez Michalinę Sablik, sięgać będzie po figurę mitycznego feniksa, by opowiedzieć o doświadczeniu permanentnego kryzysu ekologicznego, ekonomicznego i polityczno-społecznego oraz rodzących się w momencie beznadziei pomysłach na odradzanie się świata. Kuratorowana przez Aleksandrę Skowrońską ekspozycja Zza gór się słońce wznosi blade odnosić się będzie z kolei do naszych relacji z nie-ludzkimi i pozaludzkimi bytami, czerpiąc z teorii Timothy’ego Mortona i traktując sztukę jako narzędzie do przeformułowania normatywnych pojęć i kategorii. Dzień później (16.03) w Zachęcie zobaczymy z kolei wystawę Datament, prezentowaną w Pawilonie Polskim na poprzednim Biennale Architektury w Wenecji i opowiadającą o współczesnej relacji człowieka z danymi i sposobami ich przetwarzania.

1
Krytyka 06.10.2023

Doktor Ja. O rządach Janusza Janowskiego w Zachęcie

Portret Karolina Plinta

Otwierana w piątek (15.03) wystawa Bo moja ulica jest w sercu miasta w galerii Serce Exhib. pochylać się będzie nad najbliższym otoczenim galerii, czyli ulicą Chmielną w centrum Warszawy, z całym jej rozgardiaszem i folklorem. Prace Baginsa, Krzysztofa Piwnika, maksa rzontkowskiego i Mikołaja Sobotki przenosić będą widza w przestrzeń okolicznych podwórek traktowanych jako mikroświat marzeń pozwalający na ucieczkę od globalnych problemów.

Online

Do platformy Secondary Archive Fundacji Katarzyny Kozyry dołączy w piątek (15.03) 15 nowych artystek z Ukrainy. Secondary Archive. Women Artists in War prezentować będzie praktyki twórczyń pracujących głównie z doświadczeniami związanymi z pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę. Projekt realizowany jest wspólnie z Galerią Artsvit z Dniepra i Galerią Labirynt w Lublinie, gdzie wiosną zobaczymy prace jego uczestniczek.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
11–17 marca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności