11–17 lipca
Bydgoszcz
Mroczną stronę niewinnych z pozoru zabawek wydobywać będzie na światło dzienne Elwira Sztetner w swojej solowej wystawie Ćwiczenia z empatii, otwieranej w środę (13.07) w bydgoskim BWA. Miękkie i błyszczące materiały w opowieści artystki stają się zwodniczą osłoną przemocowych, opresyjnych treści, a pluszowe przytulanki jawią się jako narzędzie przyuczania do obojętności wobec zwierząt i ich przedmiotowego traktowania. W kuratorowanej przez Karolinę Pikosz ekspozycji artystka aranżować będzie zbiór wybranych zabawek tak, by odsłonić ich nieprzyjemne znaczenia.
Kraków
Wspólna wystawa Katarzyny Wyszkowskiej, Adama Kozickiego i Adama Nehringa otworzy się w czwartek (14.07) w Galerii ASP w Krakowie. Odpoczywać będziesz w biegu to opowieść o dorastaniu w świecie całkowicie zdominowanym przez ideologię neoliberalną. Artyści dekonstruować będą towarzyszące jej społeczne i religijne rytuały, slogany motywacyjne i formy eskapizmu. Biorąc na warsztat zarówno problemy systemowe, jak i mechanizmy obronne, Wyszkowska, Nehring i Kozicki przyglądać się będą przede wszystkim relacjom zdrowia psychicznego, pracy i poczucia godności.
Tego samego dnia (14.07) w Cricotece odbędzie się performans Joanny Pawlik Schody, towarzyszący otwartej w ubiegłym tygodniu wystawie Osobiste. Kostiumy teatralne Kantora. Artystka przyglądać się w nim będzie niepełnosprawności jako kostiumowi. W tej perspektywie proteza staje się kantorowskim bio-obiektem, a jej zdjęcie — gestem zdjęcia kostiumu osoby pełnosprawnej. Pawlik przywoła także postać Anioła Śmierci ze spektaklu Niech sczezną artyści, graną przez Teresę Wełmińską, której sceniczny kostium pozostawał jednocześnie erotyczny i przerażający, podejmując refleksję nad granicami ludzkiego ciała i seksualnością osób z niepełnosprawnościami.
Dzień później (15.07) w galerii Widna otworzy się wystawa studentek i studentów Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP tworzących Koło Naukowe Grupa Splendor pod opieką Grzegorza Kozery i Moniki Kopczewskiej. Obraz podręczny. Na gościnnej wystawie warszawskiej grupy w krakowskiej galerii znajdą się obrazy Ewy Dąbkowskiej, Marysi Gil, Aleksandry Jastrzębskiej, Julii Piestrzyńskiej, Angeliki Rudak, Marianny Stręk, Andrzeja Wieczorkiewicza, a także obojga opiekunów koła naukowego.
Również w piątek (15.07) w galerii Podbrzezie otworzy się wystawa Barbary Janczak Retroanomalia. Tożsamość kształtowana na styku kapitalizmu i komunizmu. Ekspozycja prezentować będzie realizowany na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie projekt doktorski artystki. Janczak, dorastająca w latach transformacji, rozwija w nim opowieść o czasach przełomu naznaczoną smutkiem i tęsknotą za utraconą niewinnością i optymizmem w patrzeniu na świat.
Gdańsk
Na charakterystycznych dla twórczości określonych artystek i artystów znakach, śladach i gestach skupiać się będzie otwierana w piątek (15.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej wystawa Sygnatury. Kuratorowana przez Marię Morzuch i Andrzeja Zagrobelnego ekspozycja prezentować będzie prace twórców i twórczyń kilku pokoleń — od klasyków nowoczesności po artystów współczesnych, przyglądając się ich autorskim „sygnaturom”, jednak nie w izolacji, a naświetlając okoliczności powstania danych prac.
Gdynia
Drugi pokaz w ramach zainaugurowanego niedawno przez Muzeum Emigracji cyklu interwencji artystycznych Suplementy będzie można oglądać w gdyńskiej instytucji od najbliższej soboty (16.07). Tym razem w przestrzeni muzealnej ekspozycji zagości Yuriy Biley z pracą Cel pobytu. Prezentowana wcześniej w lubelskim Labiryncie instalacja to autobiograficzna historia o ukraińskich korzeniach, życiu migranta, tożsamości i pamięci opowiedziana za pośrednictwem przedmiotów przywiezionych w trakcie podróży i przeprowadzki z Ukrainy do Polski, od zdjęć, dokumentów i znoszonych ubrań po prace otrzymane od zaprzyjaźnionych artystów. Otwarciu towarzyszyć będzie spotkanie z artystą, które poprowadzi Aleksandra Grzonkowska.
Lublin
O tym, że sztuka jest, a przynajmniej może bywać przygodą, procesem i eksperymentem opowiadać będzie otwierana w piątek (15.07) w Galerii Labirynt wystawa Może się nie udać. Znajdą się na niej prace interaktywne, dostępne dla wszystkich, pozwalające na improwizację i poczucie przyjemności płynącej z tworzenia. Ekspozycja powstająca w ramach projektu Improvisa-Life in Motion ma na celu pokazać, że sztuki można doznawać na różne sposoby i bawić się nią, zamiast doszukiwać się w niej określonych „prawidłowych” wykładni.
Toruń
Poczwórne otwarcie nowych wystaw czeka nas w piątek (15.07) w Galerii Sztuki Wozownia. Gwoździem programu w letnim rozdaniu wystawienniczym będzie wystawa pokonkursowa 12. Triennale Małych Form Malarskich. Zobaczymy na niej prace wykonane w najróżniejszych technikach malarskich i podejmujące rozmaite motywy, których wspólnym mianownikiem jest kameralny format — poniżej 600 cm2. Wernisażowi towarzyszyć będzie także rozdanie nagród. Obok Triennale w Wozowni otworzą się trzy solowe wystawy. Retrospektywny przegląd swojego dorobku zaprezentuje Jerzy Kosałka na ekspozycji Wrocławski piernik pozdrawia Toruń. Nuda Weroniki Teplickiej eksplorować będzie potencjał powtarzalności, metodę przetwarzania obrazów, ciągłego dekonstruowania i rekonstruowania. Rafał Boettner-Łubowski w Konfrontacji autotematycznej (?) przyglądać się będzie z kolei własnym wcześniejszym pracom, stawiając pytania o istotę tworzonych przez siebie artefaktów, a przy tym dotykając wątków wanitatywnych.
Warszawa
Wątek ekologicznych kosztów rozwoju technologii i funkcjonowania w świecie cyfrowym, terroryzmu energetycznego i ekobójstwa poruszać będą Kamila Walendykiewicz i Anastasiia Vorobiova w otwieranej dziś (11.07) wspólnej wystawie Mogę się zmienić, lecz nie umrę w HOSgallery. Walendykiewicz zaprezentuje na niej część swojej pracy dyplomowej realizowanej na warszawskiej ASP, w której przygląda się tworzeniu cyfrowych reprezentacji natury. Towarzyszyć jej będzie wideo Burned Vorobiovej, w którym artystka przedstawia wizualizację analiz współczesnych debat wokół posthumanizmu, odnosząc się jednocześnie do wojny w Ukrainie i zwracając uwagę, że u jej podłoża, podobnie jak w przypadku katastrofy klimatycznej, leżą ludzka nieodpowiedzialność oraz zachłanność.
W ogrodach Zamku Królewskiego w Warszawie od najbliższego czwartku (14.07) będzie można zobaczyć wystawę prac ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zatytułowaną Figury niespokojne. Prezentowane poza klasyczną przestrzenią muzealną rzeźby pozostają w kręgu szeroko pojmowanej figuracji i przedstawiają zmiany formalne zachodzące w medium od lat 60. do dziś.
Monumentalny przegląd najnowszej sztuki młodego pokolenia artystek i artystów szykuje na sezon letni Zachęta. W piątek (15.07) otworzy się kuratorowana przez Magdalenę Komornicką wystawa Niepokój przychodzi o zmierzchu, prezentująca prace powstałe przede wszystkim w ciągu ostatnich trzech lat. Ekspozycja zawdzięczająca swój tytuł powieści Marieke Lucas Rijneveld to zarówno przegląd młodej polskiej sceny, jak i opowieść o niepokojach, emocjach i tkwiącym w nich potencjale zmiany, koncentrująca się nie na nazywaniu i katalogowaniu najnowszych zjawisk w polu sztuki, a pokoleniowej wrażliwości i sposobach reagowania na współczesne napięcia i zmiany.
Dzień później (16.07) w przestrzeni Sklepu Galeria Karowa wystartuje przygotowana przez Grupę Łono wystawa Wydechy. Jej celem jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, poczucia wspólnoty oraz emocjonalnej więzi pomiędzy uczestniczkami, które ze swoich indywidualnych prac utworzą na ścianie galerii wspólny kolaż. Grupowe działanie będzie zarazem ćwiczeniem z siostrzeństwa i rodzajem autoterapii, a dochód z prezentowanych na wystawie prac przeznaczony zostanie na wsparcie grupy Podróżnych Ugościć.
Wrocław
Indywidualna wystawa Nikity Krzyżanowskiej Stajemy się liryczni tylko w nagłej organicznej zapaści, kuratorowana przez Pawła Baśnika, otworzy się w czwartek (14.07) w przestrzeni 66P. Wrocławska malarka w serii najnowszych prac opowiadać będzie o absurdalności życia, świadomości własnej śmierci i afirmacji postawy nihilistycznej. Ekspozycji wielkoformatowych obrazów i obiektów towarzyszyć będą działania na ścianach i suficie galerii, a przy okazji wernisażu odbędzie się też koncert przedstawicieli wrocławskiej sceny rapowej, z którą związana jest artystka.
Z okazji okazji 45-lecia powstania budynku DOLMEDU, centrum badań diagnostycznych we Wrocławiu, otworzy się w piątek (15.07) poświęcona mu wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław. Futurum przeszłości prezentować będzie przede wszystkim fotografie, a także księgi pamiątkowe, kroniki i archiwalne materiały filmowe związane z zaprojektowanym przez Annę i Jerzego Tarnawskich budynkiem, jednym z pierwszych tego typu obiektów w Europie Środkowo-Wschodniej.
Do piątku (15.07) potrwa nabór na rezydencje dla początkujących artystów mieszkających w Polsce, prowadzony przez Wrocławski Instytut Kultury w ramach współfinansowanej przez program Kreatywna Europa platformy MagiC Carpets, zrzeszającej 16 europejskich partnerów pod przewodnictwem Biennale w Kownie. W ramach trzyletniego projektu odbędzie się łącznie 120 rezydencji artystycznych. Open call skierowany jest do młodych twórczyń i twórców zainteresowanych przede wszystkim sztuką zaangażowaną społecznie, pracą z lokalną społecznością czy tematami ekologicznymi.