10–16 stycznia
Elbląg
Kolejną po wystawie w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy odsłonę retrospektywy Elżbiety Jabłońskiej kuratorowanej przez Emilię Orzechowską zobaczymy w kierowanej przez nią od niedawna Galerii EL w Elblągu. Otwierana w czwartek (13.01) ekspozycja zatytułowana a wszystko co istnieje jest miłością będzie prezentować zrealizowane w przeszłości projekty Jabłońskiej w nowych wersjach, akcentując proces i trwanie, dając jednocześnie wgląd w przeszłość i przyszłość realizacji artystki.
Gdańsk
Pierwszą tegoroczną ekspozycją w ramach stałego cyklu OPEN w Kolonii Artystów będzie otwierana w piątek (14.01) Migotliwość Jakuba Łącznego kuratorowana przez Magdalenę Komborską. Artysta posługując się techniką nazywaną videomalarstwem stawiać będzie pytania o naturę obrazu cyfrowego i podejmować rozważania na temat światła, które na przemian pojawia się i znika, budując obraz za pomocą kamery i światła właśnie.
Gorzów Wielkopolski
Z pracami Władysława Hasiora z kolekcji Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim dialogować będą realizacje Grzegorza Kozery na otwieranej w piątek (14.01) wystawie Montaż wystawienniczy. Nie będzie to ani przypadkowe, ani pierwsze zderzenie tych twórców – prace Kozery sąsiadowały z dziełami Hasiora na wystawach Parasol w prosektorium w Salonie Akademii w roku 2012 oraz Palindrom w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie trzy lata później. Tym razem spotkają się ze sobą w większym wyborze, pozwalając prześledzić pokrewieństwa między dwoma twórcami różnych generacji, których łączą zarówno elementy biograficzne, jak historia edukacji i podróże do Montevideo oraz Buenos Aires, jak również kwestie czysto artystyczne, w tym nawiązania do historii sztuki i posługiwanie się technikami kolażu oraz asamblażu.
Kraków
W przestrzeni Teatru KTO w Krakowie odbędzie się w środę i czwartek (12–13.01) organizowany wspólnymi siłami krakowskiej ASP i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu międzyuczelniany przegląd Pracowni Sztuki Performance aKTOmaR. Ponad trzydzieścioro studentek i studentów z obu pracowni – w Krakowie prowadzonej przez Artiego Grabowskiego i Justynę Górowską, w Poznaniu zaś przez Janusza Bałdygę – zrealizuje w tych dniach szereg działań, performansów, koncertów czy instalacji anektujących całą przestrzeń teatru.
Wspólna wystawa Justyny Smoleń i Pawła Olszewskiego otworzy się w piątek (14.01) w krakowskiej Galerii Piana. Everything Not Saved Will Be Lost to opowieść o tym co zapamiętywane i co niszczone, w której porządek rzeczy zostaje odwrócony – rzeczy odpychające zyskują powab, a to, co chcielibyśmy zachować, staje się odrzucające. Artyści sięgają po elementy codzienności, których moglibyśmy chcieć się pozbyć, dając im niejako szansę na ponowne zyskanie znaczenia, przetwarzają resztki porcelanowych durnostojek czy więdnące kwiaty, stwarzając świat wypełniony wspomnieniami i ich zniekształconymi widmami.
Orońsko
Indywidualna wystawa Jarosława Kozakiewicza otworzy się w sobotę (15.01) w przestrzeni galerii Kaplica w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Struktury rozgałęzione. Studium przepływu, na których znajdą się rysunki i rzeźby twórcy działającego na styku architektury, rzeźby i nauki, to kontynuacja jego rozważań na temat relacji pomiędzy ludzkim ciałem a jego otoczeniem. Osią wystawy będą niewielkie rzeźby wynikające z refleksji nad podstawowymi funkcjami fizjologicznymi człowieka oraz oparte na modułach o organicznych kształtach. Kameralna wystawa będzie rodzajem laboratorium, w którym artysta bada proces łączenia elementów geometrycznych i organicznych.
Sopot
Solowa wystawa Patrycji Orzechowskiej Zeitgeist otworzy się w piątek (14.01) w Goyki 3 Art Inkubator. W swoich kolażach artystka sięga do książki Paula Jsenfelsa Gymnastik als Lebensfreude z roku 1926, wykorzystując fragmenty fotografii przedstawiających uczennice i uczniów sopockiej szkoły gimnastycznej. Orzechowska przywołuje idee stojące za programem szkoły i sięga do historii reformatorskich ruchów początku XX wieku, proklamujących m.in. kult ciała i aktywny kontakt z przyrodą. Pracując z archiwum artystka buduje wielowątkową narrację, z jednej strony będąc świadomą uwikłania ruchu Lebensreform w ruch nazistowski, z drugiej jednak reinterpretując użyte materiały w duchu ekofeministycznego zaangażowania.
Toruń
Trzy nowe wystawy zobaczymy w tym tygodniu w Galerii Sztuki Wozownia. Jako pierwsza otworzy się jutro (11.01) ekspozycja pod tytułem Tu dzieją się tajemnicze rzeczy i nikt o tym nie wie oprócz mnie. Jest ona częścią projektu powstającego w Centrum Badania Ryzyka Systemowego przy Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego i stawiać będzie pytania o potencjał ludzkiej percepcji, jej uzależnienie od uwarunkowań kulturowych i języka. W czwartek zaprezentowana zostanie monograficzna wystawa Romana Cieślewicza Pełnia koła. Zobaczymy na niej prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu, w których powraca kluczowy dla projektów graficznych Cieślewicza motyw koła. Z kolei w sobotę (15.01) otworzy się Opowieść Wiatru – oparta na tekście Joanny Gwiazdy wystawa dla dzieci, poruszająca problemy związane z ochroną środowiska.
Warszawa
W galerii Prześwit przy Rynku Nowego Miasta otworzy się jutro (11.01) kuratorowana przez Karolinę Kliszewską wystawa Poczęcie, inaugurująca dłuższy cykl pod tym samym tytułem, skoncentrowany na figurze rodzicielki, akcie stworzenia i akcie twórczym powiązanym z seksualnością. Na pierwszej ekspozycji w jego ramach znajdą się prace m.in. Agnieszki Brzeżańskiej, Barbary Falender, Anny Baumgart czy Anny Królikiewicz dotykające tematów duchowości, mitu, religii, rytuału, seksualności i baśniowości.
W czwartek (13.01) w Teatrze Powszechnym będzie miała miejsce premiera nowego spektaklu ukraińskiej reżyserki Rozy Sarkisian. W Radiu Mariia proponuje ona ćwiczenie z utopijnej wyobraźni, pozwalające przetestować granice naszej wyobraźni. Polityczna fikcja Sarkisian stawia pytanie o to, czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie Polskę bez kościoła katolickiego, pozbawioną nie tylko wszechobecnych pomników Karola Wojtyły, ale i mentalnych konstruktów odciśniętych przez katolicyzm w naszych głowach.
Indywidualna wystawa Bartosza Kokosińskiego otworzy się w piątek (14.01) w galerii Monopol. Na Czarno to widzę artysta po raz kolejny zmierzyć się będzie z materialnością malarstwa, tym razem posługując się lustrzanymi, czarnymi obrazami przypominającymi ponury gabinet luster i wywołującymi skojarzenia z dystopijnymi wizjami przyszłości.