10–16 lutego

Bydgoszcz
Czy językiem abstrakcji geometrycznej da się komentować bieżące wydarzenia polityczne? Ryszard Waśko w stanie wojennym udowadniał, że owszem, podobną drogę od, nomen omen, wyabstrahowanej z rzeczywistości geometrii do Geometrii w stanie napięcia kilka dekad później przeszła Karolina Jaklewicz. W czwartek (13.02) w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy otworzy się jej indywidualna wystawa kuratorowana przez Dorotę Monkiewicz, pokazująca ewolucję postawy artystki w okresie rządów zjednoczonej prawicy, kiedy to – pozostając nadal w obszarze abstrakcji geometrycznej i nie uciekając się do bezpośredniej anegdoty – Jaklewicz zaczęła poruszać w swoich pracach problematykę społeczno-polityczną.
Gdańsk
W konkursie Najlepszych Dyplomów 2023 roku Martyna Pasternak, absolwentka Akademii Sztuki w Szczecinie, odznaczona została nagrodą Gdańskiej Galerii Miejskiej za instalację Nasza Szkoła, w której odtworzyła z pamięci architekturę i wyposażenie szkoły, do której chodziła jako dziecko. Teraz rozwijać będzie dyplomowy projekt w ramach solowej wystawy w GGM W dniu jutrzejszym, kuratorowanej przez Maję Demską i otwieranej w najbliższy piątek (14.02). Tym razem dla równowagi artystka spoglądać będzie w przyszłość, splatając spełnione marzenia ze spełnionymi koszmarami – te zresztą zgodnie z zasadą be careful what you wish for często okazują się być tożsame.

Martyna Pasternak, bez tytułu, fragment instalacji, 2024, dzięki uprzejmości artystki
Kraków
Pierwsza w Krakowie indywidualna wystawa Agnieszki Szostek, absolwentki monachijskiej akademii, która większość życia spędziła za zachodnią granicą, a od niedawna związana jest właśnie z Krakowem, otworzy się w piątek (14.02) w UFO Art Gallery. Na kuratorowanej przez Katarzynę Piskorz wystawie The Secret Lapse zobaczymy przekrój praktyki Szostek, czerpiącej w swojej twórczości m.in. z postminimalizmu, Fluxusu czy feministycznej sztuki ciała. W prezentowanych pracach artystka sięga m.in. do mody traktowanej jako forma sztuki performatywnej, wykorzystuje filtry z suszarek i autorską technikę termoplastyki.
Łódź
W czwartek (13.02) w przestrzeni Galerii Bałuckiej Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi otworzy się solowa wystawa Jakuba Michalaka kuratorowana przez Dominikę Pawełczyk. W Picturarumori artysta nawiązuje m.in. do Intonarumori, eksperymentalnych instrumentów autorstwa włoskiego futurysty Luigiego Russoli. W obrazach na podobraziach o nietypowych formatach Michalak stosuje także zabiegi formalne nawiązujące do tradycji pisania ikon, w pojedynczych pracach łącząc przy tym aluzyjne formy geometryczne i wyabstrahowane, szczątkowe fragmenty natury.
Orońsko
W Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w przestrzeni Galerii Kaplica, otworzy się w sobotę (15.02) solowa wystawa Bartłomieja Struzika. Przestrzeń Somaktywna będzie realizacją site-specific skupiającą się na relacji pomiędzy jakością formalną przestrzeni i procesem jej percepcji, w której artysta odnosi się m.in. do formalnej konstrukcji portretu trumiennego.
Poznań
W połowie roku 1969 w USA telewizory faktycznie stały się dla wielu „oknami na świat”, a nawet wszechświat. Lądowanie misji Apollo 11 na Księżycu oglądano nie tylko w domach – transmisję śledzić można było także w wielu witrynach sklepowych, w których wystawiono telewizory, umożliwiając przechodniom wspólne doświadczenie tej chwili. Do tego motywu nawiązywać będzie duet kinoMANUAL w otwieranej w piątek (14.02) w Fundacji Rodriguez wystawie Sklep z planetami, będącej rozwinięciem zeszłorocznego Salonu zimowego z wrocławskiej Galerii FOTO-GEN.
Warszawa
Wspólna wystawa Zofii Roguli i Bianki Szlachty otworzy się jutro (11.02) w galerii Marszałkowska 18. We Włosach obie artystki biorą na warsztat tytułowy motyw, filtrując go przez obserwacje kulturowe i własną wrażliwość. Rogula w swoich pracach sięga do symboliki i ikonografii mitologicznej oraz religijnej, m.in. przedstawień porośniętej w całości włosami św. Marii Magdaleny, co miało zapewnić jej ochronę przed potencjalnymi napastnikami na pustyni. W pracach Szlachty wijące się organiczne formy przywołują skojarzenia zarówno z puklami włosów, jak i żyłami czy splecionymi w tańcu postaciami.
Prezentowany w pawilonie polskim na ostatnim Biennale w Wenecji projekt Open Group Powtarzajcie za mną II w najbliższy piątek (14.02) będzie miał swoją lokalną premierę w Zachęcie. Na wystawę kuratorowaną przez Martę Czyż składają się wideo zrealizowane w 2022 i 2024 roku, będące zbiorowym portretem świadkiń i świadków wojny w Ukrainie. Pierwsze nakręcone zostało pod Lwowem, w obozie dla tzw. uchodźców wewnętrznych, w drugim dźwięki wojny osoby uchodźcze odtwarzają w dramatycznym karaoke z perspektywy bezpiecznego dystansu w innych krajach Europy czy za oceanem.
Tego samego dnia (14.02) w przestrzeni Galerii Lotna otworzy się wystawa kolektywu HEX kuratorowana przez Martę Kudelską. Twórczynie zawiązanej wiosną ubiegłego roku grupy w swoich pracach odwołują się m.in. do szeroko pojętych tradycji ezoterycznych, magii, czarownic oraz dawnych, zapomnianych bóstw, łączą motywy z różnych epok i kultur, a całą wystawę budują wokół motywu magicznego kręgu.

Anna Rutkowska, „Ogniopluj”, 70x80x120cm, fot. Marcin Łabuz
Również w piątek (14.02) otworzy się druga wystawa w nowej warszawskiej galerii TBA. Wysiedlone wspomnienia Vasyla Tkachenki to nowy cykl malarski młodego ukraińskiego artysty, w którym koncentruje się on na tematach pamięci, straty i tęsknoty, zacierając granicę między wspomnieniem a wyobrażeniem. Tkachenko, obecnie mieszkający w Kijowie, odnosi się do zniszczonego wojną Mariupola i niemożności powrotu – w sensie zarówno dosłownym, jak i emocjonalnym.
W piątek także otworzą się dwie międzynarodowe wystawy w stołecznych galeriach komercyjnych. W Rastrze zobaczymy solowy pokaz Gvantsy Jishkariani, gruzińskiej artystki, a także twórczyni magazynu „Gar-Gar” i offowych galerii Patara oraz The Why Not Gallery. Na Trauma Porn zobaczymy tkaniny bazujące na popularnych w ZSRR gobelinach, które artystka niszczy i przerabia aplikując haftowane slogany wykorzystujące nowomowę „global english”.
W Monopolu z kolei zobaczymy pierwszą w Polsce wystawę włoskiej artystki Mariucci Secol. Na 1968. II Genesi zobaczymy prace pochodzące z tytułowego przełomowego momentu – tak w perspektywie pokoleniowej i społecznej, jak i z punktu widzenia twórczości samej Secol. Jej abstrakcyjne prace z lat 1968-1969 wykonane starożytną techniką enkaustyki – i będące jednocześnie pożegnaniem z medium malarstwa – nasuwają skojarzenia z kobiecym ciałem, które stało się wówczas symbolicznym polem walki o wolność.
Wrocław
Jutro (11.02) w galerii Entropia otworzy się solowa wystawa Piotra Kłosowicza klos’off. Malarz, grafik i fotograf, a także perkusista wrocławskiego zespołu Miki Mousoleum, który swego czasu współpracował również z „Luxusem”, zaprezentuje przede wszystkim obrazy z ostatnich dwóch lat, kiedy to poświęcił się głównie temu medium. Artysta miesza w nich style, tematy i techniki, nawarstwia odniesienia i przemalowuje wcześniejsze obrazy.
W galerii BWA Wrocław Główny od piątku (14.02) będzie można oglądać tegoroczną prezentację najlepszych dyplomów magisterskich studentek i studentów wrocławskiej ASP. Sztuka przejścia ukazywać będzie szeroki przekrój tematów i technik, obejmując dyplomy z całego szeregu kierunków, od malarstwa i sztuki mediów po m.in. szkło, ceramikę, wzornictwo czy konserwację i restaurację dzieł sztuki. Laureatki i laureatów nagród w konkursie najlepszych dyplomów poznamy dwa tygodnie po otwarciu wystawy.

Radek Brousil, „Can you still feel the butterflies”, 2020, instalacja, dzięki uprzejmości Krupa Gallery
Londyn
Wrocławska Krupa Gallery poszerza pole działania i otwiera właśnie nową przestrzeń wystawienniczą w Londynie, w dzielnicy Clerkenwell. Pierwsza wystawa w Krupa London otworzy się w najbliższy piątek (14.02) i prezentować będzie prace osób artystycznych z Polski, Ukrainy i Czech. Kuratorowana przez Natalię Barczyńską The Ark odnosić się będzie do samej przestrzeni galerii, gdzie niegdyś mieścił się historyczny pub Pakenham Arms, przywołując etos pubu jako miejsca wspólnoty.