SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 10.07.2017 6 min

10 – 16 lipca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Maria Lassnig, Zwei Arten zu sein (Doppelselbstporträt) [Two Ways of Being (Double Self-portrait)], 2000 © Maria Lassnig Foundation

Droga Janów Podlaski – Stary Bubel

Życie artystyczne w dużych miastach powoli zwalnia, ale na sztukę można się latem natknąć w najmniej spodziewanych okolicznościach. Jeśli wybieracie się w tym tygodniu na wakacje w lubelskich plenerach i zawędrujecie do parku krajobrazowego Podlaski Przełom Bugu, jeszcze do soboty (15.07) natrafić możecie na realizacje powstałe w ramach siódmej edycji Land Art Festiwalu, a nawet na samych artystów przy pracy. W czasie dziesięciodniowej rezydencji prace w scenerii parku przygotowują między innymi Robert Kuśmirowski i Janusz Bałdyga, warto więc wybrać się na taką wycieczkę.

Gdańsk

Z. Artymowska, Poliformy CVII, 1984, akryl-płótno, fot. © własność prywatna

W ramach Roku Awangardy Muzeum Narodowe w Gdańsku przygotowuje retrospektywę nieco zapomnianej malarki Zofii Artymowskiej. Otwierana w czwartek (13.07) Przestrzeń i konstrukcja zaprezentuje przekrojowo twórczość artystki, która pozostawała przez całą karierę konsekwentną abstrakcjonistką, choć jej twórczość ewoluowała od inspiracji informelowych do abstrakcji geometrycznej zakorzenionej w konstruktywizmie. Artymowska w swoich pracach posługiwała się precyzyjnie wyznaczonymi modułami, a stosując przestrzenne sugestie i metaliczne farby zbliżyła się także do op-artu.

Kraków

Fiat 126p na ekspozycji to żelazny punkt programu wielu nowych muzeów historycznych, a już wkrótce poczciwy „maluch” stanie się głównym bohaterem wystawy Dominika Stanisławskiego w galerii Widna. Otwierana w czwartek (14.07) Fatalna imitacja bierze swój tytuł od prześmiewczego rozwinięcia nazwy samochodu, określanego jako „Fatalna Imitacja Auta Turystycznego Jednoosobowego Dwudrzwiowego Sześciokrotnie Przepłaconego”. Makieta rozbitego samochodu pełnić będzie rolę symbolu zawiedzionych aspiracji ery gierkowskiej stabilizacji, nostalgii za przeszłością i kompleksów wobec zachodu.

Powoli zbliża się termin wysyłania zgłoszeń do kolejnego konkursu dla młodych artystów, czyli siódmej edycji Nagrody Fundacji Grey House. Jeśli jesteście studentami studiów magisterskich lub tegorocznymi absolwentami, możecie jeszcze do 20 lipca zgłaszać swoje prace. Na laureata czeka oprócz nagrody finansowej możliwość zorganizowania solowej wystawy w galerii Szara Kamienica.

Warszawa

Diana Lelonek nie traci na popularności – po niedawnej wystawie w ramach Miesiąca Fotografii, od zeszłego tygodnia można oglądać jej kolejną ekspozycję, tym razem w Warszawie, i to w dwóch miejscach. Mi rośnie prezentowane jest częściowo w lokalu_30, a częściowo w Sklepie Wielobranżowym Fundacji Bęc Zmiana i stanowi część programu kolejnego festiwalu fotograficznego, PHotoEspaña 2017. Na wystawie znalazło się małe podsumowanie kilkuletniej aktywności artystki, kilka projektów, które łączy ulubiony motyw artystki, czyli natura biorąca odwet na kulturze.

Diana Lelonek, Acadamy parasitized by different kinds of molds and bacteria, 2017, wydruk fotograficzny

Fani choreograficznego boomu ostatnich lat nie mogą ominąć jutrzejszej (11.07) premiery polskiej wersji Gali Jérôme Bela, która odbędzie się w Nowym Teatrze w ramach festiwalu Ciało/Umysł. Zasada stojąca za nową odsłoną zrealizowanego po raz pierwszy dwa lata temu w Paryżu spektaklu francuskiego gwiazdora choreografii jest taka sama jak we wcześniejszych odsłonach – Bel zaprosił do udziału dwadzieścioro lokalnych wykonawców, od zawodowych tancerzy do zupełnych amatorów, reprezentujących szeroki wachlarz wiekowy i społeczny. Jak zakłada Bel, w ich ciałach odbija się bogata historia tańca i wyobrażeń na jego temat, jakie posiadają poszczególni uczestnicy.

W Warszawie intensywny wieczór zapowiada się w piątek (14.07). Po niedawno otwartej wystawie Lepsza ja Zachęta zaprezentuje swoją wtedy swoją drugą wakacyjną premierę. Pierwszą w Polsce retrospektywę zmarłej przed trzema laty Marii Lassnig kuratoruje Kasia Redzisz, skupiając się na ukazaniu wszystkich etapów kariery austriackiej malarki, przede wszystkim pod postacią jej portretów i autoportretów, z których Lassnig jest najbardziej znana. Zobaczymy więc wczesne prace pozostające pod wpływem taszyzmu i surrealizmu, ekspresyjne studia ciała malarki, a także obrazy odnoszące się do kwestii politycznych i społecznych z lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych.

Tomasz Mróz, Je suis un cheval

Jeśli nie wybieracie się w tym roku do Münster z okazji Skulptur Projekte, okazję do zadumania się nad statusem rzeźby i pomnika znajdziecie też na nowej wystawie w Piktogramie (14.07). Wbrew nieskomplikowanemu tytułowi, na Pomnikach znajdą się prace, które pomnikami, a czasem nawet rzeźbami nie są, choć mogłyby być. W roli twórców potencjalnych pomników wystąpią między innymi Thea Djordjadze, Szymon Rogiński i Tomasz Mróz.

Tego samego dnia otworzy się też nowa wystawa w galerii Wschód. Functional-Utility Program For Wschód Gallery to kuratorski projekt Jana Domicza z udziałem międzynarodowego grona artystów: oprócz samego Domicza między innymi Maxa Eulitza, Curtisa McLeana i Marcello Spady. Wystawa odnosić się będzie do samej przestrzeni galerii, która niedawno zyskała stałą lokalizację w Domu Funkcjonalnym. Domicz postanowił trochę w tej stabilnej sytuacji zamieszać i poprzestawiać klocki, w jego programie biuro na przykład trafia na taras, a sam taras wędruje do sali wystawowej.

Po serii wystaw końcoworocznych, które przetoczyły się przez polskie akademie, czas na spojrzenie na studenckie prace świeżym okiem. Taka idea przyświeca w każdym razie nowej wystawie w Salonie Akademii, Przerwie Wakacyjnej, a w roli obdarzonych świeżym spojrzeniem kuratorów występują Michał Suchora i Agnieszka Żechowska. Co wynikło z ich przebieżki przez końcoworoczne wystawy na kilku wydziałach stołecznej ASP i jak bardzo wybór duetu różni się od hierarchii ustanawianych przez profesorów przekonamy się również w piątek (14.07).

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
10 – 16 lipca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności