10–16 czerwca
Gdańsk
Kuratorowana przez Dianę Rönnberg i Marię Sasin wystawa Nostos – powrót do domu otworzy się w piątek (14.06) w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, oddziale GGM. Tytułowe określenie w literaturze antycznej Grecji oznaczało powrót do domu po wielkiej przygodzie. W połączeniu z innym określeniem pochodzącym z greki, „algos”, oznaczającym smutek i ból, Johannes Hofer ukuł w wieku XVII pojęcie nostalgii. Do tego niejednoznacznego słodko-gorzkiego uczucia związanego z migracją i powrotami do domu odnosić się będą uczestniczące w wystawie osoby artystyczne, związane z miejscami położonymi nad Bałtykiem, od rodzimego wybrzeża po cieśninę Kattegat.
Gorzów Wielkopolski
Wystawa muzyczno-performatywnej grupy Martwychwstaniec, założonej przez Artura Malewskiego i Piotra Brucha w 2016 roku w Stargardzie i współtworzonej obecnie również przez Natalię Janus-Malewską, otworzy się w piątek (14.06) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Trudna do gatunkowego zaszufladkowania twórczość formacji czerpie z inspiracji muzyką noise, black metal, grind core, cyber grind, gore grind i muzyki ekstremalnej. Podobnie jak inny muzyczno-artystyczny skład, czyli Nagrobki, Martwychwstaniec chętnie sięga po funeralne motywy, a swoje materiały rejestruje tylko raz w roku – podczas Halloween i Święta Zmarłych.
Kraków
W czwartek (13.06) w galerii Olympia otworzy się solowa wystawa Władysława Markowskiego zatytułowana po prostu Malarstwo. W swoich abstrakcyjnych obrazach artysta operuje przede wszystkim kolorem, dbając o precyzję przekazu, a jednocześnie unikając bezpośredniości i jakiejkolwiek ilustracyjności.
Minęło kilka dobrych lat od kiedy w Krakowie odbywał się tamtejszy festiwal sztuki publicznej ArtBoom. W międzyczasie liczba podobnych wydarzeń w skali całego kraju wyraźnie się skurczyła, a jednym z nielicznych wciąż regularnie odbywających się festiwali pozostało lubelskie Open City. To właśnie pod tym szyldem w najbliższy piątek (14.06) wystartuje festiwal sztuki w przestrzeni publicznej wypełniający tę lukę w ofercie kulturalnej Krakowa. Małopolska edycja festiwalu Open City odbędzie się w dzielnicy Wesoła, na terenie byłego Szpitala Uniwersyteckiego i potrwa do końca sierpnia.
Dzień później (15.06) w galerii CU at Sadka otworzy się wspólna wystawa Saskii Fischer i Magdaleny Lazar, kuratorowana przez Zofię Małysę-Janczy. Bunch opowiadać będzie o kulturowych sposobach ujarzmiania natury. W szklanych obiektach Fischer i wykonanych ze szkła i metalu pracach Lazar tęsknota za natura miesza się z uwikłaniem w rozmaite kody kulturowe, uniemożliwiające bezpośrednie doświadczanie dzikiego, pierwotnego, pozbawionego metafor świata.
Łódź
W ten czwartek (13.06) wystartuje 23. edycja Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi, na którą złoży się niemal trzydzieści wystaw i kilkadziesiąt wydarzeń towarzyszących. Hasłem przewodnim tegorocznej odsłony Fotofestiwalu jest Uwalnianie, odnoszące się do wyzwalania się z przestarzałych struktur społeczno-politycznych, z traumatycznej przeszłości, wewnętrznych nacisków i ograniczeń naszej percepcji. Wśród licznych festiwalowych ekspozycji znajdą się m.in. organizowane w Miejskiej Galerii Sztuki wystawy Łukasza Rusznicy, prezentującego fotografie z archiwum IPN, oraz Weroniki Gęsickiej, stawiającej w Encyklopedii pytanie o to, czy w czasach, gdy fake newsy są częścią codziennego życia, wiedza może być jeszcze czymś obiektywnym. Wśród prezentacji międzynarodowych czeka nas m.in. pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Iosifa Király’ego, jednego z najważniejszych współczesnych rumuńskich artystów wizualnych, prezentowana w Muzeum Miasta Łodzi, a także przepracowująca proces żałoby po partnerce artysty wystawa Martina Kollara, jednego z czołowych fotografów słowackich, którą zobaczymy w przestrzeni Art_Inkubatora.
Olsztyn
Retrospektywa Sławomira Brzoski, obejmująca jego prace z ostatnich trzydziestu lat, otworzy się w piątek (14.06) w galerii BWA w Olsztynie. Na ekspozycji Sławomir Brzoska – prace z lat 1994-2024. CIRCUMAMBULATIO znajdzie się powiązany motywem szeroko pojętej podróży przekrój prac artysty, obejmujących najróżniejsze media – od rysunków, przez rzeźby, obiekty i instalacje, po fotograficzne i filmowe dokumentacje działań landartowych, które Brzoska wykonuje na pięciu kontynentach od 2002 roku.
Poznań
Solowa wystawa Klaudii Figury Gorzkie serce otworzy się w piątek (14.06) w Łęctwie. Artystka opowie w niej o awansie społecznym na przełomie mileniów, nie tyle jednak doświadczanym na własnej skórze, co oglądanej na telewizyjnym ekranie z perspektywy peryferii. W swoich obiektach i obrazach Figura sięga po retro estetykę i przetwarza utarte konwencje i schematy wizualne znane z nowobogackich wnętrz prezentowanych w polskich serialach, w scenograficznie zaaranżowanej przestrzeni przeplatające się z powidokami polskiej wsi okresu transformacji zapamiętanymi przez nią samą.
Tego samego dnia (14.06) w Domie otworzy się kuratorowany przez Lizavetę Stiatsko i Zuzannę Szczepańską Kurs tuha. Tytułowe „tuha” oznacza uczucie głębokiego niepokoju i brzemienia na sercu, charakterystycznego dla białoruskiej jednostki oraz jej rzeczywistości. Zaproszone osoby artystyczne, sięgając po traktowaną autoironicznie i krytycznie formułę kursu jako sposobu przekazywania wiedzy w skondensowanej pigułce, proponują przekucie tych emocji w siłę sprawczą, otwierając nowe przestrzenie do działania i rewizji porządków myślenia.
Również w piątek (14.06) w galerii SZOKART otworzy się kuratorowana przez Martę Smolińską indywidualna wystawa Krzysztofa Gliszczyńskiego. Tkanka malarstwa prezentować będzie prace z różnych okresów twórczości trójmiejskiego artysty, od obrazów z lat 90. po te najnowsze, koncentrując się na powracających w nich na różne sposoby eksploracjach materialności farby. W rozmaitych cyklach malarskich Gliszczyńskiego oznaczało to m.in. mieszanie farby z pyłem marmurowym, owocujące specyficzną, „aksamitną” fakturą malatury, czy sięganie po mającą długie tradycje technikę enkaustyki, w której spoiwem jest wosk. Technikę tę artysta wykorzystuje również w najnowszych, premierowo prezentowanych w Poznaniu obrazach, w których liczne warstwy enkaustyki tworzą kompozycje o żłobionych powierzchniach, w których kolejne warstwy dostrzegalne są niby w geologicznym przekroju.
Siemianowice Śląskie
Solowa wystawa Karoliny Gwóźdź Kilka dni przed wschodem otworzy się w sobotę (15.06) w Galerii GX w Siemianowicach Śląskich. Absolwentka katowickiej ASP i współtwórczyni artist-run space Oblatów4 zaprezentuje na niej obrazy odnoszące się do niuansów i subtelności relacji siostrzeńskich i relacji z sobą samą. W swoich pracach Gwóźdź przygląda się tęsknocie za wspólnotą i bliskością i jej znaczeniu we współczesnej rzeczywistości.
Szczecin
Od czwartku do niedzieli (13–16.06) potrwa trzecia edycja Hunting For Painting, szczecińskiego festiwalu młodego malarstwa zainicjowanego przed czterema laty przez oddolną inicjatywę Tu.Centrum i ludzi z Wydziału Malarstwa Akademii Sztuki. Głównym wydarzeniem imprezy będzie 9 niezależnych prezentacji na pięciu kondygnacjach budynku starej spółdzielni Slesin, przygotowanych przez osoby pracujące na na Wydziale Malarstwa we współpracy z osobami studenckimi i absolwenckimi.
Warszawa
Mniej znana powieść z dorobku Władysława Reymonta, krążący wokół wątków spirytystycznych i okultystycznych „Wampir”, stała się punktem wyjścia dla otwieranej w czwartek (13.06) w warszawskim Muzeum Literatury wystawy Zjawa. Niesamowity Reymont. Opowieść o niepokojach i poczuciu cywilizacyjnego kryzysu początku XX wieku rozwijana przez noblistę zostanie na ekspozycji kuratorowanej przez Annę Lebensztejn, Janka Owczarka i Izę Zychowicz nie tylko zobrazowana pracami z tego samego okresu, ale także osadzona w kontekście współczesnym. Powieść Reymonta performatywnie adaptować będą przy pomocy cyklu choreograficznych występów, obiektów i prac graficznych Marta Ziółek i Rafał Dominik.
Tego samego dnia (13.06) przy Marszałkowskiej 18 otworzy się solowa wystawa Gabrieli Piwar. Różem migocze mokradło to wizualne zapiski ze spotkania artystki z wrzoścem bagiennym, rośliną objętą ścisłą ochroną gatunkową w Polsce i narażoną na wyginięcie. Odnosząc się do miejsca ludzi w międzygatunkowych relacjach i potrzeby większej troski o naturalne ekosystemy, artystka przez cykl życia konkretnej rośliny rozwija też bardziej uniwersalną opowieść o ulotności i kruchości istnienia, przemijaniu, ale i nadziei na nowe życie.
Od czwartku do niedzieli (13–16.06) w Komunie Warszawa potrwa jubileuszowy projekt AR.50 z okazji pięćdziesięciolecia Akademii Ruchu. Dorobek najważniejszej formacji w polskim teatrze pozainstytucjonalnym ostatniego półwiecza i doświadczenia pięciorga performerów Akademii skonfrontowane zostaną z twórczyniami i twórcami młodszych pokoleń. Wystawie opartej na wybranych materiałach dokumentalnych towarzyszyć będzie więc na scenie żywe, performatywnie reinterpretowane archiwum.
Przekrojowa wystawa Annie Sprinkle i Beth Stephens we współpracy z duetem cyber_nymphs, tworzonym przez Justynę Górowską i Ewelinę Jarosz, otworzy się w piątek (14.06) w lokalu_30. SPLASH: eco + hydrosexuals unite! podejmować będzie temat więzi pomiędzy osobami ludzkimi i środowiskiem proponując dialog między zainicjowanym przez kalifornijskie artystki ruchem ekoseksualnym i wyrastającym na tym podglebiu ruchem hydroseksualnym proponowanym przez rodzimy duet. W ramach wystawy w najbliższą niedzielę przy jeziorku na Polu Mokotowskim działać będzie też Pierwsza Światowa Klinika Hydroseksualnego Zdrowienia.
Do wsłuchania się w język innych zwierząt, roślin, a nawet chmur czy minerałów zachęcać będzie z kolei otwierana w piątek (14.06) w galerii Serce Exhib. wystawa Czy kwiaty spoglądają na pszczoły. Owa dostrojona do drobnych gestów i zmian wrażliwość na komunikaty w otaczającym nas świecie stanowi wspólny mianownik operujących organicznymi formami prac Agaty Przyżyckiej, Anny Skrzypek i Mili Nowackiej.
Wrocław
Symbolicznej anihilacji ziemskich odpadów za pomocą elektroniczno-śmieciowego rytuału dźwiękowego dokona w środę (12.06) w galerii Entropia Fumos S. Fumowicz, który wcieli się w postać przybywającego z kosmosu Recyclingmana. Wydarzenie będzie częścią projektu Audio_Entropia, skoncentrowanego na działaniach, których podstawowym elementem jest dźwięk.
Od czwartku do niedzieli (13–16.06) potrwa tegoroczna edycja Wrocławskiego Festiwalu Sztuki Abstrakcyjnej dla Dzieci: Punto y Raya Junior. Festiwal poświęcony jest sztuce abstrakcyjnej i animacji autorstwa dzieci, a w ramach tegorocznej odsłony odbędą się warsztaty prowadzone przez m.in. Viktoriię Tofan, duet KinoManual oraz Kingę Bartniak-Król, wystawa dziecięcych prac abstrakcyjnych współtworzona przez Kasię Walentynowicz i projekcje cyfrowe w Krupa Art Foundation.
Wrocławska odsłona przygotowanej przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki wystawy Ruch tektoniczny otworzy się w piątek (14.06) w Muzeum Architektury. Zaprezentuje ona najważniejsze obiekty i bogactwa Kielecczyzny, od przedwojennych szpitali i szkół, przez socrealistyczne gmachy z lat 50., po ogromne osiedla i ekspresyjne konstrukcje okresu późnego modernizmu i współczesne realizacje inspirowane lokalną przyrodą i krajobrazem.
Tego samego dnia (14.06) w Galerii u Kosałki otworzy się solowa wystawa Marcina Mierzickiego. Życie pozagrobowe będzie miało charakter scenografii filmowej, zatrzymanego kadru, w którym obiekty przypominają ślady po niejasnych rytuałach. Proponując uczestnictwo w niejasnej konwencji, artysta eksploruje marginesy myślenia programowanego przez filtry i iluzje społeczne.
Również w piątek (14.06) w galerii MiserArt otworzy się wystawa Cokolwiek snem było, było domem, krążąca wokół motywu domu jako pierwotnego obrazu formującego nasze postrzeganie rzeczywistości. Zobaczymy na niej prace osób artystycznych z Białorusi, Polski i Ukrainy, eksplorujące tematy pamięci, osobistej przestrzeni i emocjonalnych powiązań z miejscami, w szczególny sposób wybrzmiewające w przypadku osób, które z niezależnych od nich powodów nie mogą powrócić do swoich domów, ale również w kontekście miejsca, czyli galerii działającej ramach Fundacji Homo Sacer, wspierającej osoby dotknięte kryzysem bezdomności.
Wystawa finałowa pierwszej edycji KAF Young Art Prize otworzy się w sobotę (15.06) w Krupa Art Foundation. Zobaczymy na niej prace dwunastu osób artystycznych z pięciu krajów zakwalifikowane do ostatniego etapu malarskiego konkursu. Wśród nich znajdą się zarówno klasyczne prace na płótnie, jak i przykłady wykorzystania malarstwa jako jednego z narzędzi w praktyce konceptualnej.