1-7 października
Gdańsk
W Gdańskiej Galerii Güntera Grassa otworzy się w najbliższy czwartek (4.10) wystawa wyjątkowo niezwiązana z postacią gdańskiego pisarza. GGM tym razem zaprosił w swoje progi chorwackich artystów związanych z Žitnjak Ateliers, od 2004 roku pracujących w kompleksie niegdysiejszej szkoły podstawowej w Zagrzebiu. Centrum Peryferii nawiązuje do idei tytułowej peryferyjności, ważnej dla artystów skupionych wokół Žitnjak Ateliers. Jednak cała grupa pozostaje mocno zróżnicowana i niezwiązana programowymi czy formalnymi więzami, co odzwierciedlać ma gdańska wystawa, nastawiona na zaprezentowanie przekroju ich twórczości.
Oglądając wystawy współczesnych pogrobowców minimalizmu nierzadko można poczuć się jak na zakupach w Castoramie, choć niewielu artystów do takiego efektu dąży. Dystansu nie brakuje jednak Piotrowi Bosackiemu, który w Kolonii Artystów otworzy w najbliższy piątek (5.10) wystawę Prace kuchenne i łazienkowe. Jak przyznaje sam artysta, pomysły na większość z obiektów, które się na niej znajdą, narodziły się podczas wycieczek do Castoramy, Leroy Merlin i Ikei.
Oprócz doskonale znanych Narracji trójmiejski Instytut Kultury Miejskiej od pewnego czasu organizuje też cykl bardziej dyskretnych interwencji artystycznych w miejską tkankę – Miejsca. Organizowane są one nieregularnie w zamkniętych przestrzeniach w Gdańsku. W niedzielę (7.10) wystartuje trzecia ich odsłona, w nie byle jakim miejscu, bo na terenie dawnego urnowego cmentarza krematoryjnego. Julita Wójcik zaprezentuje tam instalację site-specific Epitafia ekonomiczne, opowiadającą o tym, jak nieuchronność śmierci łączy się z ekonomią.
Kraków
Po kilkumiesięcznej przerwie Elementarz dla mieszkańców miast, nad którym kuratorską pieczę sprawuje aktualnie Martyna Nowicka, powraca z nową wystawą. W czwartek (4.10) otworzy się solowy pokaz Łukasza Stokłosy Queen of the Night, na którym znajdą się jego obrazy i obiekty. Ich motywem przewodnim będzie jeden z ulubionych tematów krakowskiego malarza – zakonserwowane w muzealnych wnętrzach pozostałości nowożytnej, arystokratycznej Europy, skryte w mroku sale barokowych i rokokowych pałaców, pełne splendoru, dekadencji i kampowego czaru.
Opole
Kolejną po aktualnej wystawie w poznańskim CK Zamek próbę stworzenia ekspozycji programowo skierowanej do wszystkich możliwych grup wiekowych będziemy mieli okazję zobaczyć w piątek (5.10) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. MOŻNA to prezentacja prac artystów tworzących na styku teatru, tańca i sztuk wizualnych, nastawiona przede wszystkim na interaktywność i performatywność, która zachęcać ma widzów do wchodzenia w aktywny dialog z prezentowanymi pracami.
Poznań
Dlaczego nie wysyłamy artystów na księżyc? Odkąd japoński miliarder i kolekcjoner Yusaku Maezawa zapowiedział, że zabierze ze sobą w podróż dookoła księżyca kilkoro artystów, pytanie postawione w tytule najnowszej wystawy w galerii FWD: nieco straciło na aktualności. Aktualny pozostaje jednak jej temat, czyli postrzeganie społecznej przydatności artystów, czy raczej powszechne przekonanie o braku tejże. Twórcy otwieranej w sobotę (6.10) wystawy zamierzają jednak z tym wyobrażeniem walczyć, wskazując na sztukę jako jeden z istotnych sposobów opisywania świata.
Tego samego dnia w domu Stanisława Teisseyre’a przy ulicy Na Szańcach otworzy się jedna z wystaw w ramach UAP-owskiego programu poświęconego postaci tego artysty i pedagoga – Teserówka. Związane z domem-pracownią stanowiącym część zaprojektowanego przez Jerzego Schmidta „Osiedla Twórców” prace pokażą na niej Diana Lelonek i Tytus Szabelski. Towarzyszyć im będą prace z kolekcji i archiwum Stanisława i Ireny Teisseyre’ów.
Szczecin
Zeszłoroczny projekt Janka Simona i Maxa Cegielskiego, prezentowany w MSN Sklep Polsko-Indyjski, po znaczącym liftingu zaprezentowany zostanie w czwartek (4.10) w szczecińskim Trafo pod tytułem Prince Polonia. Wystawa skupia się na związkach Polski i Indii od momentu nawiązania oficjalnej współpracy ekonomiczno-kulturalnej w połowie lat 50. ubiegłego wieku po lata transformacji ustrojowej. Jej trzon przy okazji nowej odsłony zostanie uzupełniony o spory wątek szczeciński, między innymi dokumentację Podyplomowego Studium Urbanistyki i Planowania Regionalnego dla Krajów Rozwijających się, które kształciło indyjskich studentów.
Warszawa
Po niedawnej prezentacji nowego projektu w Trafo, Antonina Konopelska wraca do powstającego od pięciu lat, w przerwach pomiędzy innymi pracami, cyklu fotograficznego The Wax of Poland. W środę (3.10) w Galerii Promocyjnej otworzy się The Wax of Poland 3.1. W tej portretowej serii Konopelska gra formalnymi i znaczeniowymi dysonansami, eksponując zarazem rolę bezpośredniego spotkania z modelem, „decydującego momentu”, jak i późniejszej żmudnej obróbki, nieco odcieleśniającej portretowanych. Na wystawie znajdzie się kilka nowych fotografii w cyklu, m.in. „zawoskowany” portret Artura Żmiejwskiego.
Po tym jak za ostatnią wystawę obraziło się na niego pół Krakowa, Bolesław Chromry zaprasza do kolejnej „wielkiej ucieczki ze strefy komfortu”. Tym razem za sprawą wystąpienia na żywo w piątkowy wieczór (5.10). W ramach Chromry ex machina Klub Komediowy ma się zamienić w wielką salę konferencyjną wypełnioną publicznością w roli zalęknionych pracowników agencji reklamowej, podczas gdy sam artysta zostanie „złym demiurgiem, posiadaczem prezentacji przetargowej”.
W ten weekend otworzy się też retrospektywa Klocucha w nowo powstałej galerii Komputer na Pradze. Samej wystawie Moje jest wygranko towarzyszyć będzie miedzy innymi inaugurująca ją prezentacja premierowych nagrań złotego dziecka polskiego youtube’a w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (5.10), a zasadniczą część wystawy na Ząbkowskiej oglądać będzie można od soboty (6.10).
Wrocław
W piątek (5.10) otworzy się wystawa finalistów tegorocznej, ósmej edycji Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża Krew”, organizowanego przez Galerię Sztuki Socato z Wrocławia. W finale najnowszej odsłony konkursu skierowanego do świeżo upieczonych absolwentów uczelni artystycznych znaleźli się między innymi Marta Krześlak i Jan Możdżyński.
Ustka
Intensywny tydzień szykuje się w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej. W środę (3.10) wystartuje rezydencyjny projekt Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego kuratorowany przez Adama Mazura. Rozpocznie się on od spotkania z artystami w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. W tym samym miejscu dzień później (4.10) otworzy się solowa wystawa Grzegorza Stefańskiego trzecie molo. Stefański pokaże na niej nowy film zrealizowany nieopodal galerii, na plaży, dotyczący mglistej granicy między rzeczywistością a filmową fikcją.
Równolegle w jednej ze słupskich siedzib BGSW, Galerii Kameralnej, otworzy się wystawa Sary Piotrowskiej i Macieja Szczęśniaka Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu. Duet artystów odnosić się w niej będzie do historii Eryka I, żyjącego na przełomie XIV i XV wieku księcia pomorskiego, króla Danii, Szwecji i Norwegii, zwanego pierwszym playboyem Europy.