1–7 lipca
Elbląg
Przed ośmioma laty Galar Solny po raz pierwszy wypłynął na Wisłę. Od tego czasu w projekcie zainicjowanym przez Agnieszkę Brzeżańską i Ewę Ciepielewską jako płynąca rezydencja dla artystek, a także naukowczyń, przyrodników i szeroko pojętych przyjaciół rzeki uczestniczyły dziesiątki osób. W ten czwartek (4.07) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu otworzy się wystawa FLOW/PRZEPŁYW podsumowująca dotychczasową historię inicjatywy, w której rzeka staje się punktem wyjścia do wspólnego bycia i działania w duchu ekonomii daru.
Gdańsk
Z okazji półwiecza obecności Małgorzaty Żerwe na trójmiejskiej scenie artystycznej w piątek (5.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej otworzy się jubileuszowa wystawa 69. Wątki Małgorzaty Żerwe. Vol 1. Zgodnie z tytułem będzie to pierwsza odsłona projektu, który w GGM przyjmie formę chronologicznego i problemowego przeglądu, z kolei w drugiej części, w przestrzeni WL4, stanie się dynamiczną instalacją site-specific. Sięgając do swoich archiwów artystka przeplatać będzie na wystawie obrazy i historie, tworząc uporządkowane zestawienia obiektów, rekreując atmosferę konkretnych miejsc czy zestawiając swoje studenckie prace z późniejszymi realizacjami.
Tego samego dnia (5.07) w NOMUS-ie otworzy się monograficzna wystawa amerykańskiego artysty Todda Forsgrena. Postindustrialny Eden to podsumowanie dwóch dekad dokumentowania przez twórcę małych enklaw ogrodniczych od USA i Kuby, przez Wielką Brytanię, Czechy, Polskę i Holandię, po Japonię i Mongolię. Forsgren przygląda się nie tylko temu, jak różnią się one ze względu na specyfikę klimatu i krajobrazu w danym regionie, ale i temu, jak rosnąca świadomość skutków katastrofy klimatycznej i społeczne niepokoje owocują poszukiwaniami azylu, dążeniami do samowystarczalności i dobrostanu psychicznego.
Gdynia
Jeśli na wakacje zawitacie akurat do Gdyni i wbrew powtarzanemu przez pokolenia kuracjuszy zaklęciu okaże się, że jednak i w tym mieście pada, zamiast na plażę warto udać się do Muzeum Miasta Gdyni, gdzie w sobotę (6.07) otworzy się wystawa W Gdyni nie pada. Historyczno-sensoryczna ekspozycja opowie o gdyńskim letnisku pierwszego trzydziestolecia ubiegłego wieku w inspirowanej naturą bałtyckiego wybrzeża aranżacji nastawionej na wielozmysłowy odbiór.
Kraków
Pierwsza z wystaw w ramach tegorocznej, trzeciej już edycji programu Cloakroom w Cricotece otworzy się w najbliższą środę (3.07). PAIN GAME (second station) Marii Lemperk. Jest to kolejna odsłona projektu, rozpoczętego przez artystkę w 2023 roku we współpracy z Łukaszem Trzcińskim i D. Kowalikiem, skoncentrowanego na eksploracji przestrzeni bólu. W Cricotece zobaczymy m.in. wykonane z gipsu i włosów kopie przedmiotów utraconych przez rodzinę artystki podczas kilkukrotnych ewakuacji z Odesy.
Dzień później (4.07) w galerii mikrob. 1:12 gallery, czyli przestrzeni wystawienniczej w witrynie przy Floriańskiej 15, otworzy się kuratorowana przez Agatę Kus i Kamila Kuitkowskiego wspólna (mikro)wystawa Aleksandry Waliszewskiej i Wojciecha Ireneusza Sobczyka Nearer, My God, To Thee, zatytułowana za psalmem, który miał być ostatnim utworem granym przez orkiestrę na tonącym Titanicu. Wspólnymi siłami dwoje artystów zaaranżuje małą, piękną katastrofę – muzealną ekspozycję prac Waliszewskiej porastaną przez grzyboidalne twory Sobczyka.
Od czwartku do niedzieli (5–7.07) potrwa z kolei druga edycja Art Fair Krakow. W secesyjnej przestrzeni Pałacu Sztuki, zaaranżowanej przez Mateusza Okońskiego, zobaczymy prezentacje dwunastu galerii – zarówno tych lokalnych, jak UFO Art Gallery i Jak Zapomnieć, jak i goszczących w Krakowie przy tej okazji Krupa Gallery z Wrocławia, Molski Gallery z Poznania czy Le Guern z Warszawy. Nie zabraknie także gości międzynarodowych – Spline Art z Kijowa i Karpuchina Gallery z Pragi. Poza samymi targami w programie wydarzenia znajdzie się także szereg paneli dyskusyjnych oraz spacery po krakowskich instytucjach, galeriach i przestrzeniach niezależnych.
Lublin
Międzywydziałowe Koło Naukowe Dolina Niesamowitości, działające od 2021 roku na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod opieką Aleksandry Liput, rozpracowywać będzie motywy znanej baśni o Jasiu i magicznej fasoli na przygotowanej przez siebie wystawie w Galerii Labirynt. Otwierana w piątek (5.07) Magiczna fasola traktować będzie tytułowy baśniowy motyw jako metaforę niepewności związanej z karierą artystyczną, ryzyka i nadziei na łut szczęścia wpisanych w wybór tej ścieżki życiowej.
Łódź
Nowy, międzynarodowy projekt zatytułowany Praca kobiet nigdy się nie kończy zainauguruje Akademickie Centrum Designu w Łodzi otwieraną w piątek (5.07) wystawą Poli Esther Korale z ziemniaków. W swoich fotografiach Esther gloryfikuje i podnosi do rangi niezwykle istotnych gestów czynności codzienne gesty pracy kobiet, krzątania się, pracy opiekuńczej, odnosząc się przy tym do doświadczeń dorastania w Polsce lat 90. i przyswajanych wówczas modeli kobiecości oraz korzystając z konwencji fotografii modowej.
Pustynia Błędowska
Po niedawnych festiwalach artystycznych w przestrzeniach publicznych Wrocławia czy Krakowa nadchodzi wydarzenie w zupełnie innej scenerii – festiwal sztuki na pustyni. W ten weekend (6-7.07) na Pustyni Błędowskiej odbędzie się kolejna odsłona zainaugurowanego przed rokiem Law of the Desert. W unikatowej pustynnej scenerii zobaczymy przede wszystkim wystawę kuratorowaną przez Adę Piekarską, przygotowaną we współpracy z galerią HOS, z pracami m.in. Zuzy Golińskiej, Magdaleny Lazar czy Michała Smandka. Towarzyszyć jej będą również koncerty i rozmowy.
Ustka
Prace artystów i artystek współpracujących aktywnie z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej i współtworzących jej historię w ciągu ostatnich kilkunastu lat gromadzić będzie otwierana w czwartek (4.07) wystawa Dni naszego szaleństwa. Kuratorowana przez Romana Lewandowskiego ekspozycja koncentrować się będzie przy tym na motywie śladów pamięciowych, w odniesieniu do pamięci indywidualnej i zbiorowej, a także konfrontowaniu się z odmiennymi punktami widzenia i narracjami na temat historii w dzisiejszych spolaryzowanych realiach.
Warszawa
Od jutra do soboty (2–6.07) w przestrzeni Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski będzie można zobaczyć in:human, immersyjną instalację audiowizualną Mariusza Szypury, twórcy związanego przede wszystkim z muzyką, ale także grafika, twórcy gier komputerowych i reżysera teledysków. W swojej instalacji łączącej muzykę i dźwięk artysta przygląda się m.in. relacji między tym co analogowe i cyfrowe.
Monograficzna wystawa Jana Bogusławskiego, jednego z czołowych polskich powojennych architektów, przygotowana przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, otworzy się w siedzibie IWP w najbliższy czwartek (4.07). Ekspozycja zaprezentuje przekrój wielowątkowego dorobku architekta zaangażowanego w odbudowę stolicy, autora ikonicznych warszawskich modernistycznych obiektów takich jak pawilon „Chemii”, mającego na koncie również wiele projektów meblarskich, przeznaczonych zarówno do prywatnych mieszkań, jak i luksusowych wnętrz reprezentacyjnych.
Tego samego dnia (4.07) w przestrzeni Marszałkowskiej 18 otworzy się solowa wystawa Nadyi Sayapiny. Pokuć koncentrować się będzie na poszukiwaniach białoruskiej tożsamości w warunkach migracji, wygnania i kolonizacji, przyglądając się kulturze współczesnej i ludowej. Centralnym motywem projektu będzie kut, czyli kąt, wizualno-semantyczny symbol o wieloaspektowym znaczeniu, reprezentujący pogranicza i sprzeczności.
Premierowe spotkanie wokół książki Jessiki Zychowicz Sztuka, feminizm i rewolucje w Ukrainie XXI wieku, wydanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Wydawnictwo Karakter, odbędzie się w niedzielę (7.07) w Muzeum nad Wisłą. Książka poświęcona zwrotowi obywatelskiemu, który dokonał się w Ukrainie na początku XXI wieku, koncentruje się m.in. na kulturowych napięciach dotyczących symboliki religijnej i narodowej, stosunku do postradzieckiego dziedzictwa oraz kwestii wolności seksualnej. W spotkaniu obok autorki wezmą udział także ukraińska artystka i pisarka Jewhenija Biełoruseć oraz Natalia Sielewicz.
Wrocław
Pierwsza od ponad dwóch dekad duża monograficzna wystawa Marii Pinińskiej-Bereś otworzy się w najbliższą niedzielę (7.07) w Pawilonie Czterech Kopuł. Kuratorowana przez Heike Munder, Jarosława Suchana i Małgorzatę Micułę ekspozycja zaprezentuje przekrój prac artystki od figuratywnych realizacji z lat 50. po najważniejsze „miękkie” rzeźby Pinińskiej-Bereś, wykorzystujące takie materiały jak kołdry, derki, tkaniny i papier mâché.