SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 48/2025 Na Dobry Początek 01.12.2025 6 min

1–7 grudnia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Adam Nehring, „iCloud”, widok wystawy „How to disappear completely”, Rondo Sztuki, Katowice, fot. Szymon Sokołowski

Kalisz

Na 4 grudnia (czwartek) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina zaplanowano otwarcie pierwszej polskiej filii Dolce Luce, globalnego giganta zintegrowanych technologii i doświadczeń konsumenckich – a wszystko za sprawą krakowskiego kolektywu O.W.L., który „opracował koncepcję miejsca, które nie jest ani sklepem, ani biurem, ani laboratorium – lecz »punktem przenikania«”. Być może jest także wystawą zatytułowaną Sprawiamy, że świat staje się lepszym miejscem.

Kraków

Dwadzieścia trzy litery to tytuł wystawy Agaty Lankamer, która otworzy się w Cricotece, w ramach projektu Cloakroom już 4 grudnia (czwartek). Artystka „zagłębia się w wirtualność przejętą przez big data i korporacje, halucynujące modele językowe, social media pełne nadużyć i politycznych manipulacji. W Dwudziestu trzech literach widzi naszą tożsamość uwięzioną pomiędzy tym, co żywe i martwe, prywatne i publiczne. Podobnie jak w teatrze Kantora – Lankamer rozpisuje to napięcie na linii prawdy i fikcji. W tym zapisie powstałym z języka promptów, filmów, obiektów oraz własnego ja podmiot i przedmiot nieustannie zamieniane są miejscami, tak że władca marionetek może okazać się ledwie kukłą” – tak o wystawie pisze jej kurator, Kamil Kuitkowski.

Natomiast od 5 grudnia (piątek) będzie można odwiedzić wystawę The Things I Say Adama Nehringa w Galerii Szaber, na której „pokazane zostaną nowe warianty trzech instalacji, które wcześniej prezentowane były m.in. w MOS Gorzów, Galerii Widna i Galerii Szara Kamienica. Każda z aranżacji odnosi się do innego obszaru problemowego, a głównym tematem wystawy są same zabiegi kompozycyjne – sposoby zorganizowania treści w obrębie instalacji, inspirowane rozwiązaniami z pola literatury i sztuki filmowej”.

Janusz Bałdyga, „Dzień flagi – 21.03.2017”, kadr z video

Lublin

6 grudnia (sobota) w Galerii Labirynt otworzy się Świadectwo pracy – wystawa Janusza Bałdygi, którą kuratoruje Jacek Sosnowski. „Na wystawie w Galerii Labirynt prezentujemy szereg nowych prac wraz z kilkoma starszymi, które możemy zbiorczo nazwać obiektami performans, czyli takimi, w których istnienie jest zawsze wpisane ciało i działanie performera. Czy jest nim Bałdyga, czy jesteśmy my, nie ma już aż takiego znaczenia, gdyż to te obiekty dyktują, co się z nimi dzieje w przestrzeni galerii, a widzowie są jedynie świadkami ich obecności i potencjalności”.

Łódź

W Akademickim Centrum Designu rozpocznie się w sobotę (6.12) tegoroczna edycja ART&DESIGN Festival pod hasłem Fluid bodies, poświęcona relacjom między sztuką, designem i technologią w kontekście społecznych przemian. Hasło przewodnie odnosi się do płynności więzi i nowych modeli współdziałania, wskazując na konieczność projektowania relacji w czasach rozpadu tradycyjnych struktur wspólnotowych i presji związanej z optymalizacją ciała oraz pracy. Festiwal akcentuje ideę human design jako praktyki opartej na międzyludzkiej współzależności, w której projektowanie staje się narzędziem tworzenia trwałych więzi, wspólnot i odporności społecznej. W tym ujęciu design i sztuka służą nie tyle wytwarzaniu obiektów, ile budowaniu modelu współbycia, zdolnego reagować na kryzysy, reorganizować najmniejsze grupy społeczne i kształtować długofalowe, oparte na solidarności formy wspólnotowego życia.

Poznań

W Galerii Szczur natomiast zadebiutuje Hiperrealistyczna Matka Alexandra Adamau, wystawa kuratorowana przez Lizavetę Stecko. Ekspozycja w poznańskiej galerii „skupia się na momentach, w których odbywają się te przecięcia, w których ciało społeczne i jednostkowe doświadczenie styka się z miękkimi, »matczynymi« technologiami regulacji. Artysta pyta, co ukrywa się za łagodnym tonem i jakie pragnienia stają się paliwem dla przemocowej władzy. W jego pracach niepokój wyłania się ze struktur, które z definicji mają go łagodzić: z demokracji, ze służb publicznych i wojskowych, z religii, z kapitalistycznych narracji o dobrostanie i efektywności. To, co miało chronić, zawęża pole działania; to, co miało koić, zarządza pragnieniami”.

Andreea Anghel, Przesyłanie pieniędzy na lepsze, kaseton z pleksiglasu, diody LED, 70 × 30 × 10 cm, 2018

Warszawa

W Pawilonie Bliska 12 od 6 grudnia (sobota) będzie można zobaczyć najnowszą wystawę Olgi Dmowskiej Przybliżyła się godzina i rozerwał się księżyc. Jak pisze Stach Szabłowski, kurator wystawy: „Przewodnim motywem powstających w ostatnim roku prac jest portret podwójny – emblemat spotkania z drugą istotą ludzką i zarazem z samą sobą, obraz jedności i pełni. Wibrujące od intensywnych, świetlistych kolorów obrazy są zapisem procesu przemiany. Ma ona charakter głęboko osobisty i zarazem uniwersalny”.

Wrocław

Już 3 grudnia (środa) w Sali Teatru Laboratorium Instytutu im. J. Grotowskiego zobaczymy inaugurację cyklu Nowe Spojrzenia, pomyślanego jako „przestrzeń dialogu międzypokoleniowego, w której współczesne praktyki performansu spotykają się z dziedzictwem twórców i twórczyń – kształtujących historię tego medium”. Do współdziałania z twórczością Ewy Partum zostali Przemek Branas, Joanna Pawlik i Marta Ziółek.

4 grudnia (czwartek) w 66P – Subiektywnej Instytucji Kultury otworzy się wystawa The Blind Man Andreei Anghel, kuratorowana przez Paulinę Brelińską-Garsztkę. „Tematem przewodnim jest ślepota ideologiczna, czyli wewnętrzny mechanizm, który pozwala widzieć tylko to, co wygodne. Nie ma ona nic wspólnego z dysfunkcją zmysłu. Osoba celowo ślepa, w opowieści artystki, może budzić pogardę otoczenia lub stać się wpływową postacią polityczną. Dzieła na wystawie próbują uchwycić tę wewnętrzną sprzeczność w człowieku i pokazać, jaki ma wpływ na sytuacje społeczne”.

Tego samego dnia odbędzie się również wernisaż wystawy Ukryte szczątki. Centralnie planowana architektura mieszkaniowa na wsi w Muzeum Architektury. Ekspozycja „śledzi historię zmian, jakie po wojnie zaszły na polskich wsiach. Przyglądamy się skutkom reformy rolnej z 1944 roku, eksperymentalnym koncepcjom wsi doświadczalnych, rozwojowi i upadkowi PGR-ów, aż po potransformacyjny i współczesny obraz tych obszarów. Próbujemy też zdefiniować procesy, które doprowadziły do pojawienia się na otwartych polach bloków mieszkalnych – formy zupełnie obcej i zapożyczonej z miast”. Ukryte szczątki kuratorują z ramienia Muzeum Agnieszka Obal i Barbara Szczepańska, a także Alicja Prusińska i PROLOG.

Blok na osiedlu pracowniczym byłego PGR w Nowej Wsi Niemczańskiej, fot. Wojciech Mazan, 2022

Od piątku do niedzieli (5-7 grudnia) w Studio na Grobli Instytutu Grotowskiego będzie można wziąć udział w Ponaduczelnianym Przeglądzie Performansu. To wydarzenie skierowane „do osób studiujących na uczelniach artystycznych we Wrocławiu oraz pracujących tam pedagogów i pedagożek. Jego celem jest prezentacja dorobku dydaktycznego w obszarze sztuki akcji, performansu, instalacji, audio-artu i praktyk metateatralnych”. Tegoroczna edycja Przeglądu odbywa się pod hasłem Perforacje. Prowokacje. Proklamacje, a w jej ramach którego przewidziano ok. 30 performansów oraz kilka gościnnych (m.in. Artiego Grabowskiego). Całość kuratoruje Monika Wachowicz.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 28.11.2025

Brzydko malowane. Bielska Jesień 2025

Portret Karolina Plinta
2
Krytyka 05.12.2025

Jedna fosa, jeden grzyb. Wystawy o śmieciach w GSW Opole i BWA Wrocław

Portret Aleksy Wójtowicz
3
Na Dobry Początek 01.12.2025

1–7 grudnia

Redakcja
4
Krytyka 05.12.2025

Nie przeoczmy „Dawnych mistrzyń”. Wokół polskiego tłumaczenia książki Rozsiki Parker i Griseldy Pollock

Portret Agata Jakubowska
5
Krytyka 28.11.2025

Soft power. Pierwsze Biennale w Bucharze „Recipies for Broken Hearts”

Portret Wiktoria Szczupacka
6
Do zobaczenia 04.12.2025

I Ogólnopolski Przegląd Twórczości w Porcelanie „Porcelana TERAZ!” w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
1–7 grudnia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności