SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 22.07.2016 11 min

O rzeczywistości przypomina pustka. 14. Przegląd Sztuki SURVIVAL „Warsztaty pracy”

Portret Marcin Ludwin
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Kamil Moskowczenko, Pion 1946 -2016, instalacja
Kamil Moskowczenko, Pion, instalacja, 2016

Patrzę na charakterystyczny kształt bryły przedstawiającej Polskę. Jej granice zostały wypełnione betonem, w którym zatopiono metalowe pręty, gałęzie, styropian, a nawet szklane butelki. Wszystko to obsypano liśćmi kapusty, cebulą i kilkoma garściami ziemi, dopełniając kompozycję stroną z Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej. W ten sposób legendarna Grupa LuXus streściła historię ostatnich trzydziestu lat naszego państwa. Jest to rzeczywistość widziana oczami mieszkańców osiedli z wielkiej płyty. Ten kapuściano-cebulowy pejzaż został dopełniony performansem, w trakcie którego gimnastyczka kręciła biało-czerwony hula-hop w rytm muzyki Kormoranów. W tym samym czasie spełniły się szumnie ogłaszane zapowiedzi – LuXus podnosił Polskę. Ponton, jeden z członków grupy, zrobił to za pomocą halowej suwnicy.

Ten gest został wykonany na finisażu 14. Przeglądu Sztuki SURVIVAL, odbywającym się w jednej z hal wrocławskiej Fabryki Automatów Tokarskich (FAT). Motywem przewodnim tegorocznego przeglądu była praca, ale artystów interesowały głównie tematy związane z jej organizacją oraz etosem.

Anna Kokocińska, Level hard origami, obiekt

Anna Kokocińska, Level hard origami, obiekt

Jolanta Wagner, Beauty Survival Workshop, instalacja

Jolanta Wagner, Beauty Survival Workshop, instalacja

Prace prezentowane na wystawie walczyły o przetrwanie w survivalowych warunkach, konkurując z niezwykle atrakcyjną przestrzenią hali fabryki FAT. Ciekawie poradziła sobie z tematem Jolanta Wagner. Beauty Survival Workshop to piramida ułożona z opakowań po kosmetykach. Opis pracy sugerował, że było to mauzoleum dla czasochłonnych praktyk związanych z zatrzymaniem upływającego czasu. Z drugiej strony, ułożenie pustych opakowań według kolorów można odebrać jako próbę przedstawienia modelu hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa. W końcu ich zaspokajanie jest podstawowym powodem, dla którego podejmujemy pracę.

Karina Marusińska, Beata Kwiatkowska, Rękoczyny

Karina Marusińska, Beata Kwiatkowska, Rękoczyny

Powyższy przykład był jednym z nielicznych na wystawie, kiedy artystce udało się skutecznie odejść od kontekstu samej hali FATu, nad którą dominował duch przeszłości. Narracja wystawy była budowana m.in. za pomocą takich prac jak Rękoczyny Kariny Marusińskiej i Beaty Kwiatkowskiej. Artystki przepytały pracowników FATu o stosunek do pracy, szczególnie przez pryzmat ich własnych dłoni. Treść samych wywiadów oscylowała przede wszystkim wokół trudów, jakich doświadczali robotnicy, co w zasadzie nie było szczególnie zaskakujące. Wynik kwerendy został przedstawiony w formie interaktywnej instalacji, a w komplecie ze słuchawkami i przenośnym odtwarzaczem mp3 otrzymywaliśmy również srebrną rękawicę. W efekcie pojedynczy zwiedzający snuli się po wystawie w tym nietypowym rynsztunku, upodabniając się do robotników pracujących jeszcze do niedawna w hali produkcyjnej.

Sebastian Buczek, Wspomnienie immunologiczne, partytura, instrumenty muzyczne, nagranie wykonania utworu, 2016

Sebastian Buczek, Wspomnienie immunologiczne, partytura, instrumenty muzyczne, nagranie wykonania utworu, 2016

Kasia Kmita, 40 lat warsztatu, olej na płótnie, 2016

Kasia Kmita, 40 lat warsztatu, olej na płótnie, 2016

Brudne ściany, wszędobylski zapach smaru i tony kurzu budowały kontekst, który brutalnie ustanawiał zasady gry. W takiej scenerii najbardziej zyskały prace stwarzające pewne pozory. Łukasz Gierlak i Klaudia Zawada odnieśli się do niej w pracy Fantomy, będącej serią śladów po narzędziach zebranych z hali FATu, odbitych w grubej warstwie kurzu. Ten efemeryczny gest od samego początku był nierozerwalnie związany ze światem, który już przeminął – z rzeczywistością mającą swój początek gdzieś w założonym przez Gustava Trelenberga małym warsztacie ślusarskim, przekształconym później w fabrykę ślusarstwa budowlanego.

Piotr Macha, Martwa praca, zin komiksowy, 2016

Piotr Macha, Martwa praca, zin komiksowy, 2016

Po tamtych czasach – drugiej połowie XIX wieku – w Fabryce Automatów Tokarskich zostały jedynie ślady rewolucji przemysłowej, ujawniające się w milczeniu brudnych od smaru maszyn. Tym większe zdziwienie budziła działająca kserokopiarka samotnie stojąca w jednym z kątów hali. Była to Martwa praca Piotra Machy. Artysta stworzył komiksowego zina na podstawie wywiadów przeprowadzonych z osobami zainteresowanymi problematyką organizacji pracy (m.in. Rafałem Jakubowiczem, Mikołajem Iwańskim, Dominikiem Lejmanem). Poza wątkiem teoretycznym, Piotr Macha odniósł się również do kwestii samego warsztatu artysty w dobie powtarzalności. Zin można było powielać za pomocą kserokopiarki.

Mikołaj Smoleński, Wrecking ball(oon), instalacja

Mikołaj Smoleński, Wrecking ball(oon), instalacja

Ryszard Górecki, For you, malarstwo

Ryszard Górecki, For you, malarstwo

Warto dodać, że wątek autoteliczny był poruszany na wystawie niezwykle często. Jedni, jak Kasia Kmita, odnosili się do swojej własnej twórczości. Artystka namalowała obraz 40 lat warsztatu, który został stworzony na podstawie jej malunku z dzieciństwa. W kontekście rozpracowywania własnego medium twórczego, zdecydowanie częściej odnoszono się do historii sztuki niż swoich własnych dokonań. W tej materii Jerzy Kosałka sięgnął po praktykę zawłaszczenia w Warsztacie pracy artysty-kopisty, dosłownie pokazując na czym polega bycie kopistą. Praca przedstawiała oprawione zdjęcie Kosałki kopiującego Czarny kwadrat na białym tle na wystawie w moskiewskiej galerii Tretiakowskiej. Fotografia została pokazana w dokładnie takiej samej aranżacji jak dzieło oryginalne (ta sama rama, barierka oddzielająca pracę od zwiedzających itd.). Co ciekawe, podczas wernisażu Kosałka powtórzył sytuację ze zdjęcia, ustawiając się przed tak zaaranżowaną pracą. Tym samym powstał niekończący się ciąg artysta-kopista, zacierający różnicę pomiędzy tymi dwoma figurami.

Marcin Korneluk, Niemożliowść wartości w umyśle istoty myślącej, obiekt

Marcin Korneluk, Niemożliwość wartości w umyśle istoty myślącej, obiekt

Wątki autotematyczne służyły też międzypokoleniowej krytyce. Marcin Korneluk w Niemożliwości wartości w umyśle istoty myślącej sięgnął po najbardziej znaną pracę Damiena Hirsta. Młody artysta zastąpił rekina śledziem bałtyckim, próbując podważyć wartość gestu brytyjskiego artysty. Samo działanie poza walorami humorystycznymi niosło jednak głębszą refleksję. Korneluk zarzuca Hirstowi brak wykonania pracy własnymi rękami przy tworzeniu Fizycznej niemożliwości śmierci w umyśle istoty żyjącej. Rozumiem, że chodzi o sam akt wykonania akwarium i wypełnienia go formaliną, tylko sam już nie wiem, czy Korneluk polemizuje z działaniami Hirsta czy całą sztuką XX wieku?

Fanien Lédé, Should I stay or should I go, obiekt, 2016

Fanien Lédé, Should I stay or should I go, obiekt, 2016

Maciej Bączyk, Masa upadłościowa, instalacja

Maciej Bączyk, Masa upadłościowa, instalacja

Można uznać, że SURVIVAL jest totalnym przeglądem sztuki – pokazującym jej różnorodność, nie zawsze idącą w parze z przemyślaną koncepcją bądź wykonaniem. Odnoszę wrażenie, że w tym roku dużo prac nie podołało ciężarowi kontekstu miejsca wystawy. Praca Silnik Przemysława Paliwody prezentowała zamknięty w gablocie tytułowy przedmiot, który miał obracać się wokół własnej osi. Według artysty ta sytuacja, w zestawieniu ze skomplikowanymi maszynami hali produkcyjnej, miała wywoływać efekt komiczny. Może by tak było, gdyby silniczek faktycznie działał. Zastanawia mnie również dlaczego na tegorocznej wystawie znalazła się praca Warsztat pomiaru. Tomasz Fronczek jest zafascynowany dębami – pragnie je wszystkie zinwentaryzować, m.in. poprzez rysowanie wielkoformatowych prac przedstawiających korę z obwodów tych wiekowych drzew. Czy chodzi o to, że każdy rodzaj aktywności wymagający większego wysiłku może zostać uznany za rodzaj pracy?

Antoni Michnik, Workspace: robotnicy-pionierzy, performance

Antoni Michnik, Workspace: robotnicy-pionierzy, performans

W historycznej hali najsilniej działały przede wszystkim efemeryczne akcje. Have a Break! Have a sandwich! Karoliny Balcer przemówiło do mnie czystą pustką. Obiecanych w opisie pracy kanapek z margaryną i kiełbasą już nie było. Najprawdopodobniej zostały zjedzone. Podobnie performans Antoniego Michnika Workspace: robotnicy-pionierzy. Po artyście opowiadającym o sytuacji robotników w powojennym Wrocławiu została cicha sala.

Katarzyna Łyszkowska, Kalina Nowak, Dla tokarzy z Wrocławia, wideo, 2016

Katarzyna Łyszkowska, Kalina Nowak, Dla tokarzy z Wrocławia, wideo, 2016

Jolanta Wagner, Beauty Survival Workshop, obiekt, 2016

Jolanta Wagner, Beauty Survival Workshop, obiekt, 2016

Tegoroczny SURVIVAL porusza wątki bardzo aktualne. Żyjemy w świecie, gdzie podział na pracę i zabawę przestał istnieć. W tym codziennym kieracie dopiero pustka przypomina nam o tym, że straciliśmy możliwość podejmowania świadomych decyzji. Jest to wyjątkowo ironiczne w rzeczywistości, której fundamenty zostały oparte na informacji. Ostatecznie, jedna rzeczywistość bezrefleksyjnie zastępuje drugą. Odnoszę wrażenie, że to zjawisko można było również zaobserwować na przeglądzie sztuki w hali produkcyjnej.

Kornelia Dzikowska, Źródło pracy, instalacja

Kornelia Dzikowska, Źródło pracy, instalacja

Marcin Ludwin, interesuje się sztuką zaangażowaną, szczególnie tą poruszającą problemy społeczności LGBTQ+. Autor artykułów w książkach poświęconych sztuce współczesnej m. in.: „Wojtek Ulrich. New Deal”, „Generator. Lech Twardowski”.  Był kuratorem wystaw w Mieszkaniu Gepperta: Śmierć internauty, Bondage oraz Gregor Różański / Zachowanie Masy. Redaktor wydawnictwa „Kto chce niech wierzy Kosałka Jerzy”.

Więcej

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Karolina Balcer, Maciej Bączyk, Piotr Bzdęga, Kornelia Dzikowska, Fabien Lédé, Tomasz Fronczek, Łukasz Gierlak, Klaudia Zawada, Ryszard Górecki, Łukasz Huculak, Sonia Serafin, Kamil Pieczykolan, Alicja Jaworska, Paulina Sanecka, Paweł Baśnik, Honorata Jakubowska, Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski, Agnieszka Jarząb, Stanisław Jarząb, Ganna Grudnytska, Grupa Luxus, Bożena Grzyb-Jarodzka, Małgorzata Plata, Ewa Ciepielewska, Stanisław Sielicki, Jacek Ponton Jankowski, Szymon Lubiński, Jerzy Kosałka, Paweł Jarodzki, Magda Grzybowska, Paweł Karpiński, Kasia Kmita, Anna Knappe, Anna Kokocińska, Marcin Korneluk, Jerzy Kosałka, Piotr Macha, Paweł Marcinek, Adam Martyniak, Michał Mejnartowicz, Aleksandra Szulimowska, Karolina Włodek, Karina Marusińska, Beata Kwiatkowska, Antoni Michnik, Kinga Mistrzak, Anna Raczyński, Kamil Moskowczenko, Katarzyna Łyszkowska, Kalina Nowak, Maria Olbrychtowicz, Przemysław Paliwoda, Tomek Pobiedziński, Mikołaj Smoleński, Ewelina Turkot, Jolanta Wagner, Natalia Wiśniewska, Karolina Zaborska, Marcel Zammenhoff, Sebastian Buczek, Konrad Gęca, Beniamin Głuszek, Monika Kowalczuk, Tymoteusz Witczak, Paweł Cieślak, Joanna Szumacher, Paweł Dunajko, Reinhold Friedl, Bartek Kujawski, Robert Piotrowicz, Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego, Tomasz Sikorski, Konrad Smoleński
Wystawa
14. Przegląd Sztuki SURVIVAL „Warsztaty pracy”
Miejsce
hala Fabryki Automatów Tokarskich , Wrocław
Czas trwania
24-28.06.2016
Osoba kuratorska
Anna Kołodziejczyk, Anna Stec, Michał Bieniek; kuratorzy zewnętrzni: Maciej Bączyk, Adam Martyniak
Fotografie
Olga Jasnowska
Strona internetowa
www.survival.art.pl
Indeks
Adam Martyniak Agnieszka Jarząb Aleksandra Szulimowska Alicja Jaworska Anna Knappe Anna Kokocińska Anna Raczyński Antoni Michnik Bartek Kujawski Beata Kwiatkowska Beniamin Głuszek Bożena Grzyb-Jarodzka Ewa Ciepielewska Ewelina Turkot Fabien Lede Ganna Grudnytska Honorata Jakubowska Jacek „Ponton” Jankowski Jerzy Kosałka Joanna Janiak Joanna Szumacher Jolanta Wagner Kalina Nowak Kamil Moskowczenko Kamil Pieczykolan Karina Marusińska Karolina Balcer Karolina Włodek Karolina Zaborska Kasia Kmita Katarzyna Łyszkowska Kinga Mistrzak Klaudia Zawada Konrad Gęca Konrad Smoleński Kornelia Dzikowska LUXUS Łukasz Gierlak Łukasz Huculak Maciej Bączyk Magda Grzybowska Małgorzata Plata Marcel Zammenhoff Marcin Korneluk Marcin Ludwin Maria Olbrychtowicz Michał Mejnartowicz Mikołaj Smoleński Monika Kowalczuk Natalia Wiśniewska Paulina Sanecka Paweł Baśnik Paweł Cieślak Paweł Dunajko Paweł Jarodzki Paweł Karpiński Paweł Marcinek Piotr Bzdęga Piotr C. Kowalski Piotr Macha Pracownia Badań Pejzażu Dźwiękowego Przegląd Sztuki SURVIVAL Przemysław Paliwoda Reinhold Friedl Robert Piotrowicz Ryszard Górecki Sebastian Buczek Sonia Serafin Stanisław Jarząb Stanisław Sielicki Szymon Lubiński Tomasz Fronczek Tomasz Sikorski Tomek Pobiedziński Tymoteusz Witczak

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
O rzeczywistości przypomina pustka. 14. Przegląd Sztuki SURVIVAL „Warsztaty pracy” — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności