SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 30.03.2017 3 min

„The Hygienists” Galerii Miłość na Supermarket 2017 Stockholm Independent Art Fair

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Natalia Wiśniewska, Marchewa, Burak, Szczurzy ogon, 2016, rzeźba (zużyte ręczniki, krochmal, farba), 103 x 80 x 10 cm

Wystawa Higieniści jest komentarzem z pogranicza „publicystyki wizualnej”, odnoszącym się do tematu przemocy politycznej, ekonomicznej, społecznej oraz instytucjonalnej. W obliczu geopolitycznych przemian, zawirowań politycznych i ekonomicznych, rozmywania granic pomiędzy globalnym i lokalnym, pluralizmu życia społecznego i kulturowego, przy radykalizmie postaw, istnieje silna potrzeba zredefiniowania swojego miejsca w przestrzeni publicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z ruchem dążącym do partycypacji i społecznej rewitalizacji. Z drugiej następują procesy odgradzania się i kontrolowania przestrzeni publicznej, które wprowadzają podział i segregacje. Na naszych oczach kształtuje się nowa rzeczywistość, w której ścierają się różnego rodzaju postawy i przekonania. Narastają tendencje radykalne przepełnione instrumentalnym traktowaniem jednostki, co podkreśla w sposób symboliczny i prowokacyjny tytuł wystawy.

Piotr Bujak, bez tytułu, 2016, obiekt (wycieraczka, nadruk cyfrowy), 40×60 cm
Tytus Szabelski, Z serii Transparentne.Transparen, 2013-2017, fotografia na papierze archiwalnym, dibond, 37 x 25 cm
The Hygienists, widok wystawy
Katarzyna Malejka, Ćwiczenia z niepewności, 2016, fotografia, 21 x 30 cm, 14×13 cm

Pokazywane na ekspozycji prace artystów, oparte na subwersywnej strategii, wskazują na potencjalne, ukryte mechanizmy kontroli dotyczącej zarówno jednostki jak i całych grup społecznych. Nie tworzą one gotowych odpowiedzi, ale raczej stawiają intuicyjne pytania o fundamentalne wartości takie jak wolność, tolerancja, poczucie bezpieczeństwa. Poruszają zagadnienia związane z wykluczeniem, ideologizacją, zawłaszczeniem, czy dominacją. Paradoksalnie odnoszą się zarówno do niezgody i buntu jaki również lęku i niemocy wynikających z uwikłania w sytuacje, w których na co dzień funkcjonujemy.

Wystawa zrealizowana została w ramach „Supermarket 2017 Stockholm Independent Art Fair”.

Piotr Bujak, Okrążenie I, 2015, działanie site-specific, fotografia analogowa
Natalia Wiśniewska, Marchewa, Burak, Szczurzy ogon, 2016, rzeźba (zużyte ręczniki, krochmal, farba), 103 x 80 x 10 cm
Piotr Bujak, bez tytułu, 2016, obiekt (wycieraczka, nadruk cyfrowy), 40×60 cm
Liliana Piskorska, Autoportret z pożyczonym mężczyzną aka Jestem Polakiem więc mam obowiązki polskie, 2016, fotografia cyfrowa, 30 x 45 cm
Lech Nienartowicz, My gentle smile, 2017, odlew wnętrza jamy ustnej, 5 x 5 cm, fotografia paszportowa, 3,5 x 4,5 cm, nagranie audio 1’21”
Piotr Bujak, Okrążenie I, 2015, działanie site-specific, fotografia analogowa

The Hygienists exhibition is a commentary resemblant to the „graphic journalism”, referring to the topic of the political, economic, social and institutional violence. In the face of the geopolitical change, the political and economic turmoil, the blurring of boundaries between global and local, the pluralism of social and cultural life, the radicalism of attitudes, there is a strong need to redefine one’s place in the public space. On the one hand, there is a movement aiming to participation and social renewal. On the other, there are processes of fencing off and controlling public space, implementing division and segregation. Before our very eyes there is a new reality shaping itself, where different kinds of attitudes and beliefs are clashing. There are growing radical tendencies overflowing with instrumental treatment of individuals, which is symbolically and provocatively emphasized by the title of exhibition.

Liliana Piskorska, Sposoby kamuflażu we współczesnej Polsce, 2016, fotografia cyfrowa, wideoperformance
Lech Nienartowicz, My gentle smile, 2017, odlew wnętrza jamy ustnej, 5 x 5 cm, fotografia paszportowa, 3,5 x 4,5 cm, nagranie audio 1’21”
The Hygienists, widok wystawy

Works of artists that are presented on exhibition – based on the subversive strategy – indicate the potential, hidden control mechanisms touching the individual and the entire social groups alike. They are not creating ready-made answers but rather are putting intuitive questions about fundamental values such as freedom, tolerance, and sense of security. They raise issues related to the exclusion, ideologisation, appropriation, or domination. Paradoxically they refer both to discord and rebellion as well as anxiety and helplessness resulting from entanglement in the areas in which we do operate on a daily basis.

The exhibition is organized as part of „Supermarket 2017 Stockholm Independent Art Fair”

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Bujak, Katarzyna Malejka, Lech Nienartowicz, Liliana Piskorska, Tytus Szabelski, Natalia Wiśniewska
Wystawa
The Hygienists
Miejsce
Svarta Huset, Metro Telefonplan, Stockholm
Czas trwania
23-26.03.2017
Osoba kuratorska
Piotr Lisowski, Natalia Wiśniewska
Fotografie
Tytus Szabelski
Strona internetowa
galeriamilosc.pl
Indeks
Galeria Miłość Katarzyna Malejka Lech Nienartowicz Liliana Zeic Natalia Wiśniewska Piotr Bujak Piotr Lisowski Supermarket 2017 Stockholm Independent Art Fair Tytus Szabelski-Różniak

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„The Hygienists” Galerii Miłość na Supermarket 2017 Stockholm Independent Art Fair — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności