Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wystawa prezentuje ponad 60 dzieł Hansa Arpa ze wszystkich okresów twórczości artysty. Są to rzeźby, reliefy, rysunki, kolaże, grafiki oraz obrazy. Prace Arpa zostały skonfrontowane z dziełami wybranych artystów polskich współczesnych artyście jak Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński czy Wanda Chodasiewicz-Grabowska oraz twórców, których realizacje wykazują pokrewieństwo zarówno z językiem formalnym Arpa, jak i jego teorią sztuki tj. Alina Szapocznikow, Maria Jarema, Andrzej Pawłowski, Iwona Demko, Aleksandra Ska czy Tomasz Marek.
Wystawa A-geometria. Hans Arp i Polska po raz pierwszy zestawia dzieła mistrza organicznej formy z realizacjami dwudziestu sześciu artystek i artystów polskich od lat 20. XX wieku do czasów obecnych.
W latach międzywojennych przedstawiciele polskiej awangardy nawiązali w Paryżu bezpośrednie kontakty z Arpem. Członkowie międzynarodowej grupy Abstraction Création, aktywni zarówno we Francji, jak i w Polsce, przybliżyli polskim odbiorcom twórczość tego wybitnego artysty. W 1931 roku Arp i jego żona Sophie Tauber-Arp, wraz z innymi członkami Abstraction Création oraz grupą a.r., wystawiali swoje dzieła w Muzeum Historii i Sztuki im. Juliana i Kazimierza Bartoszewiczów w Łodzi (obecnie Muzeum Sztuki). Ożywiony kontakt z Arpem utrzymywali głównie Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro i Henryk Stażewski oraz Jan Brzękowski, którego tomiki poezji Arp ilustrował. Historia sztuki nie przyswoiła pojęcia a-geometrii, autorstwa Brzękowskiego, sformułowanego w relacji do rzeźb Arpa. Opisuje ono poszukiwania formy odmiennej niż geometryczna.
Aspekty a-geometrii i organiczności, tak charakterystyczne dla dorobku Arpa, były podejmowane przez polskich twórców także w następnych dekadach. Nie można wprawdzie mówić o jednolitym nurcie biomorficznym, lecz raczej wskazywać postawy artystyczne, w których forma organiczna odgrywa kluczową rolę. Kategorie, jakie w œuvre Arpa wciąż na nowo inspirują kolejne generacje twórców, to zatem organiczny charakter formy, jak również związana z tą kwestią jej haptyczna natura, uwodząca zmysł dotyku. Haptyczność nie eliminuje jednak działania wzroku, lecz uruchamia go we współpracy z dotykiem. Niebagatelne wydaje się również dążenie do tworzenia jak natura poza konwencjami ustanowionymi w obszarze sztuki.
W odpowiedzi na specyfikę prezentowanej sztuki, rozlokowanie poszczególnych dzieł w przestrzeniach muzealnych nie ma charakteru chronologicznego, lecz problemowy. Zaaranżowane zostały liczne dialogi pomiędzy dorobkiem Arpa a realizacjami artystek i artystów polskich. Dialogi te bazują zarówno na podobieństwie formalnym, jak i na pokrewieństwie podejmowanej problematyki.
The exhibition presents more than 60 works by Hans Arp, from all periods of his artistic career. This includes sculptures, reliefs, drawings, collages, prints and paintings. Arp’s works are confronted with works of polish artists from the same time period, like Władysław Strzemiński, Henryk Stażewski, Wanda Chodasiewicz-Grabowska, as well as works by artsts in coherent relation with Arp’s formal language and his theory of art. These include Alina Szapocznikow, Maria Jarema, Andrzej Pawłowski, Iwona Demko, Aleksandra Ska and Tomasz Marek.
Przypisy
Stopka
Wystawa
A-geometria. Hans Arp i Polska
Miejsce
Museum Narodowe w Poznaniu
Czas trwania
23.04 - 09.07.2017
Osoba kuratorska
Maike Steinkamp (Fundacja Hansa Arpa w Berlinie), dr hab. Marta Smolińska (prof. UAP)