14.04.2015

„Nie ma czegoś takiego jak sztuka” Tymka Borowskiego w BWA Olsztyn

Redakcja
„Nie ma czegoś takiego jak sztuka” Tymka Borowskiego w BWA Olsztyn
Nie ma czegoś takiego jak sztuka, druk cyfrowy, 100x70,7 cm, 2015

Nie ma czegoś takiego jak sztuka, druk cyfrowy, 100×70,7 cm, 2015

W swojej pracy Tymek Borowski skupia się na „teorii i praktyce rzeczywistości” – poszukiwaniu praktycznych zasad rządzących rzeczywistością. Zajmuje się też samą naturą sztuki: mówi nie tylko o tym, jak być artystą, czym jest sztuka, ale też jak się ją robi, jak wartościuje i jak samo dzieło funkcjonuje w świecie. Demaskuje reguły gry funkcjonujące w obiegu sztuki, przekłuwa nadęty balonik artystycznego światka. Posiłkuje się przy tym materiałami przypominającymi pomoce naukowe: prostymi diagramami, infografikami, planszami z czytelnymi hasłami. Potrafi  zaskoczyć widza wykresami tworzonymi markerem na ścianie galerii, internetowymi memami czy krótkimi filmikami animowanymi. Wszystko po to, by „sztukę wytłumaczyć prościej, niż to możliwe, z dala od rozmytych, wewnętrznie sprzecznych definicji”.

Sztuka wytłumaczona prościej niż to możliwe, infografika, druk cyfrowy, 160x480cm, 2013-2015

Sztuka wytłumaczona prościej niż to możliwe, infografika, druk cyfrowy, 160x480cm, 2013-2015

Sztuka wytłumaczona prościej niż to możliwe, infografika (fragment), 2013-2015

Sztuka wytłumaczona prościej niż to możliwe, infografika (fragment), 2013-2015

Jego edukacyjne prace mają zabawną, sympatyczno-komiczną formę, ale przesłanie jest poważne, być może nawet kontrowersyjne dla ludzi mocno utożsamiających się z własnym obrazem siebie lub z wyrobioną opinią o sztuce i artystach. Tytuł wystawy Nie ma czegoś takiego jak sztuka/There is no such thing as art artysta zaczerpnął z jednej ze swoich prac, w której trawestuje wypowiedź Margaret Thatcher „Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo” („There is no such thing as society. There are individual men and women, and there are families. And no government can do anything except through people, and people must look to themselves first”).

Użyteczność Sztuki. Mini-wykład zainspirowany 'Towards a lexicon of usership' (W stronę leksykonu użytkowania) Stephena Wrighta, (fragment), wykonany dla magazynu humanistycznego Format P / Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Użyteczność Sztuki. Mini-wykład zainspirowany ‚Towards a lexicon of usership’ (W stronę leksykonu użytkowania) Stephena Wrighta, (fragment), wykonany dla magazynu humanistycznego Format P / Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Użyteczność Sztuki. Mini-wykład zainspirowany 'Towards a lexicon of usership' (W stronę leksykonu użytkowania) Stephena Wrighta, (fragment), wykonany dla magazynu humanistycznego Format P / Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Użyteczność Sztuki. Mini-wykład zainspirowany ‚Towards a lexicon of usership’ (W stronę leksykonu użytkowania) Stephena Wrighta, (fragment), wykonany dla magazynu humanistycznego Format P / Fundacja Bęc Zmiana, 2014

Nie ma czegoś takiego jak sztuka, widok wystawy

Nie ma czegoś takiego jak sztuka, widok wystawy

Olsztyńską ekspozycję wzbogacił o najnowsze projekty, w tym komiks o użyteczności sztuki inspirowany książką Stephena Wrighta. Poza pracami krytycznymi zaprezentował też „przykłady pozytywne” – opatrzone komentarzem prace pokazujące, jak sztuka może funkcjonować w codziennym życiu, wywierając pozytywny, praktyczny wpływ na swoich użytkowników. „Kierunek pierwszy to plakaty z nieformalnej serii Jak żyć lepiej. Jak każdy, kombinuję ciągle, by znajdować coraz nowsze, trafniejsze i aktualne odpowiedzi na to pytanie. Opracowuję na własny użytek ogólne schematy różnych codziennych procesów decyzyjnych. Staram się robić to na tyle czytelnie, by mogły się później przydać również innym. (…) Kierunek drugi to wykonane na zamówienie portrety konkretnych osób. Praca nad nimi zaczyna się od wnikliwego, wielogodzinnego wywiadu psychologicznego, a sam cyfrowy ‚obraz’ przedstawia w metaforyczny sposób strukturę życia i konstrukcji psychicznej ‚modela’. Portrety służą zamawiającym jako źródło i katalizator autorefleksji, jako narzędzie inspiracji do kształtowania swojego życia w zgodzie ze swoją wewnętrzną naturą” – Tymek Borowski.

Nie ma czegoś takiego jak sztuka, widok wystawy

Nie ma czegoś takiego jak sztuka, widok wystawy

Prezentacji w sali kameralnej BWA Olsztyn towarzyszyć będą dwa spotkania w kwietniu pod hasłem „Nie rozumiem sztuki współczesnej”. „Ta wystawa opowiada o problemach, jakie mamy z dziełami sztuki i o pomysłach na ich rozwiązanie. Zachęca do spojrzenia na dzieła tak, jak na każdy inny wytwór kultury, taki jak kotlet czy rower, i odpowiedzenia sobie na pytanie – czy ta rzecz coś mi daje? Czy ma jakiś pozytywny wpływ na życie ludzi? Patrzenie na dzieła sztuki przez pryzmat ich użyteczności wcale nie ogranicza artysty. Wręcz przeciwnie – otwiera mu drogę do robienia rzeczy, które mogą być użyteczne, wartościowe i fascynujące dla szerokiego odbiorcy” – Tymek Borowski.

ymek Borowski (z Pawłem Sysiakiem) - „How Art Works?”, wideo, 12' 40'' (kadr z filmu), 2012

Tymek Borowski (z Pawłem Sysiakiem) – How Art Works?, wideo, 12′ 40” (kadr z filmu), 2012

Portret Piotra Stasika”, druk cyfrowy, 130x110 cm, 2014;  „Portret Tomasza Chmala”, druk cyfrowy, 80x60 cm, 2014

Portret Piotra Stasika, druk cyfrowy, 130×110 cm, 2014; Portret Tomasza Chmala, druk cyfrowy, 80×60 cm, 2014

Kształtowanie kultur osobistych, druk cyfrowy, 100x70,7 cm, 2015;  Idź po najmniejszej linii oporu (część pracy Bo tutaj jest jak jest stworzonej na wystawę Spojrzenia 2013 - Nagroda Fundacji Deutsche Bank w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie), druk cyfrowy,  100x70,7 cm, 2013

Kształtowanie kultur osobistych, druk cyfrowy, 100×70,7 cm, 2015;
Idź po najmniejszej linii oporu (część pracy Bo tutaj jest jak jest, 2013), druk cyfrowy, 100×70,7 cm, 2013

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaTymek Borowski
WystawaThere is no such thing as art/Nie ma czegoś takiego jak sztuka
MiejsceBWA Olsztyn
Czas trwania27.03–3.05.2015
KuratorEwelina Bobińska
Strona internetowabwa.olsztyn.pl
Indeks

Zobacz też