09.03.2017

„Choroby Wewnętrzne” Celiny Kanunnikavej w galerii Assembly

Redakcja
Celina Kanunnikava, Dzióbią ich kruki i wrony, akryl na płótnie, 110 x 160 cm, 2015
„Choroby Wewnętrzne” Celiny Kanunnikavej w galerii Assembly
Celina Kanunnikava, Dzióbią ich kruki i wrony, akryl na płótnie, 110 x 160 cm, 2015

Choroba – jak wiadomo od Susan Sontag – może funkcjonować jako metafora. Tak dzieje się również w relacji do najnowszych obrazów Celiny Kanunnikavej, które skupiają się na chorobach współczesnego świata: konfliktach i napięciach politycznych czy reżimach, które nadają swój jedynie słuszny komunikat i zagłuszają inne wolne głosy.

Celina Kanunnikava, Zaszczytne odznaczenia, które zdobią nasze piersi, akryl na płótnie, 130 x 130 cm, 2016
Celina Kanunnikava, Przyleciały gawrony, akryl na płótnie, 130 x 130 cm, 2017
Celina Kanunnikava, Zagłuszacz, akryl na płótnie, 170 x 130 cm, 2017
Celina Kanunnikava, Nadajnik, akryl na płótnie, 170 x 130 cm, 2017

Te mocne obrazy w przejmujący sposób uzmysławiają nam także kruchość i bezbronność ludzkiego ciała wobec politycznych machin i agresji. W śnieg wsiąka bowiem krew, co natychmiast wietrzą gawrony. Tytuł jednego z płócien nawiązuje do noweli Stefana Żeromskiego z 1895 roku, w której autor opisał upadek powstania styczniowego oraz pobojowisko zasłane zwłokami ludzi i koni: „Pod wiatr i jakby na spotkanie obłoków ciągnęły już stadami, już pojedynczo kruki i wrony. (…) Nad padliną w polu leżącą ptactwo krążyć poczęło, zniżało lot usilnie i po długim mocowaniu się z wichurą siadało na zagonach z daleka”. A potem jedna z najbardziej śmiałych wron „podniosła łeb do góry, rozkraczyła nogi jak drwal zabierający się do rąbania, nakierowała dziób prostopadle i jak żelaznym kilofem palnęła nim martwe oko trupa. Za przykładem śmiałej wrony ruszyły się jej towarzyszki. Ta preparowała żebro, inna szczypała nogę, jeszcze inna rozrabiała ranę w czaszce”. Ile współczesnych śmierci ginie w informacyjnym szumie, ile istotnych informacji zostaje zagłuszonych lub poddanych cenzurze, przez tych, których piersi zdobią zaszczytne odznaczenia? A może także przez tych, którzy – bez względu na wszystko – i tak będą lokować produkt, bo nie ma nic ważniejszego niż konsumpcja i rosnące wyniki sprzedaży?

Celina Kanunnikava, Lokowanie produktu, akryl na płótnie, 110 x 150 cm, 2017
Celina Kanunnikava, Układ krążenia, akryl na płótnie, 110 x 150 cm, 2017
Celina Kanunnikava, Relacja z pola walki, akryl na płótnie, 110 x 160 cm, 2015

Na obrazach Kanunnikavej rany i krew są przedstawione w taki sposób, iż mamy wrażenie, jakby były ranami zadanymi samej reprezentacji: to obraz krwawi. Płaszczyzny innych płócien są z kolei całkowicie utożsamione z motywem „śnieżącego” ekranu telewizora, któremu odcięto sygnał nadawczy. Przypominają także – kojarzone z płytami nagrobnymi – lastryko, co działa z kolei niczym memento mori. Jesteśmy zasysani w układ krążenia, który – niczym labirynt – wchłania nas do środka i nie pozwala odnaleźć właściwej drogi w morzu zaszumionych informacji.

Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow
Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow
Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow
Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow
Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow
Celina Kanunnikava, Choroby Wewnętrzne, widok wystawy, fot. Zachar Szerstobitow

Malarstwo Kanunnikavej nie pozwala się kontemplować – daje do myślenia, zadaje trudne pytania, nie pozwala się nam osunąć w jakże wygodny konformizm i zobojętnienie. Jest aktualne, zaangażowane i krytyczne, a przy tym – co szalenie ważne – nie staje się jednowymiarową publicystyką. Może być odczytywane wielowymiarowo i uniwersalnie w relacji do kondycji ludzkiej wobec polityki i Historii, a dzieje się tak dlatego, że medium jest wynajdywane zawsze na nowo oraz traktowane z wielką malarską kulturą.

Marta Smolińska

Stopka

ArtystaCelina Kanunnikava
WystawaChoroby Wewnętrzne
Miejscegaleria Assembly, Poznań
Czas trwania03-14.03.2017
KuratorMarta Smolińska
FotografieZachar Szestobitow
Strona internetowaassemblygallery.com
Indeks

Zobacz też