24 – 30 lipca

Redakcja
Agata Cieślak "Constructing, deconstructing and thinking of art". Wideo, 2017 16 min
24 – 30 lipca
Agata Cieślak "Constructing, deconstructing and thinking of art". Wideo, 2017 16 min

Gdańsk

Sezon konkursowy w pełni – w najbliższy piątek (28.07) otworzy się IX Ogólnopolska Wystawa Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych, organizowana z inicjatywy gdańskiej ASP w gdańskiej Zbrojowni Sztuki. W szranki staną studenci ze wszystkich najważniejszych uczelni artystycznych w kraju, m.in. z Warszawy, Szczecina, Poznania czy Krakowa, którzy liczyć mogą na kilka nagród przyznawanych nie tylko przez profesorskie gremium, ale i Gdańską Galerię Miejską, a w tym roku, po raz pierwszy, także przez zaproszonych do udziału w debacie towarzyszącej wernisażowi krytyków. Przy okazji wybierania laureata tej ostatniej nagrody zapowiada się gorąca dyskusja, jako że zaproszone grono jest, delikatnie mówiąc, mocno zróżnicowane w swoich artystycznych gustach.

Tymczasem w Gdańskiej Galerii Miejskiej pochodząca z Warszawy, a obecnie studiująca na Piet Zwart Institute w Rotterdamie Marta Hryniuk otworzy w czwartek (27.07) swoją solową wystawę, która powstała w ramach nagrody przyznanej jej przez GGM w konkursie zeszłorocznym. O, Little Bird koncentrować się będzie wokół onirycznego filmu dotyczącego doznawania czasu i uczuć gnieżdżących się w podświadomości.

Katowice

Po dłuższej przerwie w BWA Katowice otworzą się w piątek (28.07) dwie wystawy. Przesilenia to zbiorowa ekspozycja poświęcona dźwiękowi jako narzędziu budowania wspólnoty. Jej głównymi bohaterami będą rzeźby traktowane jako „pojemniki na dźwięki”, angażujące także ciało odbiorcy. Znajdą się na niej prace m.in. Magdaleny Starskiej, Izy Tarasewicz i Bartka Buczka. Ten ostatni będzie także bohaterem otwieranej równolegle solowej wystawy Abstrakcja użytkowa w Małej Przestrzeni BWA. Będzie ona krążyć wokół wzornictwa, przedmiotów nawiązujących do historii dizajnu i tych zaprojektowanych przez artystę, stawiając pytania o dzisiejszą rolę i kondycję młodych artystów.

Kraków

Ivan Meštrović, Dziewczyna z lutnią, Rzym, 1918, brąz, fot. Boris Cvjetanović

Jak na najsłynniejszego chorwackiego artystę ubiegłego wieku, który jako pierwszy żyjący twórca doczekał się retrospektywy w Metropolitan Museum i którego praca pojawia się nawet jako motyw wykorzystywany w chorwackich paszportach, Ivan Meštrović długo czekał na swoją pierwszą wystawę w Polsce. Dziś wieczorem (24.07) monograficzną ekspozycję Meštrovića zatytułowaną Adriatycka epopeja otworzy Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie. Prześledzi ona drogę artystyczną rzeźbiarza i architekta, który w swoich pracach łączył imponującą gamę estetyk, od wpływów sztuki bizantyńskiej i kultury bałkańskiej po zachodni modernizm.

Wczesną twórczość kojarzonego głównie z malarstwem materii Janusza Tarabuły przypomni na otwieranej w środę (26.07) wystawie Architektura nocy galeria Zderzak. Znajdzie się na niej 60 gwaszy i kolaży z najwcześniejszego etapu kariery artysty, niektóre z nich pochodzą jeszcze z pierwszych lat studiów artysty. W wyłamujących się z socrealistycznej doktryny wczesnych pracach Tarabuły pojawiają się z jednej strony inspiracje sztuką przedwojenną, liryczną abstrakcją i nadrealizmem w duchu Miro, a z drugiej pierwsze zaczątki malarstwa materii.

Lublin

Trójka tegorocznych stypendystów programu Gaude Polonia, Ukraińcy Andriy Helytovych i Igor Isychenko oraz pochodzący z Kazachstanu Alexander Ugay, spędzili pół roku na rezydencji w Lublinie. W piątek (28.07) każdy z nich zaprezentuje jej efekty na solowej wystawie w Labiryncie. Helytovych na Performasie w miejscu pokaże dokumentacje akcji, jakie zrealizował w ciągu tych sześciu miesięcy w różnych punktach miasta, które przykuły jego uwagę. Wyjście w miasto Isychenki poświęcone będzie nie tylko historii Lublina, ale także samego Labiryntu, w którego archiwa zagłębił się ukraiński artysta. Do historii galerii i wybranych miejsc w Lublinie odnosić się będzie także Więcej niż obraz, mniej niż przedmiot Ugaya, będący efektem namysłu nad statusem archiwum jako takiego.

Nowy Sącz

Choć pozostawali wieloletnim małżeństwem i dzielili jedną pracownię, twórczość Tadeusza Brzozowskiego i Barbary Gawdzik-Brzozowskiej była dość rozbieżna. Pokrewieństw w postawach dwójki artystów, istotnych nie tylko dla historii polskiego malarstwa, ale i mających na koncie wiele interesujących realizacji z zakresu plastyki architektonicznej, poszukiwać będzie otwierana w piątek (28.07) wystawa Brzozowscy w BWA Sokół. Pokaże ona przekrój prac z całej kariery Tadeusza Brzozowskiego i wczesne prace Barbary Gawdzik-Brzozowskiej, w których ujawnia się podobne przywiązanie do szczegółu, rodzaj humoru i element groteski.

Olsztyn

Swego czasu BWA w Olsztynie prezentowało wystawę polskiej abstrakcji ze zbiorów Waldemara Andzelma, na której znalazły się prace klasyków rodzimej sztuki abstrakcyjnej, między innymi Stefana Gierowskiego i Jana Berdyszaka. Mieszkający w Lublinie kolekcjoner po raz kolejny zaprezentuje swoje zbiory w olsztyńskim BWA na otwieranej w najbliższy piątek (28.07) wystawie Pustka, pełnia, utopia. Tym razem ramy tematyczne, jak sugeruje sam tytuł, są luźniejsze, a wystawa skupi się przede wszystkim na pracach przestrzennych, choć uzupełnią je także obrazy i grafiki.

Orońsko

Thorsten Goldberg, Cumulus 08.07 – 2009, obiekt świetlny, 220 × 120 × 130 cm

Thorsten Goldberg specjalizuje się co prawda w realizacjach w przestrzeni publicznej, jednak na potrzeby wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przeniesie raczej fragmenty przestrzeni zewnętrznej do sal galerii. Dość nietypowe fragmenty, na ekspozycji Konstruując chmury znajdzie się bowiem chociażby szklany model dna orońskiego stawu, nie może zabraknąć także tytułowych chmur, w tym przypadku wykonanych z neonów czy z porcelany. Artysta wykona także nową pracę do galeryjnej kolekcji w orońskim parku. Jego sztukę z pewnością docenią też… przelatujące obok galerii ptaki – jedną z realizacji mają być widoczne dla nich napisy, chroniące przed potencjalnym zderzenim z szybą skuteczniej niż tradycyjne oznaczenia.

Radom

W ramach komiksowego cyklu „Kadry pod napięciem” w MCSW Elektrownia otworzy się w piątek (28.07) wystawa Małgorzaty Jabłońskiej BIO. Mieszkająca w Gliwicach artystka, projektantka i autorka komiksów w tytułowym projekcie opowiada historię własnego życia za pomocą oszczędnych, czarnobiałych kadrów, w których pojawiają się formalne nawiązania zarówno do klasyki historii sztuki nowożytnej, jak i dizajnu czy gier wideo. Przy okazji w roli kuratorki po raz kolejny wystąpi Monika Małkowska.

Toruń

Potrójne otwarcie przygotowuje na najbliższy piątek (28.07) toruńska Wozownia. Warto zainteresować się przede wszystkim wystawą Natalii Wiśniewskiej pod tytułem Olbrzymka. Tytułową „olbrzymką” jest Marta, chora na otyłość olbrzymią kobieta, która kilkanaście lat temu była dla Wiśniewskiej pierwszą modelką, którą ta rysowała przygotowując się do egzaminu na studia. Wozownia przypomni także twórczość Edwarda Łazikowskiego, związanego z łódzką neoawangardą rzeźbiarza, którego retrospektywa W partnerstwie z materią skupi się na zarysowaniu jego czerpiącej z wielu tradycji i wychodzącej poza uwarunkowania medium praktyki, rozpiętej przede wszystkim pomiędzy konceptualizmem, konstruktywizmem i arte povera. Ostatnia z wystaw to swego rodzaju rzeźbiarski „miłosny performans”, czyli Repasator miłości Anny Frąckowicz.

Warszawa

Bartosz Kokosinski, Pastelowy osiedlowy, dzięki uprzejmości galerii Monopol

Po wystawie Stacha Szumskiego w Project Roomie Zamku Ujazdowskiego nadchodzi kolejny projekt krążący wokół tematu termomodernizacji. Tym razem w wykonaniu Bartosza Kokosińskiego, który po seriach prac bliższych estetyce dworkowo-myśliwskiej przyjrzy się blokowej pastelozie. Przy użyciu charakterystycznych dla siebie gier z malarską materią, na otwieranej w środę (26.07) wystawie Pastelowy osiedlowy Kokosiński poszukiwał będzie praprzyczyn pastelozy w tłumionym w okresie budowania modernistycznego ładu zamiłowaniu do ludowej strojności.

Imponująca kolekcja fotografii Władysława Hasiora, poświęcona między innymi widokom polski powiatowej, wernakularnej plastyki, ale i dokumentująca podróże artysty, szerszej publiczności zaprezentowana została dwa lata temu w Muzeum Tatrzańskim. Teraz nakładem muzeum ukaże się seryjne wydawnictwo „NOT.FOT.”, łączące format magazynu i katalogu. Jego oś stanowią rzecz jasna same fotografie, uzupełnione omawiającymi konteksty Notatnika fotograficznego tekstami, archiwaliami oraz dedykowanymi prezentacjami współczesnych artystów. Z okazji premiery pierwszego zeszytu odbędzie się w Królikarni spotkanie ze współtworzącymi magazyn Łukaszem Gorczycą i Błażejem Pindorem. Posłuchać o Notatniku fotograficznym i nabyć „NOT.FOT.” będzie można w najbliższy czwartek (27.07).

Stroboskop nie zwalnia tempa i już w sobotę (29.07) zaprezentuje kolejny projekt. The Space Program to kuratorska inicjatywa Alexa Urso i Styrmira Örna Guðmundssona, łącząca format wystawy, koncertu i działania performatywnego. W tym jednodniowym działaniu kuratorzy stworzą ramę dla zaproszonych gości, zarówno artystów, jak i innych kuratorów czy teoretyków, którzy od rana do wieczora realizować będą performanse, warsztaty czy dyskusje. Nie zabraknie także popularnych ostatnimi czasy w galeriach zajęć jogi czy setów didżejskich. Wśród uczestników znajdą się m.in. Stachu Szumski, Łukasz Radziszewski czy Agata Cieślak.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!

Stopka

Zobacz też