26.02.2015

„Religo” Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki w Szczecinie

Redakcja
„Religo” Nicoli Samoriego w Trafostacji Sztuki w Szczecinie
Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

Trafostacja Sztuki w Szczecinie jako pierwsza instytucja w Polsce prezentuje obszerną, monograficzną wystawę włoskiego artysty Nicoli Samoriego (ur. 1977). Jego figuratywne prace charakteryzują się precyzyjną klasyczną kompozycją oraz znacznym stopniem złożoności i wirtuozerii w technice wykonania. Oddziaływująca na zmysły intensywność, zainspirowana teatralną estetyką renesansu i baroku, nawiązuje do gestu malarskiego powojennych malarzy ekspresjonistycznych. Misterne kompozycje, pieczołowicie wyrzeźbione marmurowe posągi czy połyskujące abstrakcyjne płótna stanowią refleksję na temat roli klasycznych, figuratywnych przedstawień w sztukach wizualnych. Dzieła prezentowane na wystawie RELIGO można porównać do soczewki skupiającej wzrok widza na obserwacji wpływu symbolizmu religijnego na współczesną estetykę kultury Zachodu. Pochodzące z łaciny słowo „re-ligare” oznacza powiązać, złączyć na nowo. Z jednej strony podkreśla ono znaczenie religijnych  i historycznych korzeni twórczości Samoriego, z drugiej nawiązuje do czasów, w których duchowość i kultura były ze sobą ściśle powiązane.

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Powierzchnia płótna w obrazach Samoriego stanowi swojego rodzaju warstwę materialną. Kompozycje malarskie poddawane są agresywnej, wręcz fizycznej ingerencji zmieniając jednocześnie odbiór pracy w oczach widza  i zmuszając go do ponownej analizy. Płótno czy deska, poddane procesowi dekonstrukcji, przekraczają granicę dwuwymiarowości. Proces ten powoduje ingerencję dzieła w otaczającą je przestrzeń. W innych pracach Samori eksperymentuje z kompozycją abstrakcyjną, ukrytą, używając przy tym miedzi, złota i srebra, zapożyczonych z tradycji bizantyjskiej estetyki i malowania ikon. W instalacji „site-specific” prezentowanej w holu głównym Trafostacji Sztuki Samori nawiązuje do historii symboliki religijnej oraz bada wpływ czynników historycznych i estetycznych na współczesne dzieło sztuki. W konfrontacji z pracą, w której nakładają się na siebie warstwy historii religii i estetyki, widz jest zmuszony do zweryfikowania swojego podejścia do wiary. Stąd instalacja Samoriego jest nie tylko wyraźnym odniesieniem do pogańskich zaczątków religii, lecz także analizą praktyki religijnej w dzisiejszych czasach lub jej zaniechania oraz nieustającego wpływu religii na sztukę współczesną.

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Religo, Nicola Samori, widok wystawy

Nicola Samori (ur. 1977, Forli), mieszka i pracuje w Bagnacavallo we Włoszech w pobliżu Rawenny. W 2004 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Bolonii. Jego wcześniejsze prace pokazywano m. in. na wystawach: Dei Miti Memorie (Central TAFE Gallery, Perth, 2003), Sine Die (Museo d’Arte Contemporanea, Gibellina, 2007), Arte Italiana 1968-2007 Pittura (Palazzo Reale, Mediolan, 2007) oraz 9. edycji Premio Kair (Palazzo della Permanente, Mediolan, 2008). Wystawa z 2010 roku La Dialettica del Mostro (Galleria Marcorossi Artecontemporanea, Mediolan) była początkiem prac nad tematem inkorporacji, w której to obraz ulega przemienieniu i przedefiniowaniu.  W tym samym roku Samori zaczął też otwierać swoje kompozycje poprzez fizyczną dekonstrukcję powierzchni obrazu. W 2011 roku artysta został zaproszony do udziału w 54. Biennale w Wenecji (Pawilon Włoski). W 2012 roku pokazał swoje prace na dwóch wystawach indywidualnych: Imaginifragus w Christian Ehrentraut Gallery  w Berlinie i The Venerable Abject w Ana Cristea Gallery w Nowym Jorku.

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

Po raz pierwszy w Polsce jedna wystawa łączy trzy serie prac artysty. Specjalnie na zamówienie Trafostacji Sztuki Samori stworzył instalację dostosowaną do przestrzeni holu głównego oraz obraz olejny przedstawiający Marię Magdalene i zatytułowany Marie wyeksponowany w sąsiadującym z instytucją kościele pod wezwaniem Św. Jana Ewangelisty. Współpraca z kościołem ma na celu zainicjowanie dialogu na temat postępującego dzisiaj podziału między kulturą a religią. Oglądanie płótna jest możliwe w godzinach otwarcia kościoła.

Marie, Nicola Samori

Marie, Nicola Samori, w kościele pod wezwaniem Św. Jana Ewangelisty

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

Religo, Nicola Samori

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaNicola Samori
WystawaReligo
MiejsceTrafostacja Sztuki
Czas trwania18.01-22.03.2015
KuratorMarie-Eve Lafontaine
FotografieAdam Słomski Underlight
Strona internetowatrafo.org
Indeks

Zobacz też