26.01.2018

„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik” w Centre Pompidou

Redakcja
Wojciech Zamecznik, bez tytułu, 1962
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik” w Centre Pompidou
Wojciech Zamecznik, bez tytułu, 1962

„Tym, co łączy projektowanie graficzne, scenografię, fotografię i kino jest zainteresowanie nowością, rozwojem technologii i współczesnego języka artystycznego”, pisał Wojciech Zamecznik w 1961 roku.

Dialog między fotografią a grafiką rozpoczął się w dwóch pierwszych dekadach XX wieku, a jego szczególny rozwój przypada na lata po zakończeniu II wojny światowej (1945-69). Wystawa Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik skoncentrowana jest na wzajemnych oddziaływaniach obu dyscyplin w okresie powojennym, co ukazane jest poprzez setki fotografii i różnorodnych prac, pochodzących z kolekcji Centrum Pompidou oraz z publicznych i prywatnych kolekcji za granicą. Prace te, często mało znane, rzucają światło na ważny rozdział w historii relacji między fotografią a grafiką. Podczas gdy wielu projektantów graficznych eksplorowało możliwości fotomontażu, inni korzystali z możliwości form abstrakcyjnych, jakie oferuje fotografia. Uzyskane dzięki nieszablonowym eksperymentom fotogramy i rysunki świetlne były wykorzystywane w reklamach, plakatach, okładkach książek i płyt. Przedstawiciele tej nowej wrażliwości wizualnej byli niejednokrotnie uczniami Bauhausu lub inspirowali się nim. W prekursorskiej pod względem łączenia sztuk wizualnych ze sztuką użytkową szkole projektanta postrzegano jako przedstawiciela społeczeństwa potrafiącego wyrazić ducha współczesności. Książki autorstwa czołowych postaci Bauhausu, takie jak Malarstwo, fotografia, film (1925) Laszlo Moholy-Nagy’a i Vision in Motion (1947) tegoż, a także Language of Vision (1944) i Nowy krajobraz w sztuce i nauce (1956) Györgya Kepesa miały decydujący wpływ na powojennych foto-grafików.

Wojciech Zamecznik, plakat Tydzień Kina Polskiego w Lozannie, 1962
Wojciech Zamecznik, plakat VIII Ogólnopolskiej Wystawy Fotografii, 1959
Gérard Ifert, „Effets optiques (Recherche sur le mouvement - sujet mobile)”, 1952
Gérard Ifert, „Effets optiques (Recherche sur le mouvement - sujet mobile)”, 1952
William Klein, bez tytułu, 1952-1961
William Klein, bez tytułu, 1952-1961
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”
„Photographisme. Klein, Ifert, Zamecznik”

Lekcję Bauhausu odrobiło pokolenie innowacyjnych praktyków, tak różnorodnych jak Gérard Ifert z Bazylei (ur. 1929), William Klein z Nowego Jorku (ur. 1928) i Wojciech Zamecznik z Warszawy (1923-67), którzy w latach 50. i 60. rozwijali nowe, „foto-graficzne” formy ekspresji. Choć pracowali w większości w różnych dziedzinach, działali w bardzo podobnych kontekstach kulturowych, pod wpływem nie tylko dziedzictwa Bauhausu, ale także sztuki konkretnej i takich zjawisk, jak action painting i sztuka kinetyczna. Poprzez fotograficzne rejestrowanie światła, grę kolorów i rytmiczne powtórzenia obrazów, wszyscy trzej próbowali uchwycić dynamikę charakterystyczną dla społeczeństwa przemysłowego, wyrażoną w szybkości, ruchu i doświadczeniu tłumu.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaGérard Ifert, William Klein, Wojciech Zamecznik
WystawaPhotographisme. Klein, Ifert, Zamecznik
MiejsceCentre Pompidou, Paryż
Czas trwania8.11.2017–29.01.2018
KuratorKarolina Ziebinska-Lewandowska, Julie Jones
Strona internetowacentrepompidou.fr
Indeks

Zobacz też