Co warto zobaczyć. 26 września – 2 października 2016

Redakcja
Paweł Szeibel, Suchy sierpień
Co warto zobaczyć. 26 września – 2 października 2016
Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Gdańsk

Anka Leśniak, Invisible inVisible/ Niewidzialne Widzialnego, mat. prasowe GGM, dzięki uprzejmości artystki

Anka Leśniak, Invisible inVisible/ Niewidzialne Widzialnego, mat. prasowe GGM, dzięki uprzejmości artystki

W najbliższy piątek (30.09) w Gdańskiej Galerii Miejskiej otwiera się wystawa Niewidzialne widzialnego Anki Leśniak. To podsumowanie jej ostatniego projektu koncentrującego się na postaciach kobiet – bohaterek ambiwalentnych – których dokonań nie da się jednoznacznie ocenić z historycznej perspektywy, choć wydają się ważne z perspektywy współczesnych dyskursów kultury. W trakcie gdańskiej ekspozycji przywołane zostaną biografie trzech bohaterek: Michaliny Tatarkówny- Majkowskiej – sekretarz PZPR, Fifi Zastrow – żydowskiej aktorki grającej w niemieckim teatrze propagandowym i uzależnionej od morfiny pisarki Stanisławy Przybyszewskiej. Wszystkie te postaci łączy pojęcie nieprzystawalności do społecznych oczekiwań danej epoki.

Katowice

Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Paweł Szeibel, Suchy sierpień

Galeria Szara, po przenosinach z Cieszyna do Katowic, nie spoczywa na laurach. Piątkowy (30.09) wernisaż Pawła Szeibla Pielęgnowanie trudnych sytuacji to już drugie otwarcie w nowej lokalizacji. Tym razem w przestrzeni galerii zaprezentowana zostanie malarska dokumentacja działań ogrodnika-amatora, którego nieumiejętnie prowadzona hodowla powoduje powolne obumieranie jego “podopiecznych”. Artysta kontempluje interesujące go procesy zachodzące w naturze, koncentrując się głównie na końcowej fazie życia roślin. Całą sytuację można jednak przenieść również na pole relacji międzyludzkich, w których akt troski często daleki jest od skutecznego rozwiązania danego problemu, przysparzając niepotrzebnych cierpień.

Nowy Sącz

Zapowiadana w hitach sezonu wystawa Intermarium w nowosądeckim BWA Sokół otwiera się już 30 września! To  projekt dwóch młodych i obiecujących kuratorów – Łukasza Białkowskiego i Piotra Sikory – poświęcony fantazmatom i wyobrażeniom, którymi poszczególne kraje Europy Środkowej posługują się, aby zdefiniować swoją pozycję wobec Europy Zachodniej i innych państw regionu. Inspiracją stała się tutaj książka Ziemowita Szczerka “Rzeczpospolita Zwycięska”, która prezentuje alternatywną historię Polski po zwycięstwie kampanii wrześniowej, powrót do snu o państwie “od morza do morza”. Wystawa mapuje sztukę artystów regionu, stając się narzędziem do badania zagadnień historii i tożsamości narodowej. Pojawiające się na wystawie przykłady estetyki z pogranicza sztuki i propagandy zwracają uwagę na niegasnące marzenie Europy Środkowo- Wschodniej o byciu międzynarodową potęgą. Warto wspomnieć, iż to kolejna – po Pradze, Budapeszcie i Żylinie – odsłona projektu, który za każdym razem staje się niejako działaniem site-specific z uwagi na wybór artystów czy pokazywanych prac.

Poznań

Bjorn Melhus, Theory of Freedom

Bjorn Melhus, Theory of Freedom

Już w najbliższą sobotę (1.10) otwiera się piąta edycja poznańskiego Mediations Biennale pod hasłem Fundamental, podejmująca refleksję dotyczącą fundamentów wolności, tożsamości oraz dążenia do integralności społeczności i ich kultury – szczególnie w kontekście statusu Europy wobec narastających ekstremizmów. Gdy postępująca globalizacja umożliwia liczne swobody, pozornie stabilny porządek w regionie zaczyna obnażać swoje słabości. W tej nowej rzeczywistości, gdzie ścierają się różnego rodzaju postawy i przekonania, aktualne staje się pytanie o fundamentalne wartości, takie jak: prawo do życia i wolności, szacunek, tolerancja czy poczucie bezpieczeństwa. W ramach wydarzenia zostaną pokazane prace 69 artystów z 23 krajów, którzy krytycznie odnoszą się do do problemów przemocy, manipulacji, ideologii, mediów, dewastacji środowiska czy utraty sacrum. To – jak dotychczas jedyne polskie – biennale potrwa do końca października.

Warszawa

Krzysztof Goliński, Pozorność perfekcji, 2016

Krzysztof Goliński, Pozorność perfekcji, 2016

Stolica odpoczywa po WGW – w tym tygodniu jedynie mokotowskie XS porwało się na organizację wernisażu. W czwartek (29.09) otwiera się tam wystawa Krzysztofa Golińskiego Pozorność perfekcji, organizowana w ramach programu Warszawa | Berlin 2016. Prezentowane w ramach ekspozycji prace bazują na geometrycznych kompozycjach wygenerowanych przez program komputerowy, które za pomocą technik tradycyjnych zyskały swoją materialną formę. To artystyczna próba zmierzenia się z komputerowym algorytmem i poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie – czy osiągnięcie doskonałości jest tak naprawdę potrzebne?

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!

Stopka

Zobacz też