30 stycznia – 5 lutego

Redakcja
Karolina Jabłońska, Mara nocna, olej na płótnie, 150x150cm, 2016
30 stycznia – 5 lutego
Karolina Jabłońska, Mara nocna, olej na płótnie, 150x150cm, 2016

Bielsko-Biała

W Galerii Bielskiej BWA w piątek (3.02) otworzą się aż trzy pokazy. Czy to jest nierealny taki plan? Joanny Pawlik będzie drugą odsłoną tej wystawy, której bohaterami są osoby niepełnosprawne. W ubiegłym roku pierwsza odsłona pokazywana była w Supermarkecie Sztuki i Galerii Wizytującej. Bartłomiej Otocki zaprezentuje nowe obrazy z cyklu Zostało mniej czasu, niż się wydaje, o dość katastroficznym wyrazie spowodowanym topniejącym poczuciem bezpieczeństwa w obliczu niepewnej przyszłości. Żeby nie było zbyt depresyjnie, na dokładkę będzie można też zobaczyć w BWA bardziej pogodne obrazy Marty Fonferek, wieloletniej uczestniczki terapeutycznych warsztatów artystycznych.

Katowice

Dwa otwarcia szykują się na najbliższy piątek (3.02) w Katowicach. W galerii Szarej odbędzie się tego dnia wernisaż solowej wystawy Agi Piotrowskiej, młodej artystki z Katowic, której zainteresowania krążą przede wszystkim wokół medycyny. Na wystawie Quassary zaprezentuje ona swoje instalacje, obiekty i rysunki, które odnoszą się do pojęcia sieci-kłącza, traktowanego przez artystkę jako narzędzie opisu dzisiejszej wiedzy medycznej.

Bolesław Chromry, bez tytułu, 2017

Wbrew pozorom Efekty uboczne w Małej Przestrzeni BWA Katowice nie będą przedłużeniem medycznej tematyki, a odwoływać się będą do tego, co fantazyjne i wyobrażone. Na wystawie w BWA pokazane zostaną prace Kingi Nowak, Bolesława Chromrego i Kornela Janczego.

Będąc w Katowicach warto także zahaczyć o Muzeum Śląskie i w ramach rozgrzewki przed planowaną na wiosnę dużą wystawą sztuki outsiderów zobaczyć trwające od paru dni Kroniki przedmieść, prezentujące malarstwo Pawła Wróbla, jednego z ciekawszych śląskich artystów nieprofesjonalnych.

Lublin

Dwa wernisaże, które szykuje na piątek (3.02) galeria Biała powinny przyciągnąć zwłaszcza miłośników ilustracji i grafiki. Całe spektrum swoich projektów, od ilustracji prasowych, przez okładki płyt, po murale pokaże na wystawie 1982 znany ilustrator Dawid Ryski. Z kolei na wystawie słowackiego artysty Milana Sokola znajdą się dwa cykle jego prac: Kartki makatkiRecyklizacja 2012-2015. Pierwszy z nich obejmuje pokaźną ilość grafik z różnorodnymi motywami, na drugi składają się misternie plecione kompozycje z aluminium pozyskiwanego m.in. z puszek po piwie, które Sokol w trosce o środowisko skwapliwie zbiera i przerabia na sztukę.

Olsztyn

Nowe prace Adama Cieślaka, rzeźbiarza zainteresowanego m.in. zagadnieniami psychologii widzenia i właściwościami wykorzystywanych materiałów, pokazane zostaną na wystawie Bionty w BWA w Olsztynie, która otworzy się w najbliższy piątek (3.02). Tytułowe Bionty to tytuł serii prac powstałych w wyniku obserwacji tego, jak architektura splata się z naturą.

Radom

Kolejne podwójne otwarcie szykuje na ten tydzień radomskie MCSW Elektrownia. Wystawa Jacka Jagielskiego Ulotna trwałość horyzontu rozpięta będzie między Radomiem a Orońskiem. Jej odsłona prezentowana w MCSW Elektrownia otworzy się w piątek (3.01), dzień później odbędzie się wernisaż części prezentowanej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Na retrospektywie Jagielskiego znajdzie się wybór prac ze wszystkich etapów kariery artysty, od prac wykonanych tuż po studiach, w latach 80., po najnowsze realizacje, które przy tej okazji będą mieć swoją premierę. Drugą radomską propozycją na piątek będzie Lucha Libre Julii Kurek, wystawa prezentująca efekty dwóch pobytów rezydencyjnych artystki w Meksyku. Tamtejszą odmianę wolnej amerykanki, przywoływaną w tytule, wykorzystuje Kurek jako swego rodzaju metaforę interesujących ją paradoksów występujących w meksykańskich realiach społeczno-politycznych.

Julia Kurek, Lucha Libre, dokumentacja performance, 27 września 2014, pałac prezydenta w Mexico City, fot. arch. artystki

Warszawa

Kariera Tomasza Kręcickiego, Karoliny Jabłońskiej i Cyryla Polaczka, trójki malarzy i twórców Potencji nabiera tempa. Nie dalej jak w zeszłym tygodniu pokazali oni w swojej krakowskiej galerii wizję idealnej przyszłości pod błękitnym niebem nowojorskiego Manhattanu, a już w tę sobotę (4.02) wyruszą na podbój stolicy. Na wystawie w Rastrze zatytułowanej po prostu Potencja znajdą się wybrane prace tego bardzo obiecującego tria, pochodzące z ostatnich kilku miesięcy.

W sobotę także otworzy się kolejna wystawa w Zachęcie. Życie. Instrukcja nawiązywać będzie do książek Georgesa Pereca i podzielone zostanie zgodnie z klasyfikacją, jaką ten wobec nich stosował. Jako że kuratorką wystawy będzie Jadwiga Sawicka, malarka zainteresowana materią języka nie mniej niż francuski pisarz, efekty mogą być interesujące.

Natomiast w niedzielę (5.02) polecamy wycieczkę do muzeum POLIN, gdzie odbędzie się spotkanie z Hagar Cygler, izraelską artystką mieszkającą w LA, a aktualnie przebywającą w warszawskim muzeum na rezydencji. Jej podstawowym zajęciem podczas pobytu będą związane z nowym projektem polowania na przedmioty i obrazy na stołecznych pchlich targach, o czym artystka opowie na niedzielnym spotkaniu.

Wrocław

Tony Cragg, Ever After, 2006, wym. 324 × 125 × 115, brąz, fot. Charles Duprat

Również we Wrocławiu nie zabraknie atrakcji w piątkowy wieczór (3.02). W tamtejszym BWA ruszy Meerschmerz – może współdzielne. Echo opery. Za tym zawiłym tytułem kryje się nie mniej zawiły koncept wystawy, w której biorą udział Beata Rojek i grono jej przyjaciół, występujące pod ujmującą nazwą Gang Delfinów. Wątki takie jak psychoemocjonalna kondycja grupy delfinów, nawiązania do powieści Cześć, i dzięki za ryby oraz koncepcji pływającego biennale sztuki złożą się na projekt poszukujący ucieczki od antropocentrycznej i eurocentrycznej narracji.

Z kolei w Muzeum Współczesnym Wrocław otworzy się tego dnia wystawa Tony’ego Cragga. Druga w ostatnim czasie, po zeszłorocznej ekspozycji w Orońsku, duża prezentacja twórczości tego brytyjskiego rzeźbiarza nad Wisłą zgromadzi prace z lat 1998-2016. Co ciekawe, wobec coraz odleglejszej perspektywy przenosin do nowego, docelowego budynku, MWW po raz pierwszy część wystawy pokaże również na dachu swojej obecnej siedziby.

Stopka

Zobacz też