3 – 9 kwietnia

Redakcja
Ewa Kuryluk, Gra w szachy z upadkiem Ikara, 1969, litografia, 59 x 64 cm
3 – 9 kwietnia
Ewa Kuryluk, Gra w szachy z upadkiem Ikara, 1969, litografia, 59 x 64 cm

Gdańsk

Niedawna absolwentka gdańskiej ASP, Edyta Kowalewska, otworzy w sobotę (8.04) w Kolonii Artystów swoją indywidualną wystawę Obrysy. Kowalewska należy do artystek rozmiłowanych w refleksji nad specyfiką obraz. W jej przypadku przyjmuje to formę działania malarki-krawcowej, która zamalowane płótna ściąga z blejtramów, prasuje, wywraca na drugą stronę, zszywa… Wystawa jest też częścią projektu Mieszkańcy, który narodził się w kręgu Kolonii Artystów i skierowany jest do pracujących na Dolnym Mieście artystów oraz okolicznych mieszkańców.

Anna Królikiewicz, Ślady proste, 2015, tkanina

Tkanina wraca do łask również za sprawą dużej wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku. EKO-MATERIA otworzy się w sobotę (8.04) w Oddziale Sztuki Nowoczesnej muzeum i zaprezentuje prace na różne sposoby odnoszące się do tytułowego przedrostka „eko-”, dzięki użytym materiałom lub strategiom recyklingu. Wystawa w luźny sposób odnosi się również do terminu „materia”, zobaczymy więc na niej nie tylko tkaniny, ale i prace malarskie.

Kraków

Dla Fundacji Razem Pamoja i Księgarni | Wystawy zapowiada się intensywny tydzień – oprócz aukcyjnych wojaży w Zamku Ujazdowskim, krakowska galeria szykuje też nową wystawę w swojej krakowskiej siedzibie. Solowa ekspozycja Xawerego Wolskiego kuratorowana przez Arkadiusza Półtoraka, zatytułowana Indiański Epimeteusz, otworzy się w sobotę (8.04). Punktem wyjścia była dla Wolskiego historia Stanisława Supłatowicza, znanego też jako Sat-Okh, czołowego polskiego indianisty. Jak sam utrzymywał, wychował się on na Alasce wśród kanadyjskich Indian, a zdobyte wówczas umiejętności pomogły mu po przemierzeniu oceanu, podczas wojny, zrobić błyskotliwą karierę w AK. Wolski sięga do biografii Sat-Okha w serii prac wykorzystujących najróżniejsze media – od filmów po prace na papierze wykorzystujące alfabet Braille’a.

Łódź

Fotografowie wyspecjalizowani w przedstawieniach modernistycznej architektury – Nicolas Grospierre i David Sardaña – zostaną skonfrontowani na wystawie Ceci n´est pas un bâtiment, otwieranej w czwartek (6.04). Wystawa w łódzkim hotelu andel’s, kuratorowana przez Inés R. Artolę, skupi się na sposobach dekonstruowania architektonicznych  przedstawień u obu artystów. W przypadku Grospierre’a będą to socmodernistyczne realizacje w krajach Bloku Wschodniego, u Sardaña przedstawienia owoców hiszpańskiego boomu turystycznego lat 70. (w sam raz do hotelowego kontekstu wystawy).

Nicolas Grospierre, z serii Kolorobloki, fotografia, 2006

Poznań

Ruszyła machina rekrutacyjna poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. Pod koniec marca odbyły się pierwsze w tym roku Dni Otwarte z obfitym programem warsztatowym, przygotowanym nie tylko przez dydaktyków UAP, ale też zespół Fundacji Bęc Zmiana. Kolejna odsłona będzie mieć miejsce 22 i 23 kwietnia, zainteresowanym kandydatom polecamy już teraz śledzić stronę www.uap.edu.pl/rekrutacja aby nie przegapić zapisów.

Słupsk

Projektów poświęconych indywidualnej i zbiorowej pamięci najwyraźniej nigdy dość. Zbudowana na teoretycznym bagażu zawartym w teoriach Davida Loventhala i powieści Posłaniec L.P. Hartleya wystawa Przeszłość jest obcym krajem dotykająca tej tematyki otworzy się w czwartek (6.04) w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku. Relacje między pamięcią oficjalną, indywidualną i społeczną, dotyczącą wydarzeń i miejsc, mają zostać poddane analizie za pośrednictwem prac takich artystów jak Zbigniew Libera, Hubert Czerepok czy Karolina Breguła.

Jeśli zestawienie Słupska oraz hasła „pamięć miejsca” wywołuje u was przede wszystkim wspomnienia wakacyjnych wojaży, to oczekiwaniom tym wychodzi naprzeciw projekt Turnus Słupsk. Przeznaczona dla młodych artystów inicjatywa łączy w sobie elementy pleneru i niezobowiązującego wypoczynku nad morzem. Wyjazd odbędzie się w dniach 22-30 lipca, nabór ruszył 1 kwietnia i potrwa do końca miesiąca. Inicjatorkami projektu są młode historyczki sztuki, Zuzanna Rutkowska i Karolina Brzezińska, oraz artystka Weronika Wysocka, której zdjęcia na Instagramie lajkuje sam Jerry Salz, o promocję w social media uczestnicy mogą więc być spokojni.

Sopot

Kariera kuratorska Moniki Małkowskiej nabiera rozpędu – zaledwie kilka dni temu otwierała ona wystawę Marcina Podolca w Radomiu, a już w najbliższy piątek Parada Wieszczów Łodzi Kaliskiej pod przewodnictwem nieugiętej strażniczki wartości ruszy na podbój Trójmiasta. Na wystawie w PGS w Sopocie starsi panowie z Łodzi Kaliskiej po raz kolejny pokażą prace z udziałem nagich kobiet, cechujące się humorem nasiąkniętym dawnymi doświadczeniami Kultury Zrzuty, a zabawa z polskimi wieszczami przybierze formę m.in. dryfujących w akwarium figurek Mickiewicza i wizerunku Żeromskiego umieszczonego na etykiecie Majonezu Kieleckiego.

Szczecin

Zmiany na scenie szczecińskiej obejmą w najbliższym czasie nie tylko Trafo, ale także 13 Muz. W budynku DK 13 Muz otworzy się w tym tygodniu nowa galeria pod nazwą JEDNA/DRUGA. Powstaje ona z inicjatywy Moniki Szpener, a prezentowane w niej wystawy opierać się będą na modelu konfrontacji dwojga artystów w dwóch salach galerii. Na pierwszy ogień idą dziekan Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów AS Kamil Kuskowski oraz Ul Pazniak, niedawny absolwent tegoż wydziału, a obecnie jeden z asystentów na nim pracujących. Krążąca wokół modernistycznych utopii i ikon awangardy wystawa 1917, która ruszy w czwartek (6.04) to także okazja do przypomnienia, że swoje stulecie obchodzi w tym roku nie tylko polska awangarda, ale też duchampowska Fontanna. Przypadek? Nie sądzimy.

Toruń

Podwójne otwarcie szykuje w tym tygodniu toruńska Wozownia, gdzie od piątku (7.04) będzie można zobaczyć dwie solowe wystawy – Ewy Kuryluk i Sary Zacharek. Człekopejzaż Kuryluk skupi się na tytułowym cyklu malarki, pochodzącym z wczesnego okresu jej kariery, ostatnio prezentowanym na zeszłorocznej retrospektywie artystki w krakowskim Muzeum Narodowym. W Toruniu zobaczymy cykl w większym wyborze, w tym wiele prac wcześniej w Polsce niepokazywanych. Innego rodzaju nostalgiczną podróż do własnych korzeni zaoferuje nam Sarah Zacharek, brytyjska artystka o polskich korzeniach. Na Re: Discovery zaprezentuje ona cykl prac powstały w podróży śladami jej ojca, mającej początek w Toruniu. Przy jej okazji Zacharek pieczołowicie fotografowała miejsca, które ten odwiedził w sposób identyczny do tego, w jaki dokumentował je rodzic artystki ponad ćwierć wieku wcześniej.

Warszawa

Thomas Hirschhorn, Subjecter (Manif), manekin na podstawie, suknia, druki, taśma, peruka, 2010

Fundacja Razem Pamoja, zawiadująca krakowską Księgarnią | Wystawą, po raz drugi organizuje w tym roku aukcję prac otrzymanych od zaprzyjaźnionych artystów dla wsparcia swojej działalności. Wszystkim obdarzonym żyłką filantropa i odpowiednio zasobnym portfelem polecamy wycieczkę do CSW Zamek Ujazdowski w środę (5.04), jako że w tym roku pod młotek pójdą prace m.in. Thomasa Hirschhorna, Roberta Longo, Piotra Uklańskiego, Pauliny Ołowskiej czy Krzysztofa Bednarskiego.

Pierwsza w Polsce wystawa związanej z Berlinem i Nowym Jorkiem artystki Aury Rosenberg ruszy we wtorek (4.04) w galerii Studio. Anioł historii łączy prywatne dzieje z szerszą perspektywą historyczną. Rosenberg sięga przy tym do tekstów Waltera Benjamina – między innymi do tytułowej alegorii i książki Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków. Doświadczenie dorastania w Berlinie na przełomie kolejnych milleniów odnosi artystka do dziecięcych lat własnej córki.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!

Stopka

Zobacz też