29 maja – 4 czerwca

Redakcja
Mikolaj Sobczak, kadr z wideo, 2017, dzięki uprzejmości Polana Institute
29 maja – 4 czerwca
Mikolaj Sobczak, kadr z wideo, 2017, dzięki uprzejmości Polana Institute

Białystok

Jeśli czujecie się wiecznie młodzi lub też w dzień dziecka planujecie zabrać wasze pociechy na jakąś wystawę, dobrą propozycję szykuje na tę okazję białostocki Arsenał. W czwartek (1.06) otworzy się tam wystawa Detsky sen, nie będzie ona jednak kolejną z całkiem popularnych ostatnimi laty wystaw przeznaczonych dla dzieci, co raczej skrupulatną analizą tego, jak w dzieciństwie kształtuje się ludzka osobowość. Temat ten przedstawiony zostanie za pomocą prac takich artystów jak Eva Kotátková, Ciprian Mureşan czy Aneta Grzeszykowska.

Lublin

Małgorzata Pawlak, Zdrapany, 2017, (150×150 cm), akryl na sklejce. Dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Amatorzy malarstwa zafiksowanego na zmaganiach w własną materią powinni zainteresować się sobotnią (3.06) propozycją galerii Labirynt – wystawą Małgorzaty Pawlak Bez obrazy. Pawlak to niedawna absolwentka lubelskiego UMCS, a kuratorowana przez Waldemara Tatarczuka wystawa to jej pierwszy solowy pokaz. Młodą malarkę interesują przede wszystkim odwieczne pytania o sens i istotę malarstwa, posługuje się przy tym klasycznym zestawem chwytów jak gięcie czy drapanie podobrazi.

Łódź

Dla zainteresowanych fotografią nadeszła pełnia sezonu – po niedawnej inauguracji tegorocznego Miesiąca Fotografii w Krakowie nadchodzi otwarcie łódzkiego Fotofestiwalu (czwartek, 1.06). Tegoroczna edycja festiwalu odbywa się pod hasłem Dasz wiarę?, sugerując przyjęcie podejrzliwego, krytycznego spojrzenia na medium fotograficzne i jego możliwości. W ramach festiwalu zobaczyć będzie można m.in. wystawę Viviane Sassen oraz przegląd twórczości członków agencji fotograficznej NOOR.

Poznań

Jeśli zastanawialiście się kiedyś, jak mogłaby wyglądać twórczość Wojciecha Smarzowskiego gdyby zamiast reżyserem postanowił zostać malarzem, odpowiedź może przynieść najnowsza wystawa w galerii Assembly – zapewne podobnie do Piotra Kotlickiego. Otwierana w piątek (2.06) wystawa Czarne obrazy prezentować będzie malarstwo Kotlickiego odwołujące się do estetyki i tematyki filmów noir, choć w nieco bardziej swojskich klimatach. Bogate malarsko obrazy Kotlickiego zaludniają postacie w pasiastych dresach uczestniczące w niepokojących, czasami niezidentyfikowanych do końca sytuacjach.

Szczecin

Pod patronatem m.in. szczecińskiej Akademii Sztuki oraz Trafo realizowany jest projekt kuratorski pod nazwą lajt, mający za zadanie promować młodych polskich fotografów wyłonionych w open callach. Kolejną jego finalistką jest Patrycja Wojtas, absolwentka fotografii na łódzkiej filmówce. Okazję do zobaczenia projektu cache zrealizowanego w ramach lajtu dostaniemy w piątek (2.06), tylko przez jeden wieczór, zainteresowanym radzimy więc nie zwlekać.

Toruń

Agnieszka Kurant, Mapa Polityczna Wysp Fantomowych, 2011, wydruk na papierze archiwalnym, 96×52 cm, kolekcja CSW w Toruniu

Jako że w naszym kraju ekspertami od wyobrażania sobie fikcyjnych krain są nawet szefowie dyplomacji, nic dziwnego, że fantazyjną kartografią zajmują się też liczni artyści. Nowa wystawa w toruńskiej Wozowni, zatytułowana Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni zgromadzi prace odwołujące się do kulturowej i indywidualnej pamięci, nawiązujące do realnych lub zmyślonych lądów. Na otwieranej w piątek (2.06) znajdą się prace takich artystów jak Agnieszka Kurant, Andrzej Szewczyk czy Sophia Pompéry. Przy okazji w Wozowni można także zobaczyć otwartą w zeszłym tygodniu wystawę Części pierwsze Justyny Olszewskiej, młodej absolwentki poznańskiego UAP, w swoich pracach skupionej przede wszystkim na motywach związanych z cielesnością.

Warszawa

Intensywny tydzień szykuje się w CSW Zamek Ujazdowski. Już dziś wieczorem (29.06) będzie można zobaczyć choreograficzny performans przygotowany przez Abnera Preisa na zakończenie jego zamkowej rezydencji. Choć punktem wyjścia był dla Preisa matejkowski Stańczyk, głównym tematem Ducha drzew będzie raczej Puszcza Białowieska i jej niepewny ostatnimi czasy status. Z kolei w czwartek (1.06) otworzy się nowa wystawa w Project Roomie, tym razem prezentująca twórczość Braci, czyli duetu założonego przez Agę Klepacką i Macieja Chorążego. Najwyraźniej wiec niewidziany od dłuższego czasu duet wciąż ma się dobrze, a na swoją zamkową wystawę pod tytułem Półbiedy szykuje charakterystyczne dla siebie trashowe prace, urozmaicone przy okazji obiektami z kolekcji CSW.

Mélanie Matranga, You, 2016, video HD, dźwięk, 19’15”

Efekty zeszłorocznych czarnych protestów pozostają widoczne również w sztuce – w czwartek (1.06) w galerii Kasia Michalski otworzy się zainspirowana tymi wydarzeniami wystawa Seven Sisters. Na kuratorowanej przez Marthę Kirszenbaum ekspozycji znajdą się prace międzynarodowego grona sześciu artystek, których prace odnosić się będą do różnych sposobów obecności kobiecego ciała w przestrzeni publicznej i prywatnej.

Na jedno z najciekawszych wydarzeń w tym tygodniu zapowiada się piątkowe (2.06) otwarcie nowej instytucji w Warszawie. Galeria o nazwie Polana Institute założona została przez Justynę Wesołowską i Marikę Zamojską. Jej działalność zainauguruje wystawa Married to the Nature, której tematem będzie polityczność natury. Do otwartej w przestrzeni otoczonej salonami ślubnymi wystawy zaproszeni zostali m.in. Nancy Holt, Tymek Borowski, Mikołaj Sobczak i duet Nomadic State.

Po entuzjastycznym przyjęciu swojej niedawnej epki Bartosz Zaskórski aka Mchy i Porosty przygotowuje wystawę w Piktogramie. W projekcie o malowniczym tytule Czarna plaża w moim sercu Zaskórski konsekwentnie eksperymentować będzie z muzyką elektroniczną, wyprowadzając ją poza klubowy kontekst, a do współpracy zapraszając grupę innych artystów, m.in. Macieja Cholewę. W sobotę (3.06) należy się więc spodziewać sporej dawki dobrej muzyki i śląskiej melancholii.

Wrocław

Malcolm X, Phoenix, Arizona, 1963, z reportażu Czarni muzułmanie © dzięki uprzejmości The Gordon Parks Foundation

Do niedawna wystawę fotografii Gordona Parksa można było oglądać w stołecznej Zachęcie, a w najbliższy piątek (2.06) powędruje ona do MWW. Składający się na wystawę Aparat to moja broń wybór osiemdziesięciu prac to równoległa historia z jednej strony błyskotliwej kariery samego Parksa, zaangażowanego w walkę o równość społeczną wieloletniego współpracownika magazynu „Life” i pierwszego czarnoskórego fotografa pracującego dla „Vogue’a”, a z drugiej także przemian zachodzących w samych Stanach Zjednoczonych, które Parks przez wiele lat portretował.

Inną propozycję związaną z historią fotografii, tym razem polskiej, szykuje także Pawilon Czterech Kopuł. Od soboty (3.06) będzie można w nim zobaczyć włączoną w obchody Roku Awangardy dużą wystawę zakreślającą najważniejsze zjawiska w fotografii i sztuce wideo drugiej połowy ubiegłego wieku Nowe horyzonty w nowych mediach – zjawiska sztuki polskiej w latach 1945 – 1981. Na wystawie znajdą się także dokumentacje efemerycznych wydarzeń i performansów, a wśród artystów zobaczymy całą plejadę gwiazd epoki, m.in duet KwieKulik, Józefa Robakowskiego, Zbigniewa Dłubaka czy Jerzego Lewczyńskiego.

Stopka

Zobacz też