20 – 26 lutego

Redakcja
Irmina Staś, Paweł Matyszewski, Pejzaż urologiczny, 2016, akryl, olej, płótno, 70 x 60 cm, dzięki uprzejmości artystów i Galerii Le Guern
20 – 26 lutego
Irmina Staś, Paweł Matyszewski, Pejzaż urologiczny, 2016, akryl, olej, płótno, 70 x 60 cm, dzięki uprzejmości artystów i Galerii Le Guern

Bielsko-Biała

Artystom parającym się malarstwem przypominamy, że ruszył nabór do kolejnej edycji Bielskiej Jesieni. Swoje prace na stronie internetowej konkursu można zgłaszać do 30 kwietnia.

Częstochowa

Łukasz Biliński, Brooklyn, olej na płótnie, 40 x 30 cm, 2011

Ogólnopolskie tournée kolekcji Artystycznej Podróży Hestii trwa w najlepsze. W tym miesiącu przyszła pora na Częstochowę, gdzie w piątek (24.02), w Muzeum Częstochowskim otworzy się wystawa Jednoczesność zdarzeń. Znajdzie się na niej dziesięć prac powstałych jeszcze w studenckich latach wybranych laureatów konkursu, między innymi Olgi Kowalskiej, Piotra Urbańca, Cyryla Polaczka i Xaverego Wolskiego.

Gdańsk

Tytułowe stwierdzenie, że Północ nie jest Południem nie brzmi szczególnie zaskakująco, jednak już sama zawartość nowej wystawy Jarosława Flicińskiego, która prezentowana będzie od czwartku (23.02) w Zbrojowni Sztuki może być dla wielu większym zaskoczeniem. Artysta, znany przede wszystkim jako malarz, zaprezentuje na niej swoje prace wideo powstałe w latach 1992-2002. Kontemplacyjnym projekcjom Flicińskiego, powstającym również jako uzupełnienia jego cykli malarskich, towarzyszyć będzie performans Williama Fussella, tajemniczo zapowiadany jako „sceniczna projekcja stanu, w którym Gdynia nie jest Marfą, a noc dniem”. Choć może stan odwrotny byłby bardziej intrygujący, warto przekonać się na miejscu, co to oznacza.

Kraków

Jeśli jednak tęsknicie za czysto malarskim wrażeniami, polecamy sobotni (25.02) wypad na wernisaż w Zderzaku, gdzie kolejną serię swoich obrazów pokaże jeden z młodszych podopiecznych galerii, Łukasz Stokłosa. Otwarciu towarzyszyć będzie także wydanie katalogu w limitowanym nakładzie 40 numerowanych egzemplarzy. Motywem przewodnim czwartej już wystawy solowej Stokłosy w Zderzaku będą Misfits – „ludzie skłóceni z życiem, niepogodzeni z normami moralnymi narzucanymi przez społeczeństwo”, „artyści wyklęci, wyrzuceni na margines, samotni.” Biorąc pod uwagę ostanie, nieco rozpaczliwe nawoływanie do zakupów w galerii oraz podkreślane przy okazji nadchodzącej wystawy „znakomite przyjęcie” poprzednich pokazów Stokłosy, objawiające się dwiema Markami Radia Kraków, temat ten wydaje się dobrze korespondować ze stanem ducha dyrekcji Zderzaka.

Lublin

kadr z filmu Serce Miłości

Kolejne dziecko głównego propagatora zwrotu kinematograficznego w polskiej sztuce, Łukasza Rondudy, miało już swoją premierę w Rotterdamie i Berlinie, a w najbliższy piątek (24.02) w formie wystawy zaprezentowane zostanie w Labiryncie. Opowiadające o życiu jednej z najbardziej hot par polskiego świata sztuki, Zuzanny Bartoszek i Wojciecha Bąkowskiego, Serce miłości w lubelskiej galerii przyjmie postać kolażu wybranych fragmentów z samego filmu. Za wybór ten będzie odpowiedzialny jednak nie reżyser, a Waldemar Tatarczuk, wystawa zapowiada się więc intrygująco.

Drugą atrakcją wieczoru w Labiryncie będzie Akcja Lublin! Rozdział 1, czyli inauguracja projektu prezentującego the best of historii lubelskiego performansu. W pierwszej odsłonie zaprezentowane zostaną działania Ewy Zarzyckiej, Włodzimierza Borowskiego, Teresy Murak, Janusza Bałdygi i Zdzisława Kwiatkowskiego.

Sopot

Inna artystyczna para, Katarzyna Swinarska i Elvin Flamingo, otworzy w sobotę (25.02) swoją wspólną wystawę w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, My – Wspólny organizm. Swinarska pokaże na niej m.in. film opowiadający o miłości, ale też rywalizacji, jaka panuje w związkach artystów. Z kolei Elvin Flamingo, artysta eksperymentujący z bio-artem, ze szczególnym upodobaniem do mrówek, tym razem zaprezentuje pracę z udziałem dżdżownic produkujących organiczny nawóz, zrealizowaną we współpracy z duetem Infer.

Warszawa

Już dziś (20.02) w Austriackim Forum Kultury otwiera się wystawa Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski The Sensibility of Structure. Prace obu artystek łączy wykorzystywanie przedmiotów i materiałów nasyconych pewną „aurą” czy wręcz „mistyką”, jak określa to kuratorka wystawy Victoria Dejaco. Dość tajemniczy charakter prac, które zaprezentowane zostaną na wystawie wzmacnia kuratorski tekst, będący przede wszystkim żarliwą tyradą skierowaną przeciwko smartfonom i rzeczywistości cyfrowej.

Sofia Goscinski, Autoportret z rytualną maską

Palmę pierwszeństwa w zdawkowym gospodarowaniu informacjami dzierży jednak Stereo, zdradzające jedynie tytuł, termin i krótką zajawkę nadchodzącej wystawy Mateusza Sadowskiego. Jedno jest pewne – jeśli bardziej niż ocierający się o New Age mistycyzm interesuje was mimo wszystko cyfrowa (i nie tylko) rzeczywistość, to warto w piątek (24.02) wybrać się na wystawę Sadowskiego o tytule zaczerpniętym z nazwy jednego z cyklów jego prac – Reflex Wander.

W piątek także poznamy efekty współpracy Irminy Staś i Pawła Matyszewskiego. Dwójka malarzy rozmiłowana w przedstawianiu nadgryzionych rozkładem tkanek, przede wszystkim ludzkich, przez kilka miesięcy pracowała nad malowaną wspólnie serią obrazów, które zaprezentowane zostaną w galerii Le Guern na wystawie Grzebanie.

Od czwartku do soboty (23-25.02) potrwają natomiast pokazy w ramach organizowanego przez Nowy Teatr Generation After. Projekt ten gromadzi artystów związanych z tańcem i teatrem, uczestniczą w nim również liczni kuratorzy i przedstawiciele instytucji. W ramach Generation After będzie można zobaczyć występy przygotowane m.in. przez Martę Ziółek i Wojtka Ziemilskiego, a także spektakle takie jak Apokalipsa w reżyserii Michała Borczucha.

Wrocław

Do instytucji celebrujących obchody Roku Awangardy dołącza w tym tygodniu BWA Wrocław z wystawą Wandy Gołkowskiej, jednej z kluczowych postaci wrocławskiej awangardy z kręgu Galerii pod Mona Lisą. Otwierana w piątek (24.02) Gołkowska. Wystawa otwarta ma ambicje zaprezentowania aktualności dorobku artystki, będącej jedną z polskich prekursorek op-artu i sztuki konceptualnej. Wyborowi prac z całego okresu twórczości zmarłej przed kilkoma laty Gołkowskiej – od lat 50. do początku obecnego wieku – towarzyszyć będą również realizacje studentów Mediacji Sztuki z wrocławskiej ASP, na której artystka ta przez wiele lat pełniła funkcję pedagoga.

Stopka

Zobacz też