NA DOBRY POCZĄTEK: 5 – 11 października 2015

Redakcja
NA DOBRY POCZĄTEK: 5 – 11 października 2015
Wojciech Fangor, Andromeda, fot. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Wojciech Fangor, Andromeda, fot. Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

KOSMICZNY CYKL. Ledwo w Państwowej Galerii Sztuki otworzyła się wystawa Izabelli Gustowskiej, a już szykuje się w tej instytucji następny wernisaż. 6 października rozpocznie się tam wystawa Wojciecha Fangora, który dla PGS postanowił stworzyć nowy cykl, złożony z 30 obrazów i będący wyrazem jego fascynacji astronomią. Heweliusz to wystawa inspirowana znaleziskiem, jakie artysta dokonał w rodzinnej bibliotece – starym wydawnictwem z rysunkami ciał niebieskich wykonanymi przez Heweliusza.

KULTURA REJWU. Gregor Różański jest bardziej rozpoznawalny jako didżej, ale bywają takie chwile, kiedy przypomina sobie o tym, że jest także artystą i nawet przygotuje wystawę. 8 października w szczecińskiej Zonie Sztuki Aktualnej otwiera się jego wystawa Backroom/Zaplecze, dla której istotnym odniesieniem jest współczesna kultura imprezowa – zdominowana przez ostre weekendowe najebki, które mają być odskocznią od nudnej codzienności lub sposobem na wyładowanie emocji po stresującym tygodniu. Goście galerii powinni więc przygotować się na intensywne, transowe doznania…

Anca Benera & Arnold Estefán, Nie ma schronu przed burzą (kadr z filmu), 2015, HD wideo, 5:45

Anca Benera & Arnold Estefán, Nie ma schronu przed burzą (kadr z filmu), 2015, HD wideo, 5:45

NA GRANICY. Nowy sezon BWA Sokół zacznie od wystawy Austeria, kuratorowanej przez Annę Smolak i Ralucę Voineę. W nawiązaniu do specyfiki miejsca, jakim jest Nowy Sącz – galicyjskie miasteczko powstałe na granicy dawnych mocarstw – kuratorki przygotowały wystawę odwołującą się właśnie do idei karczmy, czyli utrwalonego w tradycji nie-miejsca, w którym zostały zmitologizowane historia oraz narodowe i etniczne tożsamości. Jak miejsce schronienia, upamiętniania i spotkania jest także metaforą współczesnego rozumienia instytucji sztuki, i tak funkcjonować będzie BWA Sokół podczas wystawy. Warto wybrać się na wernisaż, któremu towarzyszyć będzie performance Doroty Podlaskiej Seta galareta, a także kuratorskie wróżby z fusów i karaoke.

Nieznany fotograf, Bez tytułu (Illy Bleeding i Arianne Pellicer z grupy Size), odbitka czarno-biała, ok. 1987 rok

Nieznany fotograf, Bez tytułu (Illy Bleeding i Arianne Pellicer z grupy Size), odbitka czarno-biała, ok. 1987 rok

PUNK PO MEKSYKAŃSKU. Muzeum Współczesne Wrocław po raz kolejny sięga do mitu awangardowego Wrocławia – tym razem tego z lat 80., w punkowej odsłonie – i zestawia go z historią meksykańskiej kultury punkowej. Wystawa PUNXDEFEKTUOZOZ. Work in progress prezentuje fragmenty dokumentu Dr Lakry i Laureana Toledo, którzy w 2014 roku postanowili nakręcić film  o początkach kultury punk w mieście Meksyk. Oprócz tego składa się ona z ulotek, fanzinów i winyli, które kiedyś można było nabyć na targu El Tianguis del Chopo, głównym punkcie wymiany nagrań muzycznych i dyskusji politycznych. Wystawa otwiera się 9 października i potrwa do 23 listopada 2015 roku.

Grzegorz Klaman, IDEA, 2010, instalacja. Z wystawy Rzeczy Polityczne, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2010.

Grzegorz Klaman, IDEA, 2010, instalacja. Z wystawy Rzeczy Polityczne, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2010.

30 LAT WYSPY. W tym roku przypada 30-ta rocznica działalności Wyspy – jednej z najważniejszych, trójmiejskich instytucji, która na przestrzeni tych lat wielokrotnie zmieniała swoje oblicza i siedziby. Z tej okazji 9 października (czwartek) rozpocznie się wystawa Wyspa 3.0. Mapa i terytorium, która ma podsumowywać intensywną działalność i burzliwą historię instytucji. Nazwa Wyspy pochodzi od Wyspy Spichrzów, miejsca zaanektowanego niegdyś przez artystów związanych z Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W późniejszych latach Wyspa funkcjonowała w Otwartym Atelier i budynku dawnej łaźni miejskiej, Galerii Wyspa na ul. Chlebnickiej, aż przeniosła się na tereny dawnej Stoczni Gdańskiej, na których powstała Modelarnia i Instytut Sztuki Wyspa. Obecnie los tej instytucji stoi pod znakiem zapytania, więc problem przyszłości Wyspy będzie jednym z tematów wystawy.

Stefan Rassalski, Murarze podczas pracy (Al. Jerozolimskie róg Nowy Świat, w tle widoczny Bank Gospodarstwa Krajowego), po 1945, Narodowe Archiwum Cyfrowe

Stefan Rassalski, Murarze podczas pracy (Al. Jerozolimskie róg Nowy Świat, w tle widoczny Bank Gospodarstwa Krajowego), po 1945, Narodowe Archiwum Cyfrowe

SPÓR O ODBUDOWĘ. Jak co roku, Warszawa w Budowie jest jednym bardziej wyczekiwanych wydarzeń jesieni. Tegoroczna, siódma już edycja festiwalu poświęcona jest tematowi powojennej odbudowy stolicy. W ramach festiwalu przygotowane zostały dwie wystawy – pierwsza z nich, Spór o odbudowę, ma za zadanie przedstawić powojenną odbudowę Warszawy jako sposób wychodzenia z kryzysu i w tym sensie jest ona głosem w dyskusji jak postrzegać pracę ówczesnych architektów i planistów. Druga z wystaw, Radykalne nauczanie. Odbudowa edukacji architektonicznej, przedstawia przykłady eksperymentów w nauczaniu architektury, które przeobraziły metody i politykę tej dziedziny w latach powojennych XX wieku. Wystawa jest rezultatem badań prowadzonych przez  Beatriz Colominę i doktorantów Szkoły Architektury Uniwersytetu Princeton, a przed Warszawą była prezentowana na 3. Triennale Architektury w Lizbonie i 14. Biennale Architektury w Wenecji. Zwyczajowo Warszawie w Budowie towarzyszy także bogaty program wydarzeń, a festiwal rozpoczyna się 10 października od wspólnej zabawy – tym razem jest to dyskoteka szkolna w dawnym budynku IX LO im. Klementyny Hoffmanowej (ul. Emilii Plater 29).

Wojciech Fangor, M 58, 1970

Wojciech Fangor, M 58, 1970

JESIEŃ KOLEKCJONERA. Nadchodzący tydzień może być także ciekawy dla kolekcjonerów – 8 października w warszawskim domu aukcyjnym DESA Unicum odbędzie się Aukcja Sztuki Współczesnej, pierwsza w sezonie jesiennym. Amatorzy polskiej sztuki powojennej powinni wziąć ją pod uwagę, ponieważ pod młotek pójdą tym razem prace takich artystów jak Wojciech Fangor, Roman Opałka, Henryk Stażewski czy Tadeusz Kantor. Do największych rarytasów aukcji trzeba zaliczyć obraz M 58 Wojciecha Fangora, pochodzący ze szczytowego momentu jego amerykańskiej kariery. Drugą istotną pracą jest Obraz Tadeusza Kantora z 1965 roku, który był prezentowany podczas wystawy 37 polskich artystów w Tel Awiwie w 1965 roku. Wszystkie prace można zobaczyć ba wystawie przedaukcyjnej, która rozpoczęła się 29 września. Aukcja zaczyna się o 19:00.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!

Stopka

Zobacz też