29.03.2017

„Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975” w Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja
Nahum Tevet, Circle (Okrąg), 1974, kolekcja artysty
„Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975” w Muzeum Sztuki w Łodzi
Nahum Tevet, Circle (Okrąg), 1974, kolekcja artysty

Nahum Tevet: Works on Glass, 1972–1975 presents an important and under-recognized series from the artist’s oeuvre. This exhibition provides a critical examination of this series in relationship with the broader art historical context of global conceptualism and minimalism dominant in the late 1960s and 1970s. Tevet’s works on glass are both unique and perfectly in tune with the experiments conducted internationally by the most advanced artists of their time. They are radically modernist in every sense: uncompromising, experimental, and taking their own conventions as their subject matter.

These works consist of unframed glass planes with pieces of paper, cardboard, and tape affixed to either front or back of the glass. The works are suspended by wire or twine attached to metal clips clamped around the edges of the glass, often exposing their rudimentary hanging system. They evolved out of drawings Tevet was making as preparatory sketches for equally radical objects—which he called sculptures, but which evoke furniture—and can be seen as an Arte Povera version of Donald Judd’s “specific objects.” Eventually, the drawings and their tentative glass framing devices became works in their own right, with a status separate from the artist’s other works.

Nahum Tevet, Bez tytułu #26, 1975, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Bez tytułu #5, 1972, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Bez tytułu #29, 1975, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Rysunek #2, 1971, kolekcja Michała i Eli Friedlanderów, Tel Awiw
Nahum Tevet, Rysunek #1, 1970, kolekcja artysty
Nahum Tevet, od lewej: Bez tytułu #32, 1975, Kolekcja artysty oraz Bez tytułu #30, 1975, kolekcja artysty
Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975, fot. P. Tomczyk
Nahum Tevet #35, 1975, kolekcja prywatna
Nahum Tevet, Bez tytułu #7, 1972, kolekcja artysty

Of Tevet’s works on glass there are some thirty known extant pieces. In 1975, thirteen were exhibited at Galerie Schmela in Düsseldorf, however, this body of work has never been shown as a comprehensive series. Nahum Tevet: Works on Glass, 1972–1975 brings the glass works together for the first time, expanding the understanding of Tevet’s oeuvre and its historical context, while also introducing his work to new audiences. Curated by the historian and theorist, Thierry de Duve, the exhibition was first mounted at the Bertha and Karl Leubsdorf Gallery at Hunter College, City University of New York during the fall of 2016. The exhibition is accompanied by a fully illustrated publication that functions as a catalogue raisonné of the works on glass.

Nahum Tevet, Bez tytułu #15, 1974, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Circle (Okrąg), 1974, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Bez tytułu #1, 1972, kolekcja artysty
Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975, fot. P. Tomczyk
Nahum Tevet, Rysunek #5, 1972, kolekcja Sara Gilat, Tel Awiw
Nahum Tevet, od lewej: Bez tytułu #6, 1972 oraz Bez tytułu #7, 1972, kolekcja artysty

Wystawa Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975 prezentuje ważny, choć niedoceniany cykl w twórczości izraelskiego artysty. Jest również krytyczną analizą tego cyklu, nawiązującą do szerszego kontekstu artystyczno-historycznego, tj. do konceptualizmu i minimalizmu, które zdominowały światową sztukę końca lat 60. i 70. XX wieku. Prace na szkle Teveta są unikalne i doskonale wtapiają się w eksperymenty prowadzone w skali międzynarodowej przez większość postępowych artystów w tamtych czasach. Są radykalnie modernistyczne pod każdym względem: bezkompromisowe, eksperymentalne, poświęcone konwencji, w jakiej zostały stworzone.

Prace z tego cyklu składają się z nieoprawionego szkła, kawałków papieru, tektury i taśmy przyczepionej na wierzchu szklanej tafli lub pod nią. Wiszą na drucie lub szpagacie przymocowanym do metalowych klipsów umiejscowionych na brzegach szkła, często eksponując ten rudymentarny system zawieszania. Prace na szkle powstały z rysunków, które Tevet wykonał jako szkice do stworzenia równie radykalnych obiektów – nazywanych przez artystę rzeźbami, a które przypominały meble – i można je uważać za  „przedmioty konkretne” Donalda Judda w wersji Arte Povera (sztuka uboga). Po pewnym czasie rysunki i ich szklane oprawy same w sobie stały się dziełami, które zyskały status odrębny w stosunku do innych prac tego artysty.

Nahum Tevet, Rysunek #16, 1973-74
Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975, fot. P. Tomczyk
Nahum Tevet, Rysunek #15, 1973-74
Nahum Tevet, Bez tytułu #8, 1973, Kolekcja artysty
Nahum Tevet, Bez tytułu #3, 1972, kolekcja artysty
Nahum Tevet, Bez tytułu #19, 1975, Kolekcja artysty

Spośród prac na szkle Teveta do dziś przetrwało około trzydziestu. W 1975 roku trzynaście z nich wystawiono w Galerie Schmela w Düsseldorfie, nigdy jednak nie pokazywano ich jako większego cyklu.

Po raz pierwszy w Europie Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975 pokazuje razem wszystkie dzieła na szkle, przyczyniając się do poszerzenia i zrozumienia twórczości Teveta i jej historycznego kontekstu, a jednocześnie prezentując jego prace nowej publiczności. Kurator wystawy, Thierry de Duve, historyk i teoretyk sztuki, po raz pierwszy pokazał ją w galerii Bertha and Karl Leubsdorf Gallery w Hunter College, City University of New York jesienią 2016 r.

Wystawie towarzyszy ilustrowana publikacja, która jest kompletnym katalogiem prac na szkle.

Stopka

ArtystaNahum Tevet
WystawaNahum Tevet: Prace na szkle, 1972–1975
MiejsceMuzeum Sztuki w Łodzi, ms1
Czas trwania27.01 - 23.04.2017
KuratorThierry de Duve, Evelyn Kranes Kossak; współpraca kuratorska ze strony Muzeum Sztuki w Łodzi: Maria Morzuch
Strona internetowamsl.org.pl
Indeks

Zobacz też