NA DOBRY POCZĄTEK: 25 – 31 stycznia 2016

Redakcja
NA DOBRY POCZĄTEK: 25 – 31 stycznia 2016

MŁODZI ARTYŚCI NA START. Na początek wiadomość, której nie powinni przegapić młodzi artyści – ruszył nabór do 15. edycji Konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Konkurs przeznaczony jest dla studentów ostatnich trzech lat wszystkich wydziałów i uczelni artystycznych w Polsce. Nagrodą główną w konkursie jest miesięczna rezydencja w Nowym Jorku, a laureat nagrody specjalnej otrzymuje możliwość wyjazdu do Walencji. W tym roku w skład 11-osobowego jury wchodzą eksperci z Polski, Hiszpanii i USA. Podobnie jak rok temu, wystawa finałowa odbędzie się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zgłoszenia można nadsyłać do 4 kwietnia 2016 roku.

Zofia Gramz, Jak optycznie wydłużyć nogi i ukryć niedostatki, 2015, dzięki uprzejmości artystki i Galerii Monopol

Zofia Gramz, Jak optycznie wydłużyć nogi i ukryć niedostatki, 2015, dzięki uprzejmości artystki i Galerii Monopol

KRYTYCZNY HUMOR. W białostockim Arsenale szykują się wystawy łączące krytyczny przekaz z lekkim humorem – 29 stycznia zaczynają się tam wystawy Remont, słowo wstrętne jak karaluch Karoliny Breguły i Po co to komu Zofii Gramz. Obie artystki interesują się relacją sztuki z rzeczywistością, ale każda mówi o tym w inny sposób. Karolina Breguła jest znana ze swoich prac komentujących problem „braku skutku” w sztuce, czyli jej nieumiejętności wpływania na rzeczywistość. W rysunkowych pracach Zofii Gramz świat z kolei przedstawiony jest jako paradoksalny i dziwny, a jedyną rzeczą, która wydaje się choć trochę normalna, jest sztuka. Warto porównać obie te perspektywy i przekonać się, która jest ciekawsza.

DYSLOKACJA ANEKSU. 29 stycznia w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu otworzy się wystawa Display displacement Jasia Domicza. Złożona z dwóch prac, zajmować będzie galerię Aneks oraz znajdujące się wyżej biuro. Obie prace skupiają się na problemie przemieszczenia – dyslokacji, sprawiającej, że zarówno przedmioty, co i pewne sytuacje zmieniają swoje pierwotne znaczenia.

Villa Straylight, Michał Frydrych, ujęcie z trailera

Villa Straylight, Michał Frydrych, ujęcie z trailera

WYSTAWA-TEKST. Miłośnicy internetów powinni w tym tygodniu mieć na uwadze projekt Villa Straylight, którego pierwsza odsłona otwiera się w piątek (29 stycznia). Villa Straylight zakłada prezentację trzech artystów – Michała Frydrycha, Piotra Grabowskiego i Kuby Bąkowskiego – i jest to, idąc za słowami kuratora Stacha Szabłowskiego, trylogia wystawowa o futurystyczno-fantastycznym charakterze. Zaczyna się ona od wystawy Michała Frydrycha, który zafascynowany językiem, postanowił skonstruować wystawę-tekst, ożywianą ruchem odwiedzających galerię widzów. O czym dokładnie jest jego opowieść przekonamy się już wkrótce, a tego samego dnia w zamkowym Laboratorium będzie można zobaczyć jeszcze Pornografię później polskości, wyreżyserowaną przez Weronikę Szczawińską na podstawie tekstów Tomasza Kozaka.

Wojciech Zamecznik

Wojciech Zamecznik

FOTOGRAFICZNA PASJA. Wojciech Zamecznik jest głównie znany jako plakacista i projektant, ale jego zbliżająca się wystawa Foto-graficznie w Zachęcie (kur. Karolina Puchała-Rojek, Karolina Ziębińska-Lewandowska) będzie okazją do poznania tego wybitnego artysty jako zapalonego fotografa. Na co dzień kojarzony ze sztuką użytkową, pokłady tkwiącej w nim kreatywności i awangardowe upodobania wyrażał właśnie poprzez medium fotografii, ale jego dorobek w tym zakresie jest stosunkowo mało znany. Dzięki kompleksowej archiwizacji spuścizny jakiej podjęła się w 2012 roku Fundacja Archeologii Fotografii, możliwe będzie dużo głębsze poznanie jego dorobku – wystawa w Zachęcie jest zapowiadana jako pierwszy od trzydziestu lat tak obszerny pokaz monograficzny artysty, pokazujący zależności pomiędzy fotografią i projektowaniem graficznym w jego sztuce.

Wojciech Bruszewski Drzwi, © Małgorzata Kamińska-Bruszewska

Wojciech Bruszewski, Drzwi, © Małgorzata Kamińska-Bruszewska

GRANICE WIZUALNOŚCI. Okazją do obcowania z awangardową fotografią będzie w tym tygodniu także wystawa Technolog Wojciecha Bruszewskiego w gliwickiej Czytelni Sztuki. Zaliczany do klasyków sztuki konceptualnej, Bruszewski niezmiennie podkreślał duże znaczenie, jakie miała dla niego fotografia. W medium tym interesowała go sama jego specyfika i przekraczanie jej granic. Na wystawie w Czytelni Sztuki zobaczyć będzie można cykl zdjęć Muru Berlińskiego, gdzie temat wizualnej granicy został podjęty w podwójny sposób – w odniesieniu do struktury obrazu, co i rzeczywistości politycznej. Wernisaż w sobotę, 30 stycznia.

WIECZÓR W JAMIE. Jeśli jesteście spragnieni rozrywki w stylu dobrej, starej krakowskiej bohemy, warto w najbliższą sobotę wpaść właśnie do miasta smoka. W legendarnej Kawiarni Jama Michalika odbędzie się wtedy premiera magazynu o teatrze i sztuce „Pavilionesque”, wydanego z inicjatywy Pauliny Ołowskiej i Cricoteki. Wieczór ma przybrać formę eksperymentalnego wieczoru animacji i kreacji zapożyczonej estetyki, a wystąpią między innymi Wojtek Sobczak, Aleksandra Idler, Paulina Ołowska czy Joanna Zielińska. Swoim talentem scenicznym popisze się także jeden z naszych autorów, Piotr Policht, który razem z Piotrem Błachutem odegra etiudę sceniczną. Szykuje więc się nietuzinkowy wieczór.

Fot. Witek Orski

Fot. Witek Orski

ZMIANA POKOLENIOWA. Jaka jest współczesna fotografia? Na to pytanie stara się odpowiedzieć wystawa Wyświetlanie widzenia, którą już od piątku można będzie oglądać w Salonie Akademii. Będąca zestawieniem twórczości klasyków i młodego pokolenia, stara się ona zdefiniować praktykę tych drugich. Czy faktycznie pozostaje ona pod wpływem twórczości konceptualnych ojców i skupia się na specyfice fotograficznego medium? Na pewno warto sprawdzić samemu, bo zapowiadają się emocje rodem z ubiegłorocznej Czystej formalności.

Hala Fabryki Automatów Tokarskich (FAT HACO) Grabiszyńska 281, Wrocław

Hala Fabryki Automatów Tokarskich, (FAT HACO), ul. Grabiszyńska 281, Wrocław

SURVIVAL OPEN CALL. Artystom polecamy także pamiętać o Przeglądzie Sztuki Survival – właśnie rozpoczął się nabór prac do 14. edycji tego wydarzenia. W tym roku hasłem przewodnim festiwalu jest „Warsztat pracy”. Temat ten, szeroko rozumiany, dotyczy także technologii pracy, przemysłu czy też produkcji. W tym roku festiwal będzie miał miejsce w jednej z. zabytkowych hal Fabryki Automatów Tokarskich (FAT), wybudowanej w 1934 roku. Zgłoszenia można nadsyłać do 31 marca.

Ludmiła Popiel

Ludmiła Popiel

SZTUKA W STOLICY. W tym tygodniu w Warszawie nie będzie można narzekać na nudę. Oprócz wernisaży w Zachęcie i CSW szykuje się bowiem dużo mniejszych i większych wystaw. 28 stycznia w galerii Le Guern rozpocznie się trzydniowy pokaz najnowszych prac Włodzimierza Jana Zakrzewskiego. Również w czwartek, w Miejscu Projektów Zachęty, będzie można podziwiać rezultaty muzyczno-malarskiej współpracy Agaty Kus i Michała Dymnego. Tym, którym spodobała się wystawa Anny Konik w Zamku Ujazdowskim, powinni wybrać się na jej wystawę w Galerii Monopol, otwierającą się 29 stycznia i będącą dopełnieniem wątków pojawiających się na wystawie w CSW. Tego samego dnia w Fundacji Arton rozpoczyna się wystawa Ludmiły Popiel, artystki związanej z powojennym konceptualizmem i współtwórczyni legendarnych plenerów w Osiekach.  Galeryjny maraton warto zakończyć w sobotę w Piktogramie, gdzie otworzy się wystawa Tomasza Saciłowskiego.

Stopka

Zobacz też