NA DOBRY POCZĄTEK: 13 – 19 CZERWCA

Redakcja
NA DOBRY POCZĄTEK: 13 – 19 CZERWCA
El Hadji Sy, No. 13 Esprit de l’Univers, 1981, Collection Kadist Art Foundation, Paris

El Hadji Sy, No. 13 Esprit de l’Univers, 1981, Collection Kadist Art Foundation, Paris

KOPANIE KANONU. W najbliższym tygodniu w Warszawie w polecamy wybrać się do CSW Zamek Ujazdowski na otwarcie Na początku myślałem, że tańczę (16.06) senegalskiego artysty, kuratora i aktywisty El Hadji’ego Sy. Charakterystyczne dla jego twórczości jest deptanie płótna, performatywny gest mający na celu “wykopanie” kolonialnej tradycji kulturowej. To nie tylko negacja figuratywnego kanonu i zachodniej tradycji malarskiej, lecz także podkreślenie lokalnych form ekspresji opartych na rytmie, tańcu i śpiewie. Wystawa w CSW to także prezentacja – obok szerokiego wyboru obrazów El Hadji’ego Sy – jego działań performatywnych oraz twórczości zaproszonych przez niego artystów z Senegalu.

Norbert Delman, Undo

Norbert Delman, Undo

PRZEŁĄCZANIE. Tymczasem w piątek wernisaż kuratorskiego projektu Romualda Demidenko Złożone, rozłożone (17.06) w MPZ.  Wystawa poświęcona jest kwestii produkcji kultury w dobie zdynamizowanej rzeczywistości, która od aktorów działań (artystów, instytucji) wymaga nieustannej gotowości do relokacji. Tego samego dnia zapraszamy na otwarcie wystawy Norberta Delmana Undo do XS, który rozpoznaniu poddaje kwestie estetycznego przemijania rzeczy i zjawisk w świecie wirtualnym – w kontekście rosnących napięć między wirtualnością a fizycznością.

Guy Ben-Ner, Moby Dick, 2000, kadr z filmu; dzięki uprzejmości artysty oraz Galerii Postmasters, Nowy Jork

Guy Ben-Ner, Moby Dick, 2000, kadr z filmu; dzięki uprzejmości artysty oraz Galerii Postmasters, Nowy Jork

BILDUNGSROMAN. W krakowskiej Cricotece, również od piątku, będzie można oglądać wystawę grupową Kiedy znów będę mały? (17.06) kuratorowaną przez Joannę Zielińską. Odwołuje się ona do koncepcji belgijskiego autora Maurice’a Maeterlincka, według którego żaden aktor – z uwagi na ograniczenia fizyczne i psychiczne – nie jest w stanie odegrać bohaterów dramatu. Swoją teorię zrealizował w marionetkowym spektaklu Śmierć Tintagilesa. Temat ten podjął w trakcie swoich studiów na ASP Tadeusz Kantor, wystawiając “kieszonkowy teatr” na podstawie dramatu Belga; jego echa wybrzmiewały jeszcze pięćdziesiąt lat później w pierwszej części cricotage’u Maszyna miłości i śmierci. Jednym z wątków, które realizowane są na wystawie, jest właśnie proces twórczego dojrzewania, moment transformacji i duchowego uniesienia, jak również koncentracja na pierwszych pracach artystycznych i fascynacji ikonografią dzieciństwa zaproszonych artystów.

Widok MPW od Plant, lata 60. XX wieku, fot. D. Zawadzki, z archiwum własnego artysty

Widok MPW od Plant, lata 60. XX wieku, fot. D. Zawadzki, z archiwum
własnego artysty

KONKURSOWO. Kraków kwitnie open call’ami. Już tylko do 22 czerwca można zgłaszać się na intensywne, czterodniowe warsztaty w ramach projektu Widok publiczny, skierowane do młodych artystów zainteresowanych pracą w przestrzeni publicznej. Serdecznie zapraszamy do udziału. Inną interesującą propozycją – choć o zupełnie innym profilu – jest konkurs ogłoszony przez Bunkier Sztuki, dotyczący opracowania koncepcji architektonicznej przebudowy, rozbudowy i nadbudowy budynku mieszczącego obecnie galerię. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie również mija z dniem 22 czerwca. Polecamy uwadze!

Alicja Patanowska, Myszy i ludzie, fot. Alicja Kielan

Alicja Patanowska, Myszy i ludzie, fot. Alicja Kielan

VANITAS VANITATUM. Galeria SiC! BWA Wrocław zaprasza w tym tygodniu na wernisaż wystawy Alicji Patanowskiej (17.06), młodej artystki kojarzonej dotychczas głównie z jej działalnością projektową. Tytuł pokazu nawiązuje bezpośrednio do powieści Johna Steinbecka Myszy i ludzie, będąc wypowiedzią na temat współczesnego chaosu konsumpcji. Artystka wykorzystuje odpady produkcyjne powstałe na skutek działalności człowieka czy poddane taksydermii zwłoki zwierząt, które komponuje w martwe natury inspirowane XVI i XVII-wiecznym malarstwem niderlandzkim. Pojawiający się motyw vanitas to w tym przypadku nie tyle odwołanie do kruchości ludzkiej egzystencji, co konsekwencji, jakie obecność człowieka na Ziemi generuje dla przyszłych pokoleń.

Tomasz Baran

Tomasz Baran

DOŚWIADCZANIE. Heavy Metal to tytuł pokazywanej od czwartku w BWA Olsztyn indywidualnej wystawy Tomasza Barana. Baran to jeden z nielicznych autorów młodego pokolenia, który kontynuuje tradycje malarstwa abstrakcyjnego w minimalistycznej estetyce. Jednocześnie, jego praktyka opiera się na ciągłych eksperymentach z materią, czego efekt będzie można zobaczyć w olsztyńskiej galerii. Zaprezentowana tam praca, przygotowana specjalnie pod tamtejszą przestrzeń, angażować będzie nie tylko zmysł wzroku, lecz także motorykę ludzkiego ciała.

Gdańsk- Brzeźno, park Haffnera

Gdańsk – Brzeźno, park Haffnera

BEACH BODY. Letnie temperatury sprzyjają działaniom na świeżym powietrzu. W dniach 17-18 czerwca Gdańska Galeria Miejska organizuje kolejną edycję Present Performance pod hasłem Natura performance, festiwal performensu na plaży w Gdańsku – Brzeźnie. Wyjście w przestrzeń publiczną ma na celu przełamanie stereotypu o hermetyczności tej dziedziny sztuki, pokazując, iż performens może stać się przedmiotem zainteresowania szerokiej publiczności. Obok polskich artystów, takich jak Ewa Zarzycka, Janusz Bałdyga, Justyna Górowska czy Leszek Przyjemski, wystąpi także grupa performerów (Jittima Pholsawek, Sompong Tawee, Satit Raksasri, Pattree Chimnok) z Tajlandii.

Jungjin Ahn

Jungjin Ahn, No Way Out

KIERUNEK. Ciekawą propozycję przygotowało również gdańskie CSW Łaźnia. W piątek otworzy się tam bowiem wystawa współczesnej fotografii koreańskiej New Generation – SIZAK, prezentująca prace ośmiu młodych twórców: Ari Kima, Bora Sunga, Chankyu Kima, Hyungsik Kima, Jaeyeon Kima, Taejoong Kima, Jungjin Ahna, Taejun Yoona, Youngdon Junga. Szerokie spektrum poruszanych tematów i fotograficznych praktyk jest wyrazem doświadczenia, jakie daje życie w południowokoreańskim społeczeństwie. Tytułowy sizak, czyli “początek”, to też próba spojrzenia na ich dorobek w kontekście nowego kierunku, jaki zaczął rozwijać się w koreańskiej fotografii, a który nieznany jest jeszcze polskiej widowni.

Jadwiga Sawicka, Woreczek komunijny

Jadwiga Sawicka, Woreczek komunijny

PRZYMIARKI. Wykrój.Miasto.Tarnów (18.06) w tarnowskim BWA to wystawa podejmująca kwestie ubioru jako papierka lakmusowego zmian kulturowych. Zaproszeni do projektu artyści i projektanci w swoich pracach odwołują się do kwestii zarówno historycznych, jak i socjologicznych związanych z tytułową tematyką. Pokaz kuratorowany przez Marcina Różyca to też punkt wyjścia do analizy historii i społeczności Tarnowa, które w tym przypadku staje się miastem uniwersalnym, everymiastem, odzwierciedlającym dzieje także i innych zbiorowości.

Antoni Mikołajczyk, Zapis świetlny 3, 1980-82, fotografia, 48,5x59,5cm

Antoni Mikołajczyk, Zapis świetlny 3, 1980-82, fotografia, 48,5×59,5cm

ŚWIATŁO. W najbliższy piątek w poznańskiej Galerii Piekary szykuje się otwarcie monograficznej wystawy jednego z najwybitniejszych artystów intermedialnych XX w. Antoniego Mikołajczyka. W swojej praktyce wykorzystywał on bardzo zróżnicowane techniki artystyczne, poczynając od malarstwa poprzez fotografię i film, aż do projekcji świetlnych. To właśnie relacje światła, przestrzeni i czasu znajdowały się w głównym obrębie jego zainteresowań. Zaprezentowane w Piekarach prace pochodzą z różnych okresów jego artystycznej działalności (m.in. cykle Przestrzeń i światło, Zapisy świetlne czy Partytury miast) – ich wspólna prezentacja wydaje się być kluczem do zrozumienia tej twórczości.

IX Kolacja na hucie

IX Kolacja na hucie

TYMCZASOWA WSPÓLNOTA. Na koniec zapraszamy na jubileusz artystyczno-społecznej inicjatywy Kolacja na hucie (18.06), realizowanej od dekady na terenach opuszczonej, XIX-wiecznej Huty w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wspólne działanie Jakuba Słomkowskiego i ostrowieckiego Stowarzyszenia Kulturotwórczego Nie z tej Bajki ma na celu zarówno animację lokalnej społeczności i sceny artystycznej, jak i uwolnienie potencjału tkwiącego w opuszczonych postindustrialnych przestrzeniach.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!

Stopka

Zobacz też