29.03.2017

„Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979” w Cricotece

Redakcja
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
„Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979” w Cricotece
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy

In the year dedicated to celebration of the 100th anniversary of Polish avant-garde, Cricoteka wishes to focus on the exhibition of the work by Tadeusz Kantor and the artists associated with Cricot 2 Theatre that took place in 1979 at the Palazzo delle Esposizioni in Rome. The show was part of L’avanguardia polacca 1918–1978. S.I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei (Polish Avant-Garde 1910–1978. S.I. Witkiewicz, Constructivsts, Contempoary Artists), an exhibition organized by Ryszard Stanisławski and the Muzeum Sztuki in Łódź. The immediate impulse to recall those events was provided by hitherto unknown drawn plans of the exposition, kept in Achille Perilli’s archive. Kantor and Perilli – a Rome-born painter, drawer, theatre artist, publisher and researcher of avant-garde – first met in 1968 on the Yugoslavian island of Korčula when they attended a session on the art of mosaics. They soon developed an intellectual bond and lasting friendship. As a keen admirer of Kantor’s work Achille Perilli set out to promote it in his own country with a boundless zest. He also became – along with Konstanty Węgrzyn – a curator of the Rome exhibition, at which works by Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński and Roman Siwulak were presented. The concept and arrangement of the show was designed by Tadeusz Kantor himself. The programme also featured a performance of the cricotage Where Are the Snows of Yesteryear.

Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy

The organizers of the Rome exhibition counted Tadeusz Kantor and Cricot 2-related creators among the leading Polish avant-garde artists. Appreciating their gesture Cricoteka has decided to stage an exhibition inspired by the 1979 show, based on the plans of the previous exposition as well as photographic and film documentation. The Kraków display contains artworks selected from those exhibited almost 40 years ago in Rome. A different arrangement and new focal points reveal a fresh approach of the project’s authors to Kantor’s conception and establish new relationships between the works. How far was it possible to be faithful to the premises of the Rome exhibition; when and why did they have to be waived? By hosting this exhibition Cricoteka is paying homage to the creators of the show Le opere di Tadeusz Kantor. I pittori di Cricot 2. Il teatro, and at once constitutes a creative reworking of the diverse collection, attempting to view it from the perspective of today.

In autumn Cricoteka is going to put on a solo show by Achille Perilli, offering an exciting opportunity to explore the creative output of this Italian artist.

Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy

W roku obchodów 100-lecia awangardy w Polsce Cricoteka pragnie przypomnieć pokaz prac Tadeusza Kantora i artystów z kręgu Cricot 2, który odbył się w 1979 roku się w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie. Towarzyszył on przygotowanej przez Ryszarda Stanisławskiego i Muzeum Sztuki w Łodzi wystawie L’avanguardia polacca 1918–1978. S.I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei (Awangarda polska 1910–1978. S.I. Witkiewicz, konstruktywiści, artyści współcześni). Bezpośrednim impulsem do przywołania tych wydarzeń stała się nieznana dotąd dokumentacja rysunkowa planów wystawy, zachowana w archiwum Achille Perillego. Kantor i Perilli – urodzony w Rzymie malarz, rysownik, twórca teatralny, wydawca, badacz awangardy – poznali się w 1968 roku na jugosłowiańskiej wyspie Korčula podczas pleneru poświęconego mozaice. Połączyła ich intelektualna zażyłość, która przerodziła się w długotrwałą przyjaźń. Perilli został oddanym promotorem twórczości Kantora we Włoszech; objął też – wraz z Konstantym Węgrzynem – stanowisko komisarza rzymskiej wystawy w której wzięli udział: Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński i Roman Siwulak.. Autorem koncepcji i aranżacji pokazu dzieł był sam Tadeusz Kantor. W ramach wystawy przedstawiono także cricotage Gdzie są niegdysiejsze śniegi.

Tadeusz Kantor, Płótno i koło, z serii Wszystko wisi na włosku, technika mieszana, Kolekcja Galerii Starmach
Tadeusz Kantor, Emballage IV, 1967, plecak, koło rowerowe, olej, płótno, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi
Tadeusz Kantor, Emballage, przedmioty, postacie nr 4, 1968, olej, parasol, płótno, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi
Tadeusz Kantor, Saletr 25% N z zawartością magnezu…, 1964, z cyklu Torby przemysłowe, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi

W roku obchodów 100-lecia awangardy w Polsce Cricoteka pragnie przypomnieć pokaz prac Tadeusza Kantora i artystów z kręgu Cricot 2, który odbył się w 1979 roku się w Palazzo delle Esposizioni w Rzymie. Towarzyszył on przygotowanej przez Ryszarda Stanisławskiego i Muzeum Sztuki w Łodzi wystawie L’avanguardia polacca 1918–1978. S.I. Witkiewicz, costruttivismo, artisti contemporanei (Awangarda polska 1910–1978. S.I. Witkiewicz, konstruktywiści, artyści współcześni). Bezpośrednim impulsem do przywołania tych wydarzeń stała się nieznana dotąd dokumentacja rysunkowa planów wystawy, zachowana w archiwum Achille Perillego. Kantor i Perilli – urodzony w Rzymie malarz, rysownik, twórca teatralny, wydawca, badacz awangardy – poznali się w 1968 roku na jugosłowiańskiej wyspie Korčula podczas pleneru poświęconego mozaice. Połączyła ich intelektualna zażyłość, która przerodziła się w długotrwałą przyjaźń. Perilli został oddanym promotorem twórczości Kantora we Włoszech; objął też – wraz z Konstantym Węgrzynem – stanowisko komisarza rzymskiej wystawy w której wzięli udział: Maria Jarema, Maria Stangret-Kantor, Zbigniew Gostomski, Kazimierz Mikulski, Andrzej Wełmiński i Roman Siwulak.. Autorem koncepcji i aranżacji pokazu dzieł był sam Tadeusz Kantor. W ramach wystawy przedstawiono także cricotage Gdzie są niegdysiejsze śniegi.

Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy
Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979, widok wystawy

Autorzy rzymskiej wystawy wpisali Tadeusza Kantora i artystów z kręgu Cricot 2 w poczet najistotniejszych polskich awangardzistów. W uznaniu tego gestu, sięgając do planów ekspozycji oraz zachowanej dokumentacji fotograficznej i filmowej, Cricoteka zdecydowała się przygotować pokaz inspirowany wystawą z 1979 roku. Na krakowską prezentację składają się dzieła wybrane spośród tych przedstawionych niespełna 40 lat temu w Rzymie. Zestawiając je ze sobą w odmienny sposób i wyważając na nowo punkty aranżacji wystawy, autorzy projektu rewidują autorską koncepcję Tadeusza Kantora i budują między dziełami nowe relacje. Rozważają, w jakim stopniu mogli pozostać wierni założeniom rzymskiej eskpozycji, a w których miejscach zmuszeni byli od nich odstąpić – i dlaczego. Wystawa w Cricotece jest hołdem złożonym współautorom wystawy Le opere di Tadeusz Kantor. I pittori di Cricot 2. Il teatro, a zarazem twórczym przepracowaniem tej różnorodnej kolekcji prac, próbą spojrzenia na nie z dzisiejszej perspektywy.

Jesienią tego roku w Cricotece odbędzie się także indywidualna wystawa prac Achille Perillego, na której zostanie zaprezentowany dorobek twórczy włoskiego artysty.

Tadeusz Kantor © Maria Kantor, Dorota Krakowska

Stopka

WystawaBiel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i Artyści z kręgu Cricot 2. Rzym 1979
MiejsceCricoteka
Czas trwania04.03 - 11.06.2017
KuratorMałgorzata Paluch-Cybulska
FotografieGrzegorz Mart - Współczesna Sztuka Dokumentacji
Strona internetowanews.cricoteka.pl
Indeks

Zobacz też