01.12.2017

„Alina Szapocznikow: Human Landscapes” w The Hepworth Wakefield [PL/ENG]

Redakcja
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
„Alina Szapocznikow: Human Landscapes” w The Hepworth Wakefield [PL/ENG]
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield

For English version scroll down

PL

Human Landscapes to pierwsza w Wielkiej Brytanii retrospektywa wciąż niedocenianej polskiej artystki Aliny Szapocznikow (1926-1973).

Karierę Szapocznikow przerwała przedwczesna śmierć artystki w wieku 47 lat, jednak jej prace zyskały międzynarodowe uznanie na przestrzeni ostatniej dekady.

Wystawa w The Hepworth Wakefield kładzie nacisk na ewolucję prac artystki od klasycznych rzeźb figuratywnych po późne „niezgrabne przedmioty”, mające wydźwięk polityczny i noszące ślady wpływów surrealizmu i pop artu.

Alina Szapocznikow, Illuminated Woman, 1966-67
Alina Szapocznikow, Lampe-Bouche, 1966
Alina Szapocznikow, Bouquet II, 1966
Alina Szapocznikow, Self-Portrait, 1966

Na wystawie znalazło się ponad 100 prac powstałych pomiędzy 1956 a 1972 rokiem, w tym rysunki, fotografie i rzeźby wykorzystujące charakterystyczne dla Szapocznikow odlewy części ciała, często przekształcane przez nią w przedmioty codziennego użytku, jak lampy czy popielniczki.

Szapocznikow dokonała radykalnej rekonceptualizacji rzeźby, traktując ją jako odbicie nie tylko pamięci, ale też własnego ciała. Podejście to wiązało się z jej traumatycznymi doświadczeniami z okresu drugiej wojny światowej, losem polskiej Żydówki więzionej przez ponad 10 miesięcy w obozach Auschwitz, Bergen-Belsen i Theresienstadt.

Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield
Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy, fot. Lewis Ronald. Dzięki uprzejmości The Hepworth Wakefield / Alina Szapocznikow, Human Landscapes, widok wystawy. Photo: Lewis Ronald. Courtesy The Hepworth Wakefield

ENG

Human Landscapes is the first UK retrospective of the work of the much-overlooked Polish artist Alina Szapocznikow (1926–1973).

Szapocznikow’s career was cut short by her premature death at the age 47, but her work has been reappraised internationally in the last decade.

This exhibition highlights how the artist’s work developed from classically figurative sculptures to her later ‘awkward objects’, which are politically charged and overlaid with Surrealist and Pop Art influences.

Alina Szapocznikow, Untitled, 1970-71
Alina Szapocznikow, Bust length figure of a woman, 1971
Alina Szapocznikow, Untitled, 1959-60

The exhibition features more than 100 works created between 1956 and 1972 including drawings, photography and sculpture, incorporating Szapocznikow’s characteristic use of cast body parts, many of which she transformed into everyday objects like lamps or ashtrays.

Szapocznikow radically re-conceptualised sculpture, as an imprint not only of memory but also of her own body, related to her traumatic experiences during the Second World War as a Polish Jew, imprisoned for over 10 months in Auschwitz, Bergen-Belsen and Theresienstadt concentration camps.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaAlina Szapocznikow
WystawaHuman Landscapes
MiejsceHepworth Wakefield, Wakefield
Czas trwania21.10–28.01.2017
Strona internetowahepworthwakefield.org
Indeks

Zobacz też